Brev:
Favorit forældre
18. februar 2026
Alder:
16 mdr.
Favorit forældre
Hej Helen.
Min søn har aldrig været meget glad for sin far. Min søn elsker at tumle og blive kastet med, hvilket min mand er rigtig god til og har altid tænkt at noget forklaring til at han nogle gange helst vil som far, lå her. men den seneste tid har det udviklet sig til at far er total favorit-forældre.
Det er altid blevet værre hvis jeg har været væk med overnatning, men så blevet bedre igen. Nu er jeg gravid igen og har været meget skidt med kvalme og opkast, så far har taget meget over. Det har nok været med til at skubbe det til der hvor det er nu. Jeg er friskere nu og kan sagtens stå med ham selv men han foretrækker forsat tydelige far.
Hvis far skal ud af døren, må jeg rive vores søn ud af armene på ham og han græder fuldstændig ulykkeligt. Nogle gange tager det noget tid, andre gange er han hurtig god igen når far er væk. Han vil oftest op til far og henvender sig mest til far. Er det far der sover længe i weekenden, er det svært at holde ham fra soveværelset og han kan stå udenfor døren og græde og pege ind. Han vil gerne lege med mig, op til mig osv. men bare helst far.
Der er ingen problemer når far ikke er der. Eks er det mig der henter i dagpleje hvor han møder mig glad og vil op og alt er fint indtil far kommer hjem. Er vi ude blandt andre bare min søn og jeg, er jeg tydeligt hans trygge base og han trykker sig ind til mig når han bliver lidt forlegen ved fremmede osv. Jeg kan også sagtens putte osv. Han protestere bare i mere eller mindre grad når vi går væk fra far.
Det skal siges at han generelt har et ret stort temperament for tiden. Han bliver hurtigt sur hvis han ikke får det som han vil have det og kan finde på at kaste med ting og kaste sig grædende til jorden. Også i andre situationer. Vi har tænkt at dette (forhåbenligt) er almindeligt ift hvor han er i hans udvikling. Men det gør ikke nuværende situation nemmere.
Udover at være følelsesmæssigt hårdt for mig, er det selvfølgelig også meget upraktisk. Jeg frygter at når den nye baby kommer (først til september) at jeg nærmest mister min søn helt til far. Hvordan håndterer vi det her bedst?
Jeg prøver meget at opsøge ham men ikke presse ham. Jeg acceptere hvis han ikke vil op, give en krammer eller lignende og tager ham kun imod hans vilje hvis far skal noget eks ud af døren.
Min mand prøver meget at få vores søn til at tage kontakt til mig “Vis den til mor”, “vil du ikke op til mor” osv. Jeg føler ikke det er den bedste tilgang. Jeg vil ikke presse ham. Men på den anden side vil jeg jo heller ikke være for passiv. Har du nogle gode råd? Også til når baby kommer, hvis det forsætter.
Kærlig hilsen