Brev:
Blanding af refluks, mavekneb, korte lure og amning
6. marts 2026
Alder:
2 mdr.
Blanding af refluks, mavekneb, korte lure og amning
Kære Helen.
Jeg har fulgt med nogle måneder, og nu er det tid til selv at skrive ind. Vores datter er lige fyldt 10 uger. Vi har en god blanding af udfordringer (refluks, korte dagslurer, mavekneb, amning). De hænger måske sammen, måske gør de ikke. Men derfor kommer de i samme brev, for måske kan du connect the dots. Jeg har delt det lidt op i håb om at det ikke bliver for rodet for dig.
Jeg vil starte med at sige at vores datter tager fint på i vægt, jeg havde en ukompliceret fødsel på papiret, dog var den lang og hun stod længe i bækkenet. Hun har alle de tissebleer hun skal have samt god afføring (nogle gange lidt tynd). Hun er virkelig god i kontakten og smiler og er glad meget af tiden. Vi har fået undersøgt af flere fagpersoner om hun havde stramt tungebånd, hvilket der har været forskellige meninger om. Dog er vi blevet bekræftet af en af de førende ØNH læger i Danmark, at hun ikke har stramt tungebånd. Dog siger alle at hun har høj gane. Hun vil ikke tage sut, men det er tydeligt at hun har et stort suttebehov da hun sutter ekstremt meget på hendes hænder og nærmest vil bruge mit bryst som sut.
Jeg nævner alle disse ting som en form for “baggrund” for de udfordringer vi står i. Måske ser du en sammenhæng.
Hendes dagslurer:
Det der er udfordringen er, at hun er begyndt at sove meget korte lurer om dagen. 20-30 minutter. Det startede inden for de seneste 7-14 dage. Inden da kunne hun sove lurer om dagen på op til 4 timer både i hendes egen seng, babynest, barnevogn mm.
Problemet er nu, at hun bliver ekstremt overtræt og overstimuleret, hvilket så gør at hun har svært ved at falde i søvn medmindre hun ligger på mig og med brystet i munden. Hvis hun falder i søvn andre steder, vågner hun hurtigt igen, selv i barnevogn som har været virkelig god før. Hvis hun falder i søvn på mig og jeg vier mit liv til at ligge på langs, så kan hun sove 2-4 timer i streg. Men KUN på mig. Dog skal vi ofte lige igennem en proces hvor hun kan blive hysterisk ved brystet og ret pylret.
Hun er egentlig glad og smilende også efter den korte lur, men det er tydeligt at se hun stadig er træt. Det bliver også ekstremt uforudsigeligt hvornår hun bliver ked af det. Hvis hun var glad og tilfreds indtil næste lur, ville det egentlig ikke bekymre mig med de korte lurer, da jeg hører det er normalt.
Jeg prøver generelt at være opmærksom på hun maks er vågen 1-1,5 time. Dog er det svært disse dage at holde styr på noget, da det på de helt slemme dage, kun går med at forsøge at få hende ind i søvnen eller på brystet.
Aftenerne er ekstremt svære, fordi hun bliver meget pylret og hun vil slet ikke sin far. Hun vil til brystet endnu oftere og hun kan blive helt hysterisk og vild ved brystet, og mase sit ansigt rundt og fra side til side. Jeg er begyndt at må gå ind på værelset næsten helt mørkt allerede kl 19. Ikke fordi hun falder til ro så tidligt, men for at fjerne stimuli og være lidt forebyggende.
Hun sover generelt rigtig godt om natten og kan have søvnstræk helt op til 7-8 timer. Hvis hun har kortere søvnstræk, så er vi kun oppe én gang om natten.
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til denne fase (hvilket jeg håber det bare er) og hvordan vi bedst kommer ud af den igen.
Hendes refluks:
Oven i alt det her, har hun nærmest fra dag ét haft refluks. Det har primært vist sig at være silent refluks og hun har det meste af tiden nok været det man kalder en happy spitter. Hun vågnede ofte i flitsbuen en overgang hvilket blev bedre. Dog er selve refluksen igen taget til her nærmest spot on fra da hun fyldte 2 måneder. Hun kan blive ked og pylret ret pludseligt, formentligt pga refluksen. Her vil hun også til brystet.
Hun gylper ekstremt meget og flere gange om dagen sidder mit mor-hjerte oppe i halsen fordi det lyder som om hun er ved at blive kvalt. Det kan lyde ekstremt voldsomt. Til tider vil hun heller ikke ned at ligge og enkelte nætter har jeg måtte dedikere mit liv til at have en baby liggende på mig hele natten og derfor næsten ikke lukket et øje. Blot fordi jeg synes det er mere stressende at ligge vågen og holde øje med en urolig baby i hendes seng - så hellere være halvvågen og give hende søvn.
Det skal siges at hovedgærdet i hendes seng er hævet, jeg har fjernet mælk fra kosten, jeg giver hende kortere men hyppigere måltider og jeg har hende oprejst et godt stykke tid efter hvert måltid. Her opstår der så for mig yderligere to dilemmaer:
1. vi er jo i en periode lige nu hvor hun har svært ved at finde ind i søvn, og når hun så endelig falder i søvn hos mig, så vækker det hende nogle gange at jeg skal have hende oprejst på mig efter hvert måltid så længe, og selvfølgelig også bøvse. Hun kan også blive ekstremt urolig når jeg holder hende oprejst især hvis hun ikke er klar til at sove efter dette måltid, og det er meget frustrerende for mig fordi jeg ikke aner hvad jeg så skal gøre hvis hun hverken vil være oprejst eller ligge ned. Eller sove, hvis hun er overtræt. Jeg har prøvet med bæresele/vikle, og den virker kun engang imellem. Hun kan blive helt frustreret når jeg prøver.
2. Hun skal have kortere men hyppigere måltider. Og det giver slet ikke mening for mig, for så når hun vel aldrig ind til den gode del af mælken? Hvilken jeg også har forstået som værende den del af mælken der faktisk er god ift at berolige barnets system og dermed nemmere finde ind i søvn? Det giver selvfølgelig mening ift refluksen og at mavesækken ikke bliver fyldt for meget. Men så ved jeg ikke længere hvad jeg skal prioritere? Når hun spiser igennem normalt, kan hun spise alt mellem 10-20 min på et bryst, og så er hun mæt. Men som sagt forsøger jeg at give hende mindre mængder lige nu, jeg synes dog det er meget stressende.
Mavekneb:
Hun har god afføring, flere gange om dagen. Den er altid lind og lige som den skal være. Dog undrer det mig at hun hver dag har episoder hvor det er tydeligt at hun presser og hun får ondt når hun presser. Som om hun har hård mave - men det har hun jo ikke. Det er oftest værst efter hun har sovet om natten eller hvis hun vågner om natten. Jeg tænker selv om der kan være noget med for meget luft i maven hvilket kan skabe lidt udfordringer for tarmene, da jeg har meget mælkenedløb og hun til tider hopper af og på brystet mm. Eller at hun måske slet ikke sutter ordentligt pga hendes gane? Det er virkelig en gåde for os, og det eneste vi får at vide er at det er hendes umodne tarmsystem. Men når vi kan se der er noget med hendes sutteteknik, er det så ikke værd at gå ind i?
Jeg har ellers ikke problemet med amningen for mit vedkommende, det er primært fordi vi kan se der er noget der skaber udfordringer for hende.
(Blot til info, så har vi været hos en børnelæge hvor vi bliver fulgt ifbm maven og refluks. Vi har dog ikke fået nogle klare svar på noget, andet end at vi ikke skal bekymre os men være tålmodige (svært for mig)).
Jeg er virkelig i dilemma for tiden, og føler jeg bliver nødt til at blive inden for hjemmets fire vægge da alle situationerne samlet stresser mig meget. Jeg håber du kan hjælpe eller komme med gode råd.
Hilsen
den trætte mor