Svar: Tilvænning af barnevogn og klapvogn
19. februar 2026
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Det lyder som en rigtig god idé at vænne jeres lille dreng til at sove i barnevogn - og senere, når han bliver gammel nok, også til at være i klapvognen.
Når det er sagt, så er det dog helt naturligt, at en dreng på 4 måneder stadig bruger brystet som regulering og sover bedst i bæreselen, hvor han er helt tæt med dig/jer. Han bliver dog ikke lettere at bære rundt på, og derfor forstår jeg fuldt ud ønsket om at putte ham i barnevognen.
I 4 måneders alderen sker der rigtig meget med søvnen. Den begynder at indeholder flere stadier og kommer i sammensætning til at minde mere og den søvn, som større børn og voksne sover. Det betyder, at børn i denne alder ofte får tendens til at vågne mere op mellem deres søvnstadier - det bliver sværere for dem at sove sammenhængende. Og deres søvnassociationer bliver også stærkere. Det betyder, at måden han falder i søvn på vil blive det, som han forventer, når han har sine opvågninger.
Lige nu er hans søvnassociationer brystet, bevægelse og kropskontakt. Det er super fint, men det vil være rigtig godt, at I forsøger at overføre dette til barnevognen. Han skal opleve, at barnevognen er lige så tryg som mors/fars favn.
Start med den første lur på dagen, da den ofte er lettest at putte ham til, da han ikke er overtræt her. Du må meget gerne amme ham som en fast del af hans putteritual. Amningen vil hjælpe ham til ro og få ham til at koble fra, og samtidig vil mælk i maven være med til at sikre, at han ikke vågner for tidligt op, fordi han er sulten.
Det er en rigtig god idé at putte ham i en sovepose/kørepose, fordi han i den vil kunne føle sig holdt. Det vil minde om at være i favn og bæresele og dermed føles trygt for ham. Det vil være rigtig godt, hvis du ammer ham og derefter putter ham i soveposen. Du skal prøve at putte ham fra dig, når han er helt rolig, tung i kroppen og øjnene halvt lukkede - ikke helt sovende. Så han registrerer, at han puttes i sin sovepose. Og derfra putter du ham så ud i barnevognen. På den måde kan han nå at følge med i, at han ikke længere er i din favn, samtidig med at han føler sig tryg og holdt. Soveposen skal være inde, så den er lun at blive puttet ned i:)
Du må gerne trille ham en tur, hvis han virker til at have behov for det. Hvis han bare ligger stille og lukker øjnene, så er det også helt fint. Men da han er vant til at være i bæresele og dermed vant til at blive båret rundt/bevæget, så kan det sagtens tænkes, at han har behov for lidt bevægelse i barnevognen. Nogle gange kan det også være nok med en hånd på brystet eller rolig vuggen af vognen. Det må komme an på en prøve.
Du/I må også gerne putte ham med en sut, nussekanin, putteklud eller lignende, hvis han bruger dette. Det kan også hjælpe ham med at finde ro i barnevognen. Især hvis kluden dufter af mor og dermed minder om at være i mors favn. Man kan sige at skiftet fra brystet og ned at sove bliver mindre hårdt, hvis mors duft følger med fra favn og ned i barnevognen:)
Det er helt okay, hvis luren bliver kort i starten. Det kan sagtens tænkes, at han vil vågne op efter ca. 30 minutter, da han skifter søvnstadie her. Hvis han vågner, så prøv om I kan få ham videre i søvnen med vuggen og kærtegn, hvis ikke, så tag ham op og put ham i bæreselen, som I plejer at gøre. Det er ikke et nederlag, det er blot et skridt på vejen - og han har jo netop sovet ca. 30 minutter i vognen, så det er så fint. Små skridt frem er stadig frem - også selvom det går langsomt:)
Når han bliver gammel nok til klapvogn, så vil han kunne sidde og vil også kunne kigge på verden, når I er på tur. Her vil putningen ofte foregå helt anderledes og skal ikke øves på samme måde. Hvis han samtidig har lært at sove i barnevogn og har nogle putterutiner/søvnassociationer med sig som sovepose/kørepose, sut, putteklud, nussekanin eller lignende, så vil dette naturligt følge med i klapvognen og gøre ham tryg ved den nye vogn.
Med hensyn til jeres morgener, så er det ikke forkert at vække ham kl. 6.15-6.30, da det lyder som om, at det passer godt ind i jeres families rytme - og de fleste familier vil synes, det er for tidligt at starte dagen kl. 04!
Det er dog helt naturligt, at han vågner allerede kl. 04, hvis han er puttet kl. ca. 19.15 - han sover jo også i løbet af dagen så samlet set bliver hans søvnbehov fint dækket. At han er vågen en time i forbindelse med, at han har afføring tidlig morgen, lyder også helt normalt. Og at han ammes er også rigtig fint - det hjælper ham videre i søvnen.
Mange børn vil i 4 måneders alderen begynde at få en rytme, hvor de går meget sent i seng - og det vil naturligt give senere opvågning om morgenen. Gennemsnitligt vil de fleste børn i denne alder have behov for ca. 15 timers søvn i døgnet, og mange børn trives med en fordeling, hvor de sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på f.eks. 3 lure. Hos mange børn ligger dagens sidste lur som en tidlig aftenlur, og derefter er barnet vågen indtil sen aften, hvor natten så begynder.
Jeres dreng sover ca. 9 timer fra kl. 19 til 04. Så er han vågen en times tid og sover så 1-1.5 time derefter. Det betyder, at han sover ca. 10-10.5 time om natten og derfor helt passende, selvom han har en tidlig rytme og går tidligt i seng i forhold til sin alder. Det er også dejligt for jer at have aftenerne mere fri, det kan give mulighed for at bruge lidt tid på storebrors putning eller på hinanden:)
Jeg tænker ikke, at I skal ændre på noget om natten lige nu, da søvnen som sagt ændrer sig meget med den alder, jeres dreng har nu. Det kan derfor godt ændre sig af sig selv. Når det så er sagt, så er det dog en god idé, hvis I kan undgå for meget stimulering og aktivitet tidlig morgen, så lidt lys som muligt osv. Sørg for hurtigt bleskift, så han måske kan undgå at vågne for meget op, og opvågningen mellem kl. 04-05 afkortes lidt.
Det vigtige spørgsmål her er egentlig, om det fungerer for dig/jer? Det er vigtigt, at du/I kan sove videre efter opvågningen tidlig morgen, at I ikke føler jer udmattet eller føler jer låst i hele situationen. Hvis det fungerer på denne måde, så er der ingen grund til at ændre noget. Hvis det slet ikke fungere, så kan det være en god idé at se lidt på dagsrytmen, og om noget kan ændres her - men som sagt kan tiden godt arbejde lidt for jer netop nu:)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske