Svar: Flaske og Nestlé
23. januar 2026
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Du kan altid kontakte din sundhedsplejerske og bede hende om at aflægge et ekstra besøg, fordi du er i tvivl om, hvorvidt jeres dreng får mælk nok. Du har også mulighed for at møde op i åbent hus, hvor der er en sundhedsplejerske, som kan veje din dreng og dermed følge op på hans vægt.
Hvis du er i tvivl, skal du endelig få det tjekket en ekstra gang. Det gør dig ikke til en pylret mor, men derimod til en omsorgsfuld mor, der gerne vil sikre, at hendes lille dreng trives og har det bedst muligt.
Med hensyn til modermælkserstatning, så er det korrekt, at flere af Nestles produkter er blevet tilbagekaldt. Jeg har lavet en nyhed om dette 5.januar, hvor man kan se de typer og batchnumre, det drejer sig om. I følge Fødevarestyrelsen er de tilbagekaldte produkter ikke længere i butikkerne, men da holdbarheden strækker sig helt til oktober 2027, er det vigtigt, at alle forældre tjekker, om de har produkterne stående på hylden. I givet fald skal de kasseres eller leveres tilbage til butikken.
Den erstatning, som du køber i butikkerne nu, skulle der ikke være problemer med.
Du kan i butikkerne finde forskellige produkter. Nestle laver blandt andet NAN, Semper laver BabySemp. Du bør vælge et produkt som hedder 1, da dette kan gives fra fødslen. Type 2 er tilskudsblanding, der kan gives fra 6 måneder. Du kan købe pulvererstatning, der skal blandes op med kogt afkølet vand, eller du kan købe færdigblandet erstatning i brik, som blot skal varmes op til ca. 37 grader. Du skal altid følge den vejledning, som står på pakken.
Du kan købe modermælkserstatning til forskellige formål f.eks. erstatning, der hjælper mod forstoppelse, er til børn der græder meget, gylper meget og lignende. Mange erstatninger indeholder også mælkesyrebakterier, der kan være med til at holde barnets mave i gang naturligt. I følge sundhedsstyrelsen er alle modermælkserstatninger af høj kvalitet, og kravene til sammensætningerne er høje, så uanset hvilke erstatning du giver, så vil barnet trives og vokse fint.
Med hensyn til flaskesut og valg af denne, så tænker jeg umiddelbart, at naturgummi (latex) vil være godt til jeres dreng. En flaskesut af naturgummi er ofte blødere og mere eftergivelig end en sut i silikone, og jeg tænker, at den vil være lettere for ham at sutte på, når han har lidt mundmotoriske problemer.
Det kan også være en idé at vælge efter en rund sut og ikke en flad/anatomisk sut, da den runde sut sandsynligvis vil tillade at han klemmer og suger mere, end han holder vakuum, og den kan være lettere for ham at holde munden omkring.
Der findes dog også elastiske silikonesutter, hvilket også sagtens kan være en mulighed, og der er også den mulighed, at du forsøger med en Medela Calma flaske og flaskesut. Den er udviklet til at efterligne brystet, hvilket kan være en fordel, hvis du gerne vil forsøge at bibeholde amningen og supplere med flaske en gang imellem.
Men, Medela Calma kræver samme sug- og vakuum-bevægelser som brystet, og det er rigtig godt, hvis man gerne vil sikre, at barnet ikke ændrer sutteteknik på grund af flasken - men - for jeres dreng, som du tidligere har fortalt har svært ved at danne vakuum, kan Calma flasken godt være ekstra krævende.
Hvis du har lyst til at forsøge med en Calma flaske, kan du sagtens gøre det i håb om, at den kan være med til at forlænge din ammeperiode, men du skal være opmærksom på, om den bliver for krævende for jeres lille dreng. Om det vil være en god løsning kommer meget an på, hvordan du oplever ham:)
Generelt kan det være en god idé at købe en flaske og flaskesut i nærheden af, hvor I bor - så hvis og når I har behov for nye sutter, så er de lette at få fat i, og kræver ikke, at I skal vente på postlevering osv.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske