Brev:
Søvnrytme dreng 18 måneder - del II
8. december 2025
Alder:
18 mdr.
Søvnrytme dreng 18 måneder - del II
Kære Helen,
Tak for dine tanker og anbefalinger, det er meget værdsat. Jeg fik skrevet et meget langt brev sidst, og ud fra nogle af de ting, du skriver – og som jeg formentlig ikke var helt tydelig omkring – så har jeg lige lidt afklarende kommentarer :)
Han falder ikke konsekvent i søvn kl. 20.15/20.30. Det er ofte billedet, hvis vi putter mellem kl. 19 og 19.15. Vi har tidligere forsøgt at skubbe putningen til omkring kl. 20, men så tager det ligeledes ofte i omegnen af 1 time (fordi han vil lege, selv om vi gør alt det, du anbefaler), som jo så forkorter nattesøvnen yderligere. Derfor kan vi ikke helt regne ud, hvordan vi får den seance forkortet, fordi det bare er en anelse krævende med så lang en putning sådan som det spænder an.
Når han sover ca. 9½ til 10 timer om natten, så er han væsentligt mere træt om morgenen og formiddagen – ofte klør han sig i øjnene allerede 1½ time efter opvågning. Når han har sovet 11 timer ser det anderledes ud, og der kan han fint køre indtil lurtid omkring kl. 11/11.30, hvor han så typisk tager 1½ time. Men vores udfordring er, at vi har svært ved at få nattesøvnen til at være 11 timer rimelig konsekvent. Det virker til at være lidt skiftevis – når han har sovet 11 timer i døgnet den ene dag, så kan det være lidt mere den næste….og så mindre igen, og mere dagen efter. Og indimellem så kører det mestendels i samme rille med 9 t. 45 min.
Udover ovenstående, som du måske kan lokkes til at give dit besyv med omkring, så er jeg nysgerrig på, om vi bør holde os til de faste tidspunkter, eller om vi i stedet skal tænke i antal vågne timer mellem opvågning fra morgen og indtil middagslur samt fra middagslur og indtil aftenputning?
Han kan eksempelvis finde på at vågne 5.45 en morgen, og 6.30 en anden morgen. Er det så mest hensigtsmæssigt at putte ham til lur en time tidligere den dag, hvor han vågner tidligt (og lade ham sove længere), eller skal jeg forsøge at holde det nogenlunde fast med lurtid, søvnlængde osv.? Selvfølgelig inden for rimelighedens grænser, så han ikke falder helt fra hinanden.
Opsummeret, så vil vi rigtig gerne forsøge at forlænge nattesøvnen og forkorte dagssøvnen i håbet om, at det kan skabe en balance, hvor han ikke er præget af træthed om morgenen/formiddagen. Vi vil teste dit forslag :) En yderligere årsag hertil er også, at vi lige nu ikke kan være til vores sædvanlige aktiviteter om formiddagen i legestue osv., da han skal puttes tidligt, fordi han er meget træt.
I dag så vores dag eksempelvis således ud:
05.45: Vågner efter 9 t. 40 min. – klør sig i øjnene allerede fra kl. 7 igen
10.15: Går ud som et lys i barnevognen på 2 min.
11.45: Vågner fra lur
19.45: Sover til natten (45 min. putning) og sover formentlig 10 timer.
Det virker til, at han bare konsekvent kører i 8 timer mellem middagslur og aftenputning. Sover han til 12.30, så sover han typisk først 20.30. Så vi føler os lidt fanget her, og han er naturligvis træt i løbet af eftermiddagen. Men han virker aldrig klar til at skulle puttes om aftenen, så jeg tvivler sådan på, om det er fordi, at han er overtræt og ikke kan finde ro, eller om han bare har SÅ meget energi, selv om han fiser rundt hele dagen, bruger kroppen meget, får frisk luft, stimuleres mentalt osv.
Beklager, at det er lidt rodet det hele, jeg har lidt svært ved at få det gjort overskueligt, men håber du alligevel har et par tanker omkring det :)
Sidste spørgsmål: Hvornår holder du juleferie?
Bedste hilsner,
mor