Brev:
Selvstændighedsalder og afvænning af sut
28. januar 2026
Alder:
2 år, 7 mdr.
Selvstændighedsalder og afvænning af sut
Kære Helen
Lige en opfølgning på mit sidste brev om min datter på 2,5 “Det er kun far der dur”.
Det er uden problemer lykkedes af flytte godnatlæsning ind på værelset og det er faktisk også lykkedes mig at regulere hende et par gange, når hun har anfald af fortvivlelse.
Så det er rigtig dejligt.
Vi er dog lidt usikre på, om den adfærd hun udviser for tiden er normal. Hun er en kognitivt stærk pige, meget omsorgsfuld og samtidig temperamentsfuld. Pædagogerne siger at hun trives og er glad og er en dygtig pige. Og når vi henter hende, så ser vi at hun enten leger med de andre børn, tegner for sig selv eller render rundt og griner. De har altid sagt at hun var virkelig dygtig til at tale og fortælle mange af de ting hun oplever og hun snakker bedre end hendes jævnaldrende. Samtidig er hun en pige som lægger mærke til alting og suger alle indtryk til sig.
Hun er god til at beskrive situationer fra vuggestuen, hvor hun fx er kommet til at skubbe til en eller hvor der er en der har været ked af det. Hun er også god til at sætte ord på, hvis hun selv har været ked af det eller sur. Vi taler meget med hende om følelser og også i situationer, hvor vi er blevet sure.
Hun er jo godt i gang med selvstændighedsalderen og vi kan godt mærke at det kommer lidt i ryk, hvor det lige tager et nøk op for derefter at falde lidt til ro igen. Lige nu oplever vi at hun er begyndt at synge meget og kan huske flere sange. Hun kan også huske de aftaler vi laver med hinanden og som vi går meget op i at overholde.
Hun har mange anfald af fortvivlelse for tiden og det er som om at alting bare går galt nogen gange. Hun vil gerne have at alting foregår i samme rækkefølge og på samme måde.
Hvis hun én gang har oplevet at vi gør noget i en bestemt rækkefølge og vi dagen efter ikke gør det på præcis samme måde, så får hun et anfald af fortvivlelse.
Vi havde en situation her til aften hvor far var ved at smøre hende med creme til natten og lillesøster sad ved siden af. Pludselig blev hun ked af det og ville have mig og jeg kom ud til hende. Hun ville gerne have at det var mig der smurte hende, fordi det havde jeg gjort dagen før, selvom det altid ellers er far der gør det. Jeg smurte hende, men pludselig var det også forkert og hun ville have far, fik et anfald af fortvivlelse og pegede på gulvet at lillesøster skulle sidde der og far skulle smøre hende.
Hun rendte ind i stuen og fandt en bog, som hun læste og så faldt hun til ro. Jeg sad hos hende i mens og bagefter gik hun ud til far og sagde “blev lidt ked af det og så læste jeg en bog og så blev det godt igen”. Vi gik ud og børstede tænder, men pludselig kom hun i tanke om, at vi glemte at synge tandbørstesang imens og hun blev ked af det igen, så vi måtte børste tænderne på ny og synge.
Der er mange, mange flere eksempler af lignende situationer i løbet af en dag.
Vi er bekymrede for om det er normalt? Og så er vi selvfølgelig også nysgerrige på, hvornår selvstændighedsalderen topper, for vi synes næsten ikke det kan blive værre.
Hun bruger sut og vil gerne have den i munden hele eftermiddagen og aftenen, hvis hun fik lov. Hun sover med den om natten, men taber den selvfølgelig og indimellem har hun brug for at vi hjælper hende til at få den igen. I nat havde hun et anfald af fortvivlelse fordi sutten var væk.
Vi er pressede over at hun skal være vænnet af med sut inden hun er 3 år. Der er snart kun 4 mdr tilbage og vi har forsøgt mange gange at begrænse brugen af sut, men det går ikke særlig godt.
Vi har læst bøger om at stoppe med sut og i juleferien gik det faktisk også rigtig godt at skære det ned til at sutten kun var til lur og nat, men efter hun kom tilbage i vuggestuen efter juleferien, efterspurgte hun den meget igen. Hvad kan vi gøre for at vænne hende af med sutten? Hun bliver hurtig irritabel, hvis hun ikke har den om eftermiddagen, fordi hun bruger den der til at slappe af med.
Med det temperament og de anfald hun har af fortvivlelse, så er vi bange for at det ikke lykkes af få hende af med den om natten.
Hilsen
en bekymret mor