Brev:
Skoldkopper og helvedesild
9. marts 2026
Alder:
3 år, 6 mdr.
Skoldkopper og helvedesild
Hej Helen
Jeg er mor til en dreng på 3.5 år, som desværre har fået skoldkopper. Der er nærmest epidemi i børnehaven, og vi var blevet "advaret".
Det er jo en sygdom, som kan tage temmelig lang tid at komme igennem, og jeg er alenemor. Min mor hjælper dog en del i hverdagen, hun er gået på pension og vil gerne være der, når der er behov for det.
Problemet er skoldkopper - og risikoen for helvedesild. Min mor har haft skoldkopper, da hun var barn, så hun burde ikke kunne blive smittet med skoldkopper nu? Men hun er bange for at få helvedesild. Det har hendes veninde lige haft, og det endte med, at hun blev indlagt, fordi hun blev rigtig syg af det.
Så vidt jeg kan finde ud af, så er risikoen for at hun får helvedesild ikke stor, selvom skoldkopper godt kan aktivere den latente virus? Så er det bedre, at min mor ikke passer min dreng, hvis der stadig er en risiko?
Hvad tænker du?
Bedste hilsner
skoldkoppedrengens mor (og mormor)