Svar: Søvnrytme dreng 18 måneder - del II
8. december 2025
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage og uddyber, og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe mere. Jeg vil forsøge at besvare jeres spørgsmål i den rækkefølge de stilles og forsøge at komme godt omkring det hele:)
Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind hos jer.
For det første, så lyder det som om, at jeres dreng er overtræt om aftenen. Det hænger naturligt sammen med, at han ofte har et meget langt vågenstræk fra han vågner af sin middagslur og til han puttes om aftenen. Han har naturligt fået rigtig mange indtryk i løbet af dagen samtidig med, at han også er motorisk aktiv, så det er svært for ham at koble fra både mentalt og motorisk, når han skal sove.
Overtrætheden viser sig ved, at han vil lege, hopper rundt og slet ikke kan finde ro i kroppen. Ofte kan det se ud som om, at han slet ikke er træt, men fuld af energi. Men det er tegn på, at hans system er overkørt, og at kroppen kører i et ekstra gear. Så når han har så svært ved at falde til ro og falde i søvn om aftenen, så er det hos jer sandsynligvis tegn på, at hans nervesystem har lidt svært ved at lande.
Derudover, så sker der rigtig meget omkring 18 måneders alderen. Han kan gå rundt, begynder måske at kravle op, og han er hele tiden motorisk i gang. Han viser også mere og mere egen vilje og selvstændighed, han vil mere selv - og begynder derfor også at sige mere 'nej' med hele kroppen. Det betyder, at sengetid også ofte bliver et tidspunkt, hvor han gerne vil bestemme lidt mere selv og derfor protesterer mod søvnen. Det er ofte det tidspunkt på dagen, hvor han har mulighed for at få jeres fulde kontakt, og det er samtidig et sted, hvor han kan afprøve sig selv og se hvilke reaktioner, han får fra jer.
Og så tænker jeg også, at der er en risiko for, at selve putteseancen er blevet lidt for meget leg. I har gennem længere tid brugt 1-1.5 time på putning. I er meget tætte med ham, I snakker, læser bøger, synger, hjælper ham tilbage i egen seng, lader ham putte hos jer... I princippet er det alt sammen rigtig godt, men det kan godt betyde, at han har en erfaring med sig om, at når han skal sove, så betyder det intenst samvær med mor og far. Det er på en måde maksimalt nærvær, kontakt og underholdning - så han nu forbinder putningen med at være vågen, og at der skal ske en masse - og ikke bare med ro og søvn.
Med hensyn til de 9.5-10 timers nattesøvn, så oplever I, at jeres dreng bliver hurtigt træt og har brug for tidligere middagslur - og så bliver eftermiddagen naturligt ekstra lang og hård for ham. Når han derimod sover omkring 11 timer om natten, så har han langt mere overskud, kan vente lidt med sin middagslur og har en mere overskuelig eftermiddag. Derfor er jeg helt enig med jer i, at det tyder på, at han vil trives bedst med en rytme, hvor han sover ca. 11 timer om natten og ca. 1.5 time til middag, altså i alt ca. 12.5 times søvn i døgnet.
Det betyder, at hvis han normalt vågner ca. 6.15-6.45, så vil en "drømmedag" for ham se nogenlunde således ud:
Morgen: Vågner og begynder dagen ca. 6.30
Middagslur: Puttes ca. 11.30 og sover i 1.5 time, op ca. kl. 13
Aften: Falder i søvn ca. 19.30 - og sover således ca. 11 timer.
Hvis I vil prøve at hjælpe ham mod denne rytme, som han umiddelbart virker til at ville trives bedst med, så prøv om I kan holde fast i disse tidspunkter i 7-10 dage. Vær opmærksom på, at de første 2-3 dage godt kan være lidt svære.
I forhold til, om I skal holde jer til klokkeslet eller antal vågne timer, så tænker jeg, at I er nødt til at finde en kombi af de to.
I skal forsøge at holde fast i de to ankerpunkter: 11 timers nattesøvn og 1.5 times middagslur. Det vil sige, at hvis han vågner mellem 6.15-6.45 om morgenen, så putter I ham tidligst kl. 11 - gerne klokken 11.15-11.30 på de gode dage. Og I skal vække ham senest kl. 13.
Om aftenen skal I begynde at gøre klar/geare ned til putning fra ca. 18.45. Ingen vilde lege, ingen skærme, rolig leg med bogkigning, puslespil, kramme bamser.
Selve putteritualet starter 19.00-19.10. Ble, nattøj, børste tænder, sige godnat til noget f.eks. vinduet, et bestemt billede, bilerne på hylden.
I går i soveværelset og lægger jer som I plejer at samsove - ham i tremmesengen og jer lige ved siden af. I vælger 1-2 små bøger, gerne de samme hver aften. I synger en godnatsang. Han putter med sit puttedyr.
Lyset slukkes kl. ca. 19.15-19.20, så han har mulighed for at glide over i søvnen omkring kl. 19.30. Det vil være med til at give ham en genkendelig rytme, som hans indre ur stille og roligt kan begynde at pejle ind efter. I må naturligvis gerne lægge en hånd over på ham, I må også gerne sige små beroligende ord eller sætninger jf. tidligere svar.
Har han sovet en nattesøvn tæt på de 11 timer, så sigt efter at middagsluren starter 11.30. Har han sovet tættere på 10 timer, så sigt efter, at luren starter tættere på kl. 11, men helst ikke for meget tidligere end dette. Det vigtigste for søvnrytmen er, at dagene ligner hinanden.
Hvis han vågner før kl. 06 om morgenen, så tænker jeg, at I skal forsøge at se dette som om, det stadig er nat. Det vil sige, at lyset skal holdes dæmpet eller slukket, der skal ikke leges, ikke snakkes for meget. Måske kan han blive beroliget med en hånd, få en sut, sit puttedyr, ligge tæt med jer i sengen, så I signalerer, at det stadig er nat. Måske vil han falde i søvn igen.
Hvis han bare er vågen og vil op og starte dagen, så må I naturligvis stå op. Her vil det så være nødvendigt at rykke middagsluren lidt, så den ligger tidligere, men prøv om I stadig kan holde fast i f.eks. 10.30-12 eller 10.45-12.15 - så han stadig får én lur dagligt, men så luren rykkes frem. Hold stadig fast i 1.5 times lur - og put ham så tilsvarende tidligere om aftenen. Han vil sandsynligvis så være klar til putning ca. 18.45-19.00 den dag, start putteritual 18.30 og sigt efter søvn ca. kl. 19. Dagen efter må I så forsøge at komme tilbage til den vanlige dagsplan.
Jeg kan godt forstå, at I oplever det svært. Det giver rigtig god mening, for jeres drengs søvnmønster lyder meget konsekvent - han kan ofte holde sig vågen i 8 timer efter sin middagslur. Det betyder, at hvis han lur slutter 11.45, så vil han sove ca. 19.45 og slutter luren 12.30, så sover han ca. 20.30.
Det er vigtigt, at I ved, at I ikke gør noget forkert - men 8 timers vågenhed er naturligt meget for et barn i denne alder. Du skriver, at han aldrig virker klar til at skulle puttes, så du bliver i tvivl om, hvorvidt han er overtræt eller bare har SÅ meget energi... Jeg tænker umiddelbart, at det der ser ud som ekstra energi i virkeligheden er en slags ekstra gear - altså at han går i en slags overgear. Når han bliver så vild ved sengetid er det derfor overtrætheds-energi, ikke overskud. Det er et tegn på, at hans krop har været vågen for længe. Derfor giver det rigtig godt mening, at I gerne vil forsøge at putte ham lidt tidligere, så hans nattesøvn forlænges lidt, og så middagsluren afkortes tilsvarende.
Prøv at lægge mærke til, hvor længe han har været vågen - og begynd at skabe ro, før der er gået 7-8 timer. Det er bedre, at I starter putningen lidt for tidligt end lidt for sent - om aftenen. I skal nok regne med, at 6-7 timer er maksimum, før han begynder at gå i overgear.
De tidlige tegn på træthed er, at han gnider sig i øjnene, bliver mere stille eller pylret. Han mister fokus ved leg, vil op og bliver mere klyngende, og der opstår ofte også små konflikter ud af ingenting - det er disse tegn, som I skal reagere på. Jo flere af de tidlige tegn I ser, jo mere er det tegn på, at han skal puttes - og ikke først om en time. Hvis I venter, så han kommer i overgear, så ser det ud som om, at han får fornyet energi.
Prøv derfor at medtænke, at I skal begynde putteritualet 20-30 minutter før, I plejer at tænke, at han er helt træt og parat. Prøv at acceptere, at han godt må være lidt vågen, når I går i gang med putning - fordi det er selve ritualet, som skal hjælpe ham ned i gear og til at finde roen. Hvis han er nået at blive for træt, så bliver det sværere at putte ham.
Jeg tænker også, at der højst sandsynligt stadig vil være dage, hvor han stadig kører 7.5-8 timer efter sin middagslur, og at han lige nu sandsynligvis er en dreng med et langt vågenstræk og meget motorisk energi. Der er flere ting, som spiller ind - og derfor kan I ikke kun skrue på én knap, der løser det hele på en gang. Lige nu handler det derfor om at finde den løsning, som både hjælper jeres dreng med at falde i søvn inden for ca. 30 minutter, og som gør, at I forældre ikke brænder helt sammen på de aftener, hvor det så desværre stadig trækker ud.
I lyder til at være nogle meget søde og omsorgsfulde forældre, som allerede har sat jer rigtig meget ind i søvn, og hvad søvn betyder, og I gør det allerede rigtig godt. Det er meget tydeligt, når jeg læser jeres breve, at I kender jeres dreng, fornemmer hans behov og virkelig forsøger at hjælpe ham bedst muligt. Og det er utroligt hårdt, når aftenerne ender i lange putninger og gråd.
Jeg tænker, at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer. Og I må naturligvis gerne give jer selv lov til at arbejde med det, som slider mindst på jer lige nu. Børn vokser, rytmer ændrer sig, og jeres aftener kommer ikke til at se sådan her ud for altid. Prøv at huske på det, selvom det er hårdt lige nu.
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele og har givet jer lidt mere at arbejde med :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Og med hensyn til min juleferie, så regner jeg ikke med at lukke brevkassen i juledagene. Der kan godt være lidt længere svartid, men jeg vil forsøge at svare ind imellem familiebesøg, madlavning og julehygge:)
Tak fordi du spørger - og rigtig god jul til jer alle tre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske