Brev:
Søvnrytme dreng 18 måneder
3. december 2025
Alder:
18 mdr.
Søvnrytme dreng 18 måneder
Kære Helen
Jeg har i flere henseende nydt godt af din skønne brevkasse og gode bøger – tak for det! Nu kunne vi godt bruge lidt vejledning omkring søvn til vores dejlige dreng på 18 måneder. Jeg har læst flere af dine tidligere svar til andre forældre om samme emne, men kan ikke helt finde den rigtige løsning til os derigennem. Det bliver en lidt lang beskrivelse, håber det går an :)
Jeg passer vores lille dreng hjemme, og vores dagsrytme og rutiner ser pt således ud:
Mellem kl. 6.15 og 6.45: Vågner og spiser morgenmad
Kl. 9.30: Formiddagsmad
Omkring kl. 10.30/10.45: Puttes til middagslur i barnevognen og sover typisk mellem 1 t. 45 min. og 2 ½ time (tidligere har jeg fint kunne putte ham omkring 11.45/12-tiden, men han er meget træt en del tidligere nu end før her efter overgang til vintertid). Han har de sidste 4-5 måneder kun fået middagslur med undtagelser i overgangsperioden mellem en og to lure, hvis han har været ekstra træt.
Mellem 12.30/13.15: Vågner fra lur (tager dog indimellem kun halvanden time). Herefter et måltid igen.
Kl. 15.30: Eftermiddagsmad
Kl. 17.15/17.30: Aftensmad
Kl. 19: Starter med putning, men han sover typisk først 20.15/20.30.
Vi har en rutine omkring putning med langsomme aktiviteter før puttetid i dæmpet belysning, tandbørstning, godnathistorier, godnatsang osv. For ikke så længe siden gav vi ham et dejligt varmt bad efter aftensmad for at hjælpe trætheden lidt på vej, men eftersom han bare ikke skal bede om at få et bad, der er kortere end 30-45 min., og samtidig ofte pepper ret meget op af det, fordi han leger, pjasker osv. i karbadet, så har vi nu prøvet at give ham et bad før aftensmaden i stedet.
Ligeledes har vi prøvet at rykke lidt på puttetidspunkt også, men det generelle billede er bare, at det alligevel tager minimum en times tid. Vi har rykket det både til tidligere (18.30) for at se, om han så kunne finde ro efter en time, og indimellem lykkes det også, men det er nok nærmere undtagelsen og bliver i stedet til 1½ time. Derfor har vi også prøvet den anden vej for at se, om vi kan forkorte processen lidt ved at komme tættere på det tidspunkt, hvor han oftest falder i søvn (20.15/20.30), men så kører han også for det meste en times tid derfra, hvilket så resulterer i endnu mindre nattesøvn.
Derudover har vi prøvet at rykke hans middagslur, så han sover indtil omkring 13.30/14, men så synes det endnu sværere at putte til aften, fordi han ikke virker træt nok - men jeg kan blive i tvivl, om han i stedet er overtræt? Synes han indimellem får træthedstegn og klør sig i øjnene midt på eftermiddagen, og derfor rykkede jeg i en periode lur til senere i håbet om, at de træthedstegn så ville komme omkring puttetid i stedet, da jeg er bekendt med, at trætheden hos de fleste ofte melder sig efter 5½ - 6 timer efter middagslur.
Jeg kender bare ikke andre, hvor børn på den alder kan køre i 8 timer efter middagslur – men mange andre er så også børn i institution, og det tænker jeg også kan spille en rolle ift. niveauet af indtryk, nervesystem på overarbejde osv., som formentlig skaber et større søvnpres.
Ift. sovesituation, så praktiserer vi samsovning, som er en prioritet for os og noget, vi gerne vil fortsætte med. Vi er så heldige, at han nu sover igennem hele natten. Han har sin tremmeseng ved siden af vores seng, hvor den ene side er taget af, så han selv kan kravle over om natten ved behov, og det gør han ofte. Til putning lægger en af os sig på vores seng ved tremmesengen, således at der ikke er fri adgang til sengen. Her forsøger vi at lægge ham stille ned, når han rejser sig og forsøger at klatre over os indimellem. Så han altså kun har begrænset plads og er i sin egen seng.
Vi har formentlig skudt os selv i foden, fordi sengen også har været legearena om dagen, da vi bor i en lille lejlighed, og der ikke er lukket af ind til soveværelset. Derfor er vores udfordring, at det virker til, at han tror putning er legetid. Han karter rundt, kaster med puttedyr og får vanvittig fornyet energi, selv om han er træt. Forsøger konstant at aktivere sig selv. Det gør, at vi desværre for det meste skal bruge mellem 1 og 1½ time på det, før han løber tør for energi og overgiver sig til søvnen. Og ofte bliver det med utilfredshed og gråd, som bestemt ikke føles som en god måde at slutte dagen på.
Jeg er bevidst om, at der lige nu sker rigtig meget udviklingsmæssigt for ham, og at det derfor kan være svært for ham at finde ro, men det har stået på i tre måneder nu. Tidligere har vi måttet bære ham for at falde i søvn til aften, men det ændrede sig for ca. tre måneder siden, og har altså været på samme måde som nu, siden han startede med at blive puttet i sin seng.
Jeg har kunnet læse i andre af dine svar til forældre, at du anbefaler en helt fast rytme med fast vågnetid om morgenen, fast lurtid og fast puttetid. Jeg er ikke super fan af at vække ham, må jeg indrømme, da jeg tænker hans behov kan variere lidt afhængig af dagens begivenheder, stimuli osv., og at jeg derfor gerne vil give ham den tiltrængte hvile til at bearbejde det? Men søvnen svinger også bare i antal timer, og måske det blot vil være en periode, og han så vænner sig til den helt faste rytme?
Vi synes umiddelbart, det er lidt sent, at han først sover 20.15/20.30, da han så typisk ikke får mere end de knap 10 timer om natten og ofte er træt tidligt om formiddagen – særligt også når han er vågnet fra middagslur så tidligt. Jeg har lidt tanker omkring, om han når at blive overtræt, og at det kan skabe problemet for os. Jeg har bare ofte ganske svært ved at se og mærke det på ham, fordi han bare kører derudaf med 110 km/t.
Synes ikke, han viser udpræget træthedstegn særligt ofte om eftermiddagen/aftenen, og hvis det sker, vil det typisk være at se, når han kommer på puslebordet, hvor han så gnider sig i øjnene. Ligeledes har jeg tanker omkring, om det lange stræk fra middag til aften kan øge udledning af stresshormoner hos ham, hvis han ligesom går og er træt 2-3 timer før putning om aftenen?
Han er glad, energisk og trives – vil sågar sige, at han har enormt meget krudt bagi, så jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tolke på det hele. Totalt set får han jo for det meste omkring de 12 timers søvn i døgnet. Jeg ved, du siger 13 – 13½ timer til hans alder, men at det må svinge med en time.
Kan og bør vi ændre det, så nattesøvnen bliver lidt længere med tidligere putning og lidt kortere middagslur, eller synes du det lyder fornuftigt der, hvor vi er nu? Hvor lang tid vil du anbefale, vi evt. tester en ny rytme af for at se, om det giver ønsket effekt?
Håber meget, du kan hjælpe os lidt på vej med gode råd, erfaringer og anbefalinger :)
Bedste hilsner,
Et spekulerende forældrepar