Brev:
Afvænning af sut - 2 år, 8 mdr.
23. februar 2026
Alder:
2 år, 8 mdr.
Afvænning af sut - 2 år, 8 mdr.
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig om vores datter på 2 år og 8 mdr som er meget afhængig af hendes sut. Efter at have læst dit brev er vi mere rolige omkring sutten, men jeg håber alligevel du kan hjælpe os med at begrænse den lidt.
Vores datter har sutten i munden hele tiden og vi synes det er svært at finde ud af, hvad vi skal sige for at hun lægger den. Vi prøver at sige “at vi lige skal give sutten en pause” og vi anerkender hende i at hun savner den og at det er svært. Vi tilbyder kram og siger at vi øver os sammen og vi henter dyne, bamser og tæpper. Men hun har abstinenser - hun sidder med fingrene oppe ved munden og siger at hun gerne vil have sutten.
Det hjælper ikke at give hende lidt mad. Hun tager bare sutten bagefter igen.
Jeg synes, det er synd for hende, og det er svært at se hende have det sådan. Hvad skal vi konkret prøve at sige til hende, så hun lægger sutten og hvordan siger vi nej, når hun efterspørger den.
Lige nu vil vi gerne prøve at minimere brugen, så den ikke er i munden hele tiden, men at hun har den når hun sover og frem og tilbage fra vuggestue.
Jeg synes det er synd at hun skal af med sutten og opleve at lillesøster stadig har en sut, men jeg ved godt at det er nødvendigt.
Håber du kan hjælpe os lidt videre.
Venlig hilsen