Svar: Opfølgning 2 - dagsrytme og bryst
21. januar 2026
Alder:
3 mdr.
Kære jer
Velbekomme - jeg er kun glad for, hvis mine svar kan give lidt ro med på vejen:)
At jeres dreng har haft ammeproblemer, fået klippet sit tunge- og læbebånd, og har svært ved at holde vakuum tænker jeg ikke vil påvirke hans evne til at spise senere hen.
Amning kræver, at han kan holde et nogenlunde stabilt vakuum, at han kan spise i en fast rytme og kan finde ud af at koordinere det at sutte, synke og trække vejret. Hvor det at spise fast føde kræver, at han kan tygge, er i stand til at flytte maden rundt i munden, og at han kan håndtere madens forskellige tekstur. At spise ved brystet og lære at spise fast føde er derfor to helt forskellige teknikker.
Når han skal begynde med fast føde, så tænker jeg, at det kan være en god idé at støtte hans spisning med små trin - så han starter med cremet mos og grød, går over til at få mad med mere struktur, derefter mad med bid og til sidst spiser hapser og finger mad. På den måde vil han mundmotorisk fint kunne følge med, og I kan gradvist servere det, som I fornemmer, at han er parat til.
Så ingen umiddelbar grund til at være bekymret for dette nu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske