Brev:
Svært ved at sove indendørs og puttes til natten
6. januar 2026
Alder:
5 mdr.
Svært ved at sove indendørs og puttes til natten
Hej Helen
Det er et stykke tid siden, at jeg sidst havde brug for lidt vejledning og tak for dit svar dengang. Jeg giver lige en lille opfølgning inden jeg går til vores nye udfordring.
Sidst jeg skrev ville lillesøster ikke spise og det var selvfølgelig frustrerende. Det viste sig, at lillesøster simpelthen ikke kunne lide den MME vi havde købt. Da vi købte et andet mærke og variant, så var der ingen nægtelse af flasken og hun har spist rigtig godt lige siden.
Lillesøster er nu fyldt 5 mdr. og hun begynder at vise sin personlighed. Det er meget hyggeligt, men noget som ikke er så hyggeligt og som vi har kæmpet med et stykke tid, er at putte hende indendørs og især til natten.
Hun sover mega godt i sin barnevogn, hvor hun puttes i sin sovepose og der kan vi faktisk bare lægge hende og hun falder selv i søvn. Det er få gange vi skal gå med den, for at få hende til at sove. Her sover hun gode lurer på 1,5 time til 2,5 time.
Men få gange passer det os bedst at hun lige sover sidste lur indenfor.
Når hun puttes til lur indenfor svøbes hun i sin dyne og vugges i søvn og når hun sover overføres hun til sin seng. Derefter vågner hun efter 20-30 minutters søvn og vil ikke sove mere. hun virke simpelthen frisk.
Det samme gælder når vi putter hende til natten. Når hun viser træthedstegn efter 2-3 timers vågentid, så puttes hun til natten.
Vores ritual er følgende:
- Pusle og ny ble (nogle gange har hun nattøj på allerede inden).
- Læse en historie
- Svøbes i sin dyne og får sin sut mens der vugges til hun er faldet hen
- Overføres til hendes seng
Når der er gået 20 til 30 min så vågner hun og kan ikke falde hen selv. Vi prøver at øve det med hende ved at give hende sutten og nynne godnatsangen, som når hun puttes første gang. Men det hjælper sjældent. Oftest bliver vi nødt til at tage hende op, da hendes hænder kører rundt i ansigtet og øjnene klør og så slår hun sutten ud af munden og så bliver hun ked af det.
Vi vil gerne undgå at tage hende op for at vugge hende, da vi gerne vil have at hun selv kan falde i søvn. Men er det for tidligt at forvente hun skal kunne det?
Håber du kan komme med nogle gode råd, så vi kan hjælpe lillesøster med en bedre start på nattesøvnen.
Hilsen
Mor til 2