Svar: Feber - sove ude
2. februar 2026
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt mener jeg ikke, at børn skal sove udenfor, hvis de har feber. Det er vigtigt at holde øje med sit syge barn, og det kan man bedst gøre, hvis barnet opholder sig i nærheden af forældrene. Hos et barn med feber, kan temperaturen stige og blive høj, barnet kan blive slapt, svært at vække, få kulderystelser, påvirket vejrtrækning osv. Alt sammen noget, som man skal holde øje med - derfor skal børn i den situation være tæt på deres forældre og observeres nøje.
Når det så er sagt, så er der naturligvis situationer, hvor barnet godt kan være lidt forkølet on-off i et par uger - og hvor der er tale om let temperaturforhøjelse/feber - det vil sige en temperatur på f.eks. 38 grader (målt rektalt). Barnet er på ingen måde sløv eller mat og virker ikke utilpas, men leger, spiser osv. præcis som det plejer. Hvis det er tilfældet, så tænker jeg, at man godt kan forsvare at lade barnet sove ude - men man skal stadig holde godt øje med den lille.
Du har naturligvis ret i, at mange børn sover længere og dybere, når de sover ude, og frisk luft kan give barnet en mere rolig vejrtrækning ved forkølelse. Et barn der sover 1.5 time i stedet for 45 minuter vil naturligt restituere bedre, hvilket er vigtigt, når man er lidt snottet. Så ja - søvnen er naturligvis vigtig for, at din datter bliver hurtigere frisk.
Hvis man er i tvivl, og barnet virker syg, slap, utilpas - hvis man mistænker, at temperaturen er på vej op - så skal barnet altid sove inde og være under tæt observation.
Hvis man oplever sit barn frisk, glad og energisk, barnet spiser og drikker, som det plejer - men barnet er lidt forkølet og temperaturen kun let forhøjet - så tænker jeg, at det kan være okay at lade barnet sove sin lur udenfor. Naturligvis under jævnligt tilsyn.
Sundhedsstyrelsen skriver ikke noget direkte i forhold til feber og at sove ude. Men de skriver, at "kun sunde og raske børn bør sove ude i koldt vejr".
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Jeg vil også lige nævne, at det lyder super fint og alderssvarende, at din datter nogle dage sover 3 lure og andre dage begynder at kunne nøjes med 2 lidt længere lure. Det er rigtig fint at være fleksibel her.
Rigtig god bedring til din datter.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske