Brev:
Afhængig af brystet til søvn, 3 måneder
19. januar 2026
Alder:
3 mdr.
Afhængig af brystet til søvn, 3 måneder
Kære Helen
Dette er mit første brev til dig, hvorfor du også får lidt baggrund.
Jeg er mor til to. En på næsten 4 og lillebror på 3 måneder. Storebror var et refluksramt barn. Formentlig pga dårlig ammeteknik, men det kunne vi ikke se som førstegangsforældre. Lang historie kort fik han flaske, for at støtte mig i min svære efterfødselsreaktion, da han græd helt utroligt meget.
Derfor har vi ventet knap tre år med at få nummer 2, som nu er tre måneder. Det går hurtigt op for mig, at han ikke rigtigt danner vakuum, men “suger” mælken ud. Derfor kløjs han i det og har meget tilbageløb. Det er dog blevet bedre med alderen.
Vi har været til forskellige ammevejledere, får klippet læbe- og tungebånd, laver øvelser og er til osteopat for spændinger. Lige lidt har det hjulpet, og vi er ærligt talt noget frustrerede og flossede.
Den eneste måde han kan finde ro på er ved mit bryst og med det i munden. Det har jeg egentligt ikke noget imod om natten, hvor han får mælk 2-3 gange (mellem 18.30-6), men synes det er svært om dagen, da vi ikke kan komme nogen steder, da han ikke vil ligge i barnevogn med mindre man har vugget ham i søvn først og maks en halv time. Han spytter sutten ud. Med andre ord tror jeg ikke, at det er bæredygtigt.
Jeg venter med spørgsmål til dagsrytmen i et andet brev, men hvad kan vi gøre for brystafhængigheden? Acceptere det?
Venlig hilsen
den flossede