Brev:
Lære at høre efter
21. januar 2026
Alder:
2 år, 6 mdr.
Lære at høre efter
Hej Helen
Tak for din brevkasse - nu vil jeg forsøge at spørge dig i håb om, at du kan hjælpe eller sige, hvad jeg gør forkert.
Min dreng er nu 2.5 år gammel og er virkelig i gang med at udvikle sin selvstændighed. Det er selvfølgelig super dejligt, selvom det også er hårdt.
Jeg har læst flere af dine bøger og også andre bøger om børns udvikling og opdragelse, og jeg troede at jeg havde nogenlunde styr på det - men hold da op, hvor er det svært!
Jeg er helt med på, at når man ikke er ældre, så er man styret af impulser, og hjernen er stadig under udvikling. Jeg ved også godt, at min søde dreng nogle gange slår ud efter mig eller bryder sammen, fordi han ikke kan andet. Og jeg ved godt, at han skal mødes og ikke skældes ud - hvilket jeg synes, jeg forsøger igen og igen. Men det er som om, det ikke virker.
Jeg vil gerne prøve at give dig et par eksempler. Når han f.eks. skal have tøj, sko, jakke eller lignende på, så forklarer jeg ham, at det skal ske. Nogle gange siger jeg "du skal have jakke på nu," andre gange siger jeg "jeg vil gerne have, at du tager jakke på nu" - men det resulterer ofte i, at han bare griner og løber sin vej.
Når vi er nogen steder, og han ikke vil sidde i sin klapvogn, så forsøger jeg at anerkende dette og forklarer, at han er nødt til at sidde i vognen. Det ender altid i skrig og skål, og han kan blive som en flitsbue. Det hjælper på ingen måde at sige hverken "du skal sidde i klapvognen" eller "jeg vil gerne have, at du bliver siddende nu" - han skriger!
Han er begyndt at tale en del, selvom meget af det er volapyk stadig væk, så kan han godt fortælle, at han er sulten. Men når jeg så sætter tallerkenen foran ham, så ryger den med det samme på gulvet eller han skriger højt og råber "NEJ!", er nærmest ved at falde ned af stolen i arrigskab. jeg har prøvet at lade ham vælge, hvad han vil have at spise. Jeg har forsøgt at servere det, som jeg synes. Jeg forsøger at sætte ord på, at han var sulten, at det er dejlig mad - igen virker intet. Jeg forsøger at holde tallerkenen og/eller samler maden op, og når der så er gået lidt tid, så vil han alligevel gerne spise. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der skal være så meget ballade hver gang - og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre når han reagerer så voldsomt trods det, at han jo er sulten.
Jeg kunne fortsætte med mange flere eksempler. Det fylder rigtig meget i hverdagen og jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg lærer ham at høre efter eller følge mig, hvis du forstår, hvad jeg mener. Jeg vil ham det jo kun godt, men det er som om, at alt hvad jeg gør i bedste mening virker modsat på ham også selvom jeg forsøger at vise ham forståelse, anerkender ham osv.
Hjælp! Hvad gør jeg galt?!
Tak fra mor til en 2.5 årig