Brev:
Uro ved aftenputning - 13 mdr.
29. december 2025
Alder:
13 mdr.
Uro ved aftenputning - 13 mdr.
Kære Helen
Jeg har en datter på snart 13 måneder.
Hun har næsten lige været syg i 4-5 dage med feber de første dage og ellers forkølelse og hoste. Hun har haft brug for meget kontakt ved at ligge ved mig i sengen for at kunne falde til ro og er meget morsyg for tiden. Hun vil hele tiden have mig i nærheden her i ferien og at jeg skal løfte hende op til mig Hun er stadig lidt forkølet.
Jeg har ammet hende lige indtil for 4 dage siden, hvor hun selv sagde fra ved at vende hovedet væk, når jeg tilbød hende brystet om aftenen. Jeg har prøvet at tilbyde hende det hver aften, men hun siger pænt fra. De sidste 3 måneder har jeg kun ammet hende om aftenen, efter hun er begyndt i vuggestue.
Jeg tænker, at det vil være helt fint, hvis dette er en naturlig afslutning på vores ammeforløb. Derfor vil jeg høre dig til råds om vores aftenrutine/dagsrytme. Dagsrytmen er meget den samme i vuggestuen og derhjemme. Den ser således ud:
Kl 6:30- 7: bliver vækket, smøres med fed creme grundet lidt eksem og får tøj på og børstet tænder.
Kl 7-7:30: Får grød med blåbær på og vand i kop samt kalcium vitamin smuldret i grøden, da hun har mælkeallergi.
Kl. 9:30: frugt, madpandekage eller andet som mellemsnack og vand i kop.
Kl. 10:30-11: frokost som både kan være varm eller kold mad.
Kl. 11-11:30: lur som varer mellem 2-3 timer. Meget nem at putte på dette tidspunkt.
Kl ca 14: bolle og frugt, vand af kop.
Kl ca 16: lidt snacks
Kl ca 18: aftensmad med både kød og grøntsager
Kl 19: bliver tilbudt lidt blød bar af havre og frugt i eller grød. Herefter bad eller lidt legetid.
Kl 19:30: bliver smurt i creme, får nattøj på, får børstet tænder. Far læser bog og putter hende ved at gå rundt med hende i sin favn på soveværelset, hvor hun også har sin tremmeseng.
Kl 20: sover heromkring
Hun vågner så ca 30 min efter og er helt ulykkelig. Far prøver at putte hende men må tilkalde min hjælp, hvor jeg så bruger ret lang tid på at hun får ro på. Hun falder i søvn kl 22 de sidste par dage. Hun kan rode rundt i sengen i lang tid, tydeligvis træt, men med meget uro i kroppen. Jeg nusser hende og nynner eller siger shhh. Det skal siges, at hun aldrig har brugt sut eller knyttet sig til en bamse/ nusseklud, og vi vugger hende i vores arme for at få hende til ro. Hun har altid haft brug for vores nærvær og lidt bevægelse. Når jeg har hende i favnen holder hun mig i brystet, og hun tager fat i mit bryst i løbet af dagen og nulrer eller niver i brystet. Hun bliver sur, hvis jeg tager hendes hånd væk.
Jeg vil høre, om du har nogle input til vores rutine. Skal vi fortsætte med samme rutine og håbe, at hun med tiden finder bedre ro uden brystet som afslapning/trøst, eller skal vi gøre noget anderledes ?
På forhånd mange tak for din hjælp.