Brev:
Søvnproblemer - 2 måneder
5. marts 2026
Alder:
2 mdr.
Søvnproblemer - 2 måneder
Hej Helen.
Jeg er mor til en dejlig pige på 10 uger. Da hun blev 8 uger oplevede vi et meget markant skifte i hendes søvn, som altså de seneste to uger desværre har voldet rigtig store problemer.
For det første har hun enormt svært ved at falde i søvn. Hun er en meget nysgerrig pige, som både holder meget øjenkontakt og smiler meget og kigger meget omkring. Det betyder også, at hun bliver rigtig hurtig overstimuleret og kan generelt ikke være vågen meget mere end 30-45 minutter før hun begynder at vise træthedstegn. Hun er ret tydelig med træthedstegn (bl.a. kuglerunde og stirrende øjne). På trods af, at vi forsøger at hjælpe hende i søvn så snart hun viser disse tegn (pakker hende i sin dyne og går roligt rundt eller hopper på pilatesbold), tager det stort set altid minimum en halv time før hun sover.
For det andet kan hun kun falde i søvn i bevægelse. Barnevogn, pilatesbold, i favn mens vi går rundt eller moonboon. Om natten kan hun dog nogle gange falde i søvn efter amning.
For det tredje er det meget sjældent, at hun sover mere end 30 minutter. Vi forsøger at hjælpe hende videre i søvnen fx ved at køre videre med barnevognen, give en sut, lægge hånd på bryst osv., men uden held. Hun har normalt to lidt længere søvnstræk på ca 2,5 time om aftenen og først på natten (fra ca 20-01) men ellers vågner hun ca en gang i timen om natten. Sidst på natten fra 4 tiden er hun ofte meget urolig og ked af det.
Vi har flere gange oplevet, at det har været så svært at få hende til at sove, at hun har været vågen mange timer ad gangen (op til 5 timer). Det er rigtig ubehageligt fordi hun tydeligt er enormt overtræt og virker stresset og græder. Når det sker tager det også over et døgn at “indhente” den tabte søvn, hvor hun har behov for fuldstændig ro og nærmest kun skal sove, hvor vi altså hverken kan pludre, øve mavetid osv. Det gør mig rigtig ked af det også fordi hun naturligvis disse dage ikke er sit glade nysgerrige jeg, men træt og ked af det.
Desuden har jeg haft det meget svært ved, at hun også bedst falder til ro i disse situationer, når hun er helt afskærmet (barnevogn eller i sin lift, mens den svinges). Kropskontakt og hud-til-hud gør det kun værre. Det virker for mig naturstridigt og jeg kan som mor ikke lade vær med at blive ked af, at det lader til at gøre hende mere ked af det i min favn.
Samlet betyder det, at hverken jeg selv eller min datter får sovet nok. Det gør mig enormt stresset fordi jeg dels selv er i stort søvnunderskud og dels fordi jeg er bange for, at hun kan blive påvirket af at få for lidt søvn.
Jeg håber meget, at du har nogle råd til, hvordan vi kan få lidt mere søvn ind (både for min egen og for min søde piges skyld)
Hilsner fra
en træt og bekymret mor