Brev:
Dagsrutine til 1 årig
17. februar 2026
Alder:
12 mdr.
Dagsrutine til 1 årig
Kære Helen.
Vi har været hjulpet af svar fra andres breve før og nu er det så vores tur.
Vores datter er lige fyldt et år og jeg (mor) hjemmepasser hende til stor glæde for os begge.
Vi var længe inde i en god rutine, hvor hendes lure, appetit og behov for flasker gav mening for os og faldt naturligt godt. Hun blev dog ramt af en hård forkølelse med halsbetændelse, hun er nu rask igen men er efter to uger stadig ikke tilbage til rutinen?
Rutine Før: Vågnede hun omkring kl 8, spiste en stor morgenmad, typisk grød med kefir og vand. Inden sin middagslur (45 min - 1,5) omkring kl 11 eller 12 fik hun lidt yoghurt eller rugbrød med frugt til og puttes med flaske.
Vågner fra middagslur fik rugbrødsmadder med leverpostej, smøreost og fiskefrikadelle, frugt og gnavegrønt.
Inden lur kl 15 (45 min. Som hun de fleste dage var begyndt at springe over) fik hun en klemmepose, yoghurt med sveske med vand.
Spiser aftensmad med os med vand til og puttes til natten med godnatgrød og flaske. Sover kl 19 eller 20. Vågner og fik flaske kl 23 sov til næste morgen. Midnatsflasken var hun begyndt at springe over uden at vågne om natten.
Hendes rutine nu variere meget samt hun er begyndt at vågne om natten. Hun vågner kl 3 og ønsker en stor flaske på 210 ml, før hun kan sove igen. Hun sover ret uroligt også ved hendes lure.
Hun vågner fra lure grædende og virker stadig træt? Førhen sov jeg første lur med hende og næste lur var i klapvogn, hun skal hun vugges i søvn og genputtes igennem luren. Hendes lure falder nu kl 10 (1,5) og kl 16/17 (45 eller 1 time) og sover til natten 20-21:30
Hun trives godt, leger selv og med andre og er en meget glad pige. Hun er lige på kanten til at lære at gå og har lige fået to fortænder.
Hendes appetit nu variere også meget, hun leger mest med maden og har ikke ro under måltidet. Så er hun begyndt at ønske flasker midt på dagen. Gennemsnitligt efterspørg hun nu 180ml x 4 på 24 timer, hvor hun før virkede til at bevæge sig væk fra flasken.
Vores spørgsmål lyder således: Hvordan kommer vi ind i en god rutine med hendes ift lure samt mad?
Venlig hilsen
De forvirrende forældre