Svar: Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
3. marts 2026
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter, og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)
Det første jeg vil sige er, at din datters vægt lyder meget fin. Hun vejede 3.2 kg, da hun blev født og vejer nu 8.8 kg. Det lyder som om, at hun derfor følger sin egen kurve fint, hvilket er et godt tegn på, at hun samlet set får nok energi.
Jeg er dog lidt usikker omkring hendes bleer. Du skriver, at hun har 3 bleer i døgnet, hvilket er i den lave ende. Men længere nede i dit brev skriver du, at hun har flere afføringsbleer, og det lyder derfor som om, at hun tisser og har afføring, som man ville forvente (gerne 5-6 bleer i døgnet). Jeg er ret sikker på, at der også er urin i hendes afføringsbleer, så hun tisser ikke kun de tre gange dagligt. Men du skal naturligvis holde øje med hendes tissebleer. Det er vigtigt, at urinen er lys/gullig og ikke koncentreret eller lugter dårligt. Hvis hun ikke tisser nok, bør du tale med jeres læge omkring det.
Med hensyn til hendes fontanelle, så varierer denne, og det kan være helt normalt, at den virker lidt indsunken. Ofte kan den også skifte udseende i løbet af dagen - netop i takt med at hun spiser og drikker. Hvis den altid er indsunken, så lyder det som om, at hendes væskeindtag er i den lave ende, og du bør få jeres læge til at kigge på hende.
De tørre læber skyldes sandsynligvis årstiden og den tørre, kolde luft. Det kan også skyldes, at hun måske savler eller hvis hun er lidt forkølet. Og så spiller væskebalancen naturligt også ind, som du selv nævner. Hvis du f.eks. kommer lidt neutral læbepomade eller vaseline på, ændrer det sig så?
Jeg kan ud fra det du fortæller ikke udelukke, at din datter har behov for mere væske - og umiddelbart tænker jeg, at det er ekstra vand, hun skal tilbydes. Og heldigvis fortæller du, at hun er glad for vand :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 mælkemåltider dagligt, men det afhænger naturligvis af, hvor meget mælk de drikker ad gangen.
Det er helt normalt og helt okay, at du bruger brystet som en fast del af putteritualet, og at din datter derfor ammes her. Hun vil sandsynligvis få en del mælk, selvom hun falder i søvn ved brystet. Mange børn kan spise mere eller mindre i søvne, og hun har også en alder nu, hvor hun har flere kræfter og sandsynligvis kan få en ret fin mængde mælk via dig, også selvom amningerne er korte.
Det er helt naturligt, at hun i 8-9 måneders alderen skal have mindre mælk, altså færre mælkemåltider, fordi den faste føde skal fylde mere. Interessen for bryst og flaske kan sagtens falde i denne alder, og interessen for den faste føde stiger. Det er her vigtigt at finde balancen, så hun får den mælk, som hun har behov for, men også samtidig har plads i maven til den rigtige mad. Hvis hun drikker for mange slurke mælk dagen igennem, så kan det naturligt påvirke hendes appetit og lyst til rigtig mad.
Det er rigtig godt, at du tilbyder hende vand til alle måltider. Hun må derudover også meget gerne blive tilbudt vand, når hun f.eks. vågner af en lur, og også gerne imellem måltiderne. Det er bedre at give hende vand end mælk, da vand virker godt som tørstslukker uden at tage pladsen op for maden på samme måde.
Det vil være en god idé at give hende vand af en kop, evt. en tudkop, drypfri kop, eller måske af en drikkedunk med blød tud. Du kan også forsøge med en kildevandsflaske med tut, for at se om hun så vil drikke lidt mere. Det kræver teknik at sutte af en sugerørskop, og måske er hun stadig for lille, men det kan også forsøges.
Som nævnt vil de fleste børn på 8-9 måneder trives med 3 mælkemåltider dagligt. De vil ofte ligge før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at mælkemåltiderne netop ligger i forbindelse med putning. Mælken før formiddagsluren forsvinder ofte, hvilket blandt andet er med til at lære barnet at blive puttet uden bryst eller flaske først, ligesom det giver god plads i maven til frokosten. I takt med at antallet af amninger/flasker sættes ned, så giver det naturligt plads i maven til mere rigtig mad.
Det lyder dog ikke som om, at din datter helt kan nøjes med 3 amninger eller flasker. Derfor kommer her et forslag til en dagsplan, som jeg tænker, vil kunne sikre din datter nok væske.
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, måske indtil kl. 07, hvor I står op og starter dagen stille og roligt
Morgen 7.30: Havregrød - lavet med vand og MME, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk blød frugt og bær. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur. De fleste børn springer denne amning/flaske over nu, så hvis hun begynder at gøre det, eller dier meget kortvarigt her, så er det helt okay.
Tilbyd hende vand, når hun vågner af sin lur.
Frokost 11.30-12: Små bløde rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes eller tilbydes flaske og puttes til middagslur. Hvis hun er ammet kortvarigt og ikke har fået flaske før formiddagsluren, så kan det sagtens tænkes, at hun vil die mere og dermed drikke mere her.
Tilbyd hende vand, når hun vågner af sin lur.
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, måske lidt grød med frugtmos. Vand af kop.
Har måske behov for en kort eftermiddagslur, men det er slet ikke sikkert. Hvis hun sover to lange lure i løbet af dagen, så kan denne lur også springes over. Sover hun, tilbydes hun også her vand, når hun vågner.
Aften 17.30-18: Familiemad, udgangspunktet er den mad, som I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta. Der skal være mad i stykker, som hun selv forsøger at spise med pincetgreb, og der skal også være moset mad, som I hjælper hende med at spise med ske eller gaffel. Vand af kop.
Kommer i bad, smøres med creme osv. og bliver gjort klar til natten.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl. 19-19.30. Tidspunktet afhænger af, hvor meget hun sover i løbet af dagen, og hvornår hun står op af sin middagslur.
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes drømmeflaske, sover uden mælk hele natten igennem. Ofte vil den tidlige morgenamning også kunne springes over nu, men hos jer tænker jeg, at det lige nu vil være godt at bibeholde den.
Det vil sige, at hos jer kan der lige nu være 5 mælkemåltider i døgnet - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, aften og sen aften. Det er helt naturligt, hvis hun selv begynder at sige fra overfor formiddagsamningen, og det må hun gerne. Det vil som nævnt ofte gøre, at hun så spiser mere, og også drikker mere før sin middagslur.
Det er vigtigt, at din datter får mælk/væske nok, men for meget mælk kan som sagt også give mindre appetit og mindre lyst til rigtig mad. Jeg forstår din bekymring, og det er derfor vigtigt, at du holder øje med hendes urin og sikrer dig, at den er klar og tissebleerne er tunge. Men mælken skifter rolle nu - den er ikke længere hendes primære ernæring. Nu skal hun spise rigtig mad og også drikke mere vand.
Det kan være rigtig svært, når amningen skal trappes ud. Indtil nu har det været din garanti for, at lillepigen får det, hun har behov for. Men i denne alder begynder børn stille og roligt at få deres energi og næring fra flere steder, og maden kommer til at spille en større rolle.
Din bekymring for, om hun får nok, er helt forståelig og skal naturligvis tages alvorligt. Samtidig er der flere tegn hos din datter, som tyder på, at hun faktisk trives - hun følger sin vægtkurve, udvikler sig godt og virker generelt tilpas. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at finde den gode balance, hvor både mælk, mad og vand får plads i løbet af dagen:)
Jeg håber, at min dagsplan hjælper lidt videre på vej. Som sagt er der lagt to ekstra mælkemåltider ind og også foreslået, at I tilbyder hende ekstra vand af kop, når hun vågner af lur.
I løbet af den næste måneds tid vil hun sandsynligvis begynde at spise mere rigtig mad, drikke mere vand af kop, og måske af sig selv begynde at afvise bryst og flaske. Måske er det faktisk det, som hun allerede er i gang med at vise jer. Og det er helt okay, hvis mælken langsomt kommer til at fylde mindre, når hun samtidig spiser mere mad og drikker mere vand. Det vigtigste er, at hun fortsat trives og udvikler sig, som hun gør nu.
Små børn er som regel rigtig gode til selv at regulere, hvor meget de har behov for at spise og drikke, når de bliver tilbudt mad og væske flere gange i løbet af dagen - og jeres datter viser mange tegn på, at hun trives. Når det er sagt, så lytter jeg naturligvis til din bekymring. Du kender din datter bedst, og derfor skal du naturligvis stadig holde øje med hende. Hvis hun tisser meget lidt og urinen er koncentreret, hvis hendes læber bliver ved med at være tørre, og hvis fontanellen er tydeligt indsunken, så vil det være en god idé, at du får lægen til at se hende igennem.
Det var lidt tanker herfra, som jeg håber, kan hjælpe lidt videre på vej - og også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske