Brev:
Selvstændighedsalder del 2
14. marts 2026
Alder:
2 år, 9 mdr.
Selvstændighedsalder del 2
Kære Helen
Tak for dit svar omkring vores datter på 2år og 9mdr. Det har givet noget ro og dagen efter skete der det helt omvendte, som du også skrev i dit brev, at hun ville have mig og ikke far.
Men lige nu er vi inde en svær periode. Hun prøver virkelig grænser af og gør alt det hun ikke må. Hælder vand ud på bordet og på gulvet, hopper i sofaen, kravler op på bordet, slår til lamperne, kaster med alting osv. Vi synes ofte det sker når hun keder sig eller når hun ikke får fuld opmærksomhed fra os. Hun gør det også, hvis hun fornemmer at vi bliver småirriterede over noget andet som ikke har med hende at gøre.
Vi har prøvet at anerkende hendes følelser i situationerne, men til trods for det oplever vi, at hun kan finde på at gøre det samme igen lige bagefter og så ender det med at vi skælder ud og det bryder vi os ikke om. Hvad kan vi konkret gøre og sige til hende, så vi ikke havner i skældud?
Samtidig kan hun heller ikke være i nærheden af lillesøster lige nu, fordi hun niver hende konstant. Vi bliver ofte chokeret og kommer til at tænke at hun er ond, selvom vi godt ved at hun ikke er og derfor havner det ofte i skældud og afmagt fra vores side.
Det er vigtigt for os at hun ved at vi ikke vil have det, men at vi samtidig passer på hende og elsker hende. Omvendt skal hun heller ikke tro at det er ok at gøre, hvis man bare giver et knus eller siger undskyld bagefter.
Lillesøster skriger meget for tiden pga store udfordringer med ørene og med lungerne. Hun er på astmamedicin og har fået lagt dræn to gange på to måneder og skal måske have det lagt igen om en uge.
Vi bliver selv pressede over skrigeriet og jeg tror måske vores ældste fornemmer at vi synes det hele er frustrerende.
Så hvad kan vi konkret sige og gøre, når hun niver?
Kærlig hilsen
en frustreret mor