Svar: Søvnunderskud og lange putninger
27. oktober 2025
Alder:
20 mdr.
Kære du
Tusind tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres datter, hendes søvnvaner og rutiner. Og hvor er det dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og også har læst flere af mine bøger - tusind tak for det - og velkommen til:)
Du har fuldstændig ret i, at jeres datter har brug for mere søvn i døgnet. Det lyder som om, at hun altid har sovet lidt mindre end gennemsnittet. Det er naturligvis helt okay, for når der er tale om et gennemsnit, så betyder det jo netop, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Men 10-11 timer lyder ikke til at være nok for hende. Hun bliver tydeligt pylret og ked af det, overskuddet er der ikke, og hun bliver sværere og sværere at putte om aftenen, fordi hun bliver overtræt. Derfor er det rigtig godt, du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du har også fuldstændig ret i, at jeres datter lige nu går igennem en udviklingsperiode, hvor hun kan have rigtig svært ved at slippe dagen og finde ro om aftenen - både motorisk og mentalt. Det skal man naturligvis tage hensyn til, og du har også ret i, at min stryge-tøj-metode kan være en løsning her - men som jeg læser dit brev, så er det ikke her, I skal starte. I praktiserer samsovning, og det lyder som om, at jeres datter har brug for ekstra nærhed og tæt kontakt. Og det synes jeg ikke, at I skal ændre på lige nu.
De fleste børn på jeres datters alder, vil kunne holde sig vågen i ca. 5 timer(+/- 30 minutter) mellem deres lure. Ofte lidt mere om formiddagen og lidt mindre om aftenen. Og hvis middagsluren bliver for kort, så vælter resten af dagen, hvilket netop lyder til at være tilfældet hos jer. Jeres datter plejede at sove 1.5 time til middag, og nu er hun begyndt nogle gange kun at sove 40 minutter. Og det er for lidt. Det første I skal gøre er derfor at hjælpe hende med at sove en længere middagslur.
Det er godt, hvis I kan begynde dagen ca. 06.30, som lyder til at være det tidspunkt, hvor hun lige nu plejer at vågne. Hvis hun ikke vågner af sig selv der, så vil jeg faktisk anbefale jer, at I en periode vækker hende. Det er vigtigt at holde fast i hendes stå op tidspunkt (også selvom hun er faldet sent i søvn), fordi det sætter rytmen for resten af dagen.
Derudover så skal I sørge for, at hun er aktiv om formiddagen og bruger sig selv udenfor. Det er vigtigt, at hun kommer ud og får masser af dagslys. I vuggestuen skal hun på legepladsen, og hjemme skal I på samme måde gå udenfor og være aktive om formiddagen. Gerne 1-1.5 time ad gangen. Det vil være med til at styrke hendes døgnrytme.
Hendes middagslur bør ligge mellem kl. 11.45-12.15 (hvis hun er stået op kl. 6.30, svarende til ca. 5-5.5 time efter hun er vågnet) og det er vigtigt, at I her forsøger at hjælpe hende med at sove i ca. 1.5 time. Det betyder, at det kan være nødvendigt at stå parat, når hun plejer at vågne efter f.eks. 40 minutter. I kan her gøre lidt forskelligt - f.eks. stå parat hos hende og berolige med en hånd på kroppen og på den måde se, om hun kan lulles lidt videre i søvnen. I kan også vælge at trille en tur med hende i barnevognen, hvor I holder hendes sovende netop med bevægelse, eller I kan vælge at lægge jer med hende i dobbeltsengen for nedrullede gardiner og i et mørkt soveværelse.
Når det er vigtigt at arbejde på en længere middagslur, så er det fordi, den giver overskuddet til resten af dagen, så hun ikke bliver overtræt, og så putningen om aftenen derfor ikke trækker unødigt ud. Det kræver naturligvis, at vuggestuen vil samarbejde med jer omkring det, så de skal måske putte hende lidt senere, end de gør lige nu (måske kan hun være den sidste der puttes), og de skal også hjælpe hende med at sove lidt længere lur. Måske kan de være opmærksomme på, om nogle af de andre børn vågner og derfor vækker jeres datter, så det forklarer, hvorfor hun vågner, før hun egentlig er parat til det. Måske kan de gøre noget her. Og hjemme må I på samme måde forsøge lidt forskelligt (jf ovenstående) for at forlænge middagsluren - gerne så den varer 1.5 time. Den behøver ikke vare mere.
Derefter så skal I regne ud, hvornår hun skal puttes om aftenen - og så skal I forsøge at holde jer til dette tidspunkt. Hvis luren slutter omkring kl. 13, så skal hun puttes 18-18.30. Hvis luren slutter kl. 13.30-14, så vil hendes sengetid skulle være 19-19.30. Hvis hun en dag kun tager 40 minutters lur, så skal hun sandsynligvis ikke skulle puttes senere end kl. 18.
I skal altså om aftenen gå ud fra, at hun nok skal puttes ca. 5 timer efter, hun er stået op af sin middagslur. Igen (+/- 30 minutter). Hvis I kan ramme det tidspunkt, hvor søvntoget kommer forbi, så vil I have størst held med at putte hende.
Du har helt ret i, at flasken godt kan være et problem, da den godt kan forstyrre hendes indsovning, og i princippet er hun for gammel til sutteflasken nu. Det kunne være en god idé at skifte til en kop i stedet. Det behøver ikke nødvendigvis at være en åben kop, men kan godt være tudkop, sugerørskop eller en drikkedunk, så hun stadig får vand, men hvor der er mindre "sutteeffekt". Derudover vil jeg anbefale jer, at I flytter vandindtaget væk fra putningen, så hun tilbydes vand, før I lægger jer med hende.
Det betyder, at I f.eks. kan starte ritualet i stuen, hvor I læser en bog, og hun får vand at drikke. Derefter får hun børstet tænder, og så går I ind i soveværelset og lægger jer med hende, som I plejer. Rummet skal være mørkt, og I lader hende naturligt mærke jer, I beroliger med jeres hænder og fysiske kontakt, rolig vejrtrækning osv. Og så må I meget gerne synge en godnatsang for hende, den samme sang igen og igen.
Hvis hun bliver ked af det, begynder at græde, sætte sig op, protesterer, så svarer I hende med stille og rolig stemme og kropslig ro. "Det er helt okay, skat, sove nu. Nat-nat. Mor/far er lige her, passer på dig," osv. Det vil være godt, at I ikke skifter metode eller skifter forælder, med mindre I har aftalt det på forhånd. I må stadig gerne skiftes til at putte f.eks. hver anden aften, men prøv at undgå skift undervejs. Hold fast i, at det er sovetid nu. I ved godt, at det er svært, men hun kan trygt kan lægge sig ned og sove, for I er der naturligt for hende.
Jeg forestiller mig at den rytme, som I kan arbejde hen imod, kunne se således ud:
Morgen ca. 6.30: Vågner og dagen begynder.
Formiddag ca. 9.30-10.30: Udeleg, hvor hun bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt.
Middagslur ca. 12-13.30: Sover en lur på ca. 1.5 time.
Eftermiddag ca. 14-17.30: Leger og er igen udenfor, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt.
Aftensmad ca. 17.30-18.00: I spiser og hygger sammen.
Aftenritual starter 18.15: Hun kommer i bad (hvis det passer), får sit godnatmåltid, I læser bog, hun drikker vand af kop, får børstet tænder.
Puttes til natten ca. kl. 19.00 med samsovning som nu.
Har hun en puttebamse, nussekanin eller andet, som hun kan blive puttet med? Det kan være guld værd i jeres situation. Den skal bruges som en rolig og forudsigelig markør af, at det er sengetid - præcis som jeres stemme og sang, så hun hjælpes til at koble fra dagen og falde i søvn.
På sigt skal den erstatte flasken, så den kan bruges til lur og trøst, men ikke til vild leg, det er altså ikke legetøj, men hendes nye hjælp til ro. Det betyder også, at når I flytter flasken til tidligere i ritualet, så skal nussekaninen komme ind dér, hvor flasken plejer at give tryghed. Når hun søger flasken, så skal I tilbyde hende kaninen og berolige med jeres hænder, kærtegn og nærhed. I må gerne sige "du har dukket vand, nu hjælper kaninus med ro," eller lignende.
Det kan være en god idé at have to ens, så hun kan have den ene med i vuggestuen og den anden derhjemme. På den måde bliver hun puttet med sin kanin altid, ritualet er det samme uanset om hun sover hjemme eller ude. Ligesom to ens giver jer mulighed for at vaske dem på skift.
Hvis I har oplevet, at hun ikke rigtigt har knyttet sig til noget, når I har forsøgt, så kan det være en god idé at tage hende med ud at kikke på lidt forskellige bamser, for at se om hun bedre kan lide noget andet. Det kan også være, at hun vil finde mere tryghed i en klud, som måske dufter lidt af mor eller far - og det er naturligvis også helt okay.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske