Svar: Sut - 23 mdr.
25. december 2025
Alder:
23 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvordan jeres datter bruger sin sut:)
Jeg synes, det lyder rigtig godt. Din datter bruger hovedsageligt sin sut til søvn og ved trøst - både i vuggestuen og derhjemme. Hun kan sagtens lege, være i mange forskellige situationer uden at behøver sin sut i munden, og du kan også aflede hende, når hun nogle gange beder om sutten.
For mig lyder det som om, at hun søger sin sut, når hun er træt, overstimuleret eller har brug for lidt ro. Det er ikke, fordi hun er uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut, det er en måde at søge tryghed og ro på - og en naturlig vane for hende.
For de fleste børn er 2års alderen et rigtig godt tidspunkt at trappe brugen af sutten ned. Sutten skal ikke fjernes helt, men den skal netop bruges i forbindelse med putning, eller hvis hun er meget ked af det. Det er rigtig godt, at du begynder at sige nej i situationer, hvor du skønner, at noget andet kan dække hendes behov for tryghed og ro - f.eks. at du afleder hende med leg, at du tilbyder hende knus og kram, eller at du f.eks. giver hende noget at spise og drikke, hvis hun savner noget at gumle og sutte på.
Når din datter siger "sut sut", så må du naturligvis gerne vise hende, at du lytter og forstår, hvad hun vil, samtidig med at du forklarer reglerne. Du kan f.eks. sige "du får sutten, når du skal sove" og så f.eks. tilbyde hende et alternativ, som så kan være at tage hende op, give hende kropskontakt, tilbyde hende at I sætter jer og læser i en bog, at hun får lidt at spise eller drikke osv. Så du tillader hende at være i følelsen af at savne sin sut, men også viser hende, at behovet for sutten kan dækkes på en på sigt mere hensigtsmæssig måde.
I en alder af 23 måneder skal hun dog naturligvis stadig have sin sut, når hun f.eks. skal sove, eller hvis hun er ked af det. Men hun skal ikke have den i munden, når I f.eks. leger eller sidder, snakker sammen eller bare fordi... En sut i munden hele tiden vil kunne påvirke hendes sproglige udvikling og også hendes tænder, og hun har en rigtig god alder i forhold til så småt at skære lidt ned på behovet for sutten. De fleste børn siger helt farvel til sutten før 3 års alderen, så I har et lille år til at trappe ned uden drama.
Hvis hun har behov for sin sut, f.eks. fordi hun er ked af det, overtræt og har brug for den, for at kunne falde til ro, så skal du lige nu ikke nægte hende den. Men, når der er ro på hende, så kan du sagtens bede hende om at lægge sutten fra sig eller give dig den. Så den fungerer som en midlertidig måde at finde ro på, men derefter fjernes den igen. Hun behøver ikke have den i munden, når hun er glad og leger, eller hvis hun beder om den af vane.
Du skal naturligvis ikke tage sutten fra hende, hvis hun stadig er helt spændt i kroppen og græder, men hvis hun er rolig, så er det fint at hun skal lægge den fra sig. Du kan f.eks. sige "nu siger vi tak for lån af sutten" eller "kan du lægge sutten her i æsken" eller lignende. Og igen fortælle hende, at "du får sutten, når du skal sove," fordi det er sådan reglerne er lige nu.
Det er godt, hvis overgangen fra sut til slet ingen sut sker roligt og uden et unødigt stort pres. Hvis I gradvist kan trappe ned i brugen og gradvist kan indføre noget andet som erstatning - det kan f.eks. også være en puttebamse, nusseklud eller lignende, så hjælper du hende bedst til helt at komme væk fra sutten. I har dog stadig mange måneder at skabe denne overgang på.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske