Brev:
Mad, 7 måneder
2. november 2025
Alder:
7 mdr.
Mad, 7 måneder
Kære Helen.
Tak for din gode brevkasse.
Vi har spørgsmål til:
1) hvordan vi kan få vores nu 7 måneder gamle dreng til at spise mere grød og mos,
2) hvordan og hvornår vi avancerer til familiens mad/mere fast føde og
3) hvordan vi håndterer ondt i maven.
Som baggrundsinfo skal nævnes at vores dreng altid både har ammet og fået flaske med MME/udpumpet mælk. I nogle måneder (fra 3,5-6 mdr) holdt han ammestrejke hvor han kun accepterede bryst om natten og lige når han vågnede fra lur men herefter har han gerne ville die igen.
Har ALTID diet/fået flaske hyppigt og kort tid af gangen/små mængder (20-40 ml på flaske af gangen, hvis 50-60 ml har han ofte efterfølgende gylpet). Her i 6-månedersalderen været oppe på 30 små måltider i døgnet.
Pga ammestrejken ammede jeg meget om natten (for fortsat at stimulere mælkeproduktion og give ham antistoffer), og han begyndte at skulle bruge bryst for at komme videre i næste søvncyklus hver 45 minut hele natten (HÅRDT!). Fik ca 1/3-del af sit mælkeindtag om natten (det ved vi, fordi vi i nogle perioder af natten gav flaske, så jeg kunne få sovet).
Den sidste halvanden uge har vi skruet ned til 5 amninger ifb natten (inden sengetid som er kl 19-20, omkring midnat, kl 2, kl 4/5 og kl 6).
Har i mange måneder frem til 6,5 mdr sovet 4 middagslure på 45 minutter, nu som 7 mdr mellem 2-3 lure på 45 minutter.
Anyways, mht skemad :)
Vi startede forsigtigt ud fra 5 mdr med små smagsprøver. Fra 5,5 mdr til 6,5 mdr gradvist øget til x3 måltider. Han var nysgerrig og ville gerne smage på det hele, og vi har givet mange forskellige grøntsagsmos (han er ikke så interesseret i grød trods tilblandet frugtmos) og lidt kød.
Han spiser dog kun omkring en kvart deciliter af gangen. Jeg har ammet efter næsten hvert måltid og imellem måltiderne.
Han begyndte dog at virke smerteforpint i maven om natten og havde mange prutter og opvågninger, så vi holdt to døgns pause med mad. Den seneste uge er vi trappet langsomt op igen til x2 måltider, hvor vi kun har givet ham kartoffel-/gulerodsmos og kød.
1) hvordan skal vi få ham til at spise mere end den kvarte deciliter? Eller er det ok at han spiser så lidt?
2) hvordan skal vi introducere mere fast føde - jeg er nervøs for om han kan finde ud af at tygge og synke små kogte grøntsagsstykker, pasta, brød osv! Hvordan finder vi ud af om han er klar?
3) hvordan øger vi antal måltider/mængden af mad, introduktion til nye smage samtidig med at passe på maven (vi forsøger med løbende mavemassage i dagtid)?
Har du andre gode råd til vores situation?
Hvad angår vægt lå han 1 standarddeviation over gennemsnittet indtil 2,5 mdr og har siden da gradvist faldet til lidt under gennemsnittet. På højdekurven lidt over gennemsnittet.
Nysgerrig og for det meste glad dreng.
På forhånd tak!