Svar: Græder, når jeg går
Kære mor til V.
Tak for dit brev og fine spørgsmål:)
Det er rigtig godt, at du spørger, hvad der sker, og hvad forklaringen er, siden jeres datter bliver så ked af det, når du går. Det er naturligvis ikke, fordi du eller far gør noget forkert - det handler om den udvikling, som jeres lille pige går igennem lige nu.
Det helt lille barn forstår ikke, at du findes, når det ikke kan se dig. Det betyder, at når du går ud af rummet, så vil din datter kunne føle, at du forsvinder. Og det vil naturligt gøre hende ked af det. Hun kender ikke tid, og hun ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - hun føler, at du forsvinder for evigt.
Med tiden udvikler børn det, vi kalder objektpermanens. Det er forståelsen af, at personer eller ting eksisterer, også når de er ude af syne. Det er en vigtig milepæl i den kognitive udvikling, som betyder, at jeres datter begynder at kunne danne og fastholde mentale billeder. Det vil sige, at mor, far, dukken eller legetøjsbilen stadig ”er der”, selvom de ikke kan ses. Før denne evne er på plads, vil fravær ofte føles som forsvinden.
Med den alder, jeres datter har nu, så begynder hun at udvikle objektpermanens i det små, det vil sige, at det lige nu begynder at blive lidt mere tydeligt. Hvor jeres datter tidligere ville glemme, at legetøjsbilen stadig var der, hvis I gemte den under et lille tæppe, så vil hun nu og de næste måneder frem begynde at lede efter bilen. Hun vil måske løfte tæppet for at se, om den ligger der, ligesom hun kan kravle hen og kigge under sofaen, når bolden triller derind osv.
Ofte oplever man det også ved middagsbordet. Hun begynder måske at tage maden og skubbe den ud over bordkanten, eller hun kaster bevidst maden på gulvet. Og hvor hun tidligere ikke reagerede på, hvor maden blev af, så begynder hun nu at kigge efter maden, for at se hvor den er. Hun læner sig ud over højstolen for at se, hvor maden røg hen og finder ud af, at den måske ligger under bordet. Så hun kan ikke se den, når hun sidder lige i sin stol, men hun kan se den, når hun læner sig tilbage.
I forbindelse med, at barnet begynder at forstå, at personer eller ting stadig kan være til stede, selvom de ikke direkte kan ses, så kan man naturligvis forestille sig, at barnet får lettere ved, at man går fra det - f.eks. går på badeværelset eller ind i et andet rum. Men det er faktisk ikke tilfældet.
For samtidig med at barnet oplever objektpermanens, så får hun også en stigende bevidsthed om nærhed og adskillelse. For nu ved jeres datter, at du stadig findes - når du går - og derfor kan savnet mod dig føles ekstra stærkt. Hun har dog stadig ingen tidsfornemmelse, så hun ved stadig ikke, hvornår du kommer tilbage. Og vil stadig kunne blive rigtigt ked af det, når du går fra hende, eller når du f.eks. putter hende til natten. Hun har brug for at se dig og også ofte brug for at mærke dig, brug for din tætte fysiske kontakt for helt at forstå, at du er der, at du ikke forsvinder.
Det bedste du kan gøre er at tage det ganske roligt og betrygge jeres datter i, at du stadig er der for hende. Du må meget gerne kalde på hende, så hun kan høre dig og ...
... måske kravle efter din stemme - og på den måde på sigt lære, at hun kan søge efter dig, hvis hun ikke lige kan se dig. Du må også meget gerne kigge kort ind til hende, fra det ene rum til det andet, så hun lige ser dig, og du lige bekræfter "jeg er lige her, skat". Det vil være rigtig fint at gøre det.
Du må også meget gerne fortælle hende, hvad du gør - så du f.eks. siger "jeg går lige ud med skraldeposen, jeg er tilbage om et øjeblik". Så ser hun, at du tager posen, hun hører hoveddøren gå op, dine skridt, et klonk, når posen smides ud, og så er du atter tilbage. På den måde hjælper du hende med at forstå, at du kun er væk et kort øjeblik, så kommer du tilbage igen.
Og far må meget gerne gøre det samme. Han må gerne sætte ord på, berolige og betrygge og f.eks. sige "mor kommer igen, mor er bare lige ude i køkkenet" og så naturligvis glæde sig sammen med hende, når du er tilbage "se, der var mor igen."
Far må også gerne sætte ord på, at han er der til at hjælpe. Far kan f.eks. sige "savner du mor? Det er okay, skat. Jeg er lige her." Så han siger det roligt og bruger samme ord hver gang.
Det kan også være en god idé, at far holder jeres datter tæt, tager hende på skødet, har hende i sin favn, fordi fysisk kontakt ofte hjælper til ro. Hvis du er væk i lidt længere tid, og jeres datter bliver ked af det, så kan far rejse sig med hende, holde hende ind til sig og f.eks. sige "skal vi finde mor, se mor er herude". Og så kan han bære hende ud, hvor du er, så hun kan se, at du ikke er forsvundet. Du kan evt. give hende et lille kram og bekræfte "Mor er lige her. Far passer på dig" eller lignende, så hun hjælpes til at far naturligvis også er et trygt holdepunkt, til mor kommer tilbage.
Nu ved jeg jo ikke, hvordan I har fordelt tingene hjemme hos jer, men det kunne også være en god idé, at far og datter har nogle faste ting, som de to gør sammen. Far kan f.eks. med fordel være den, der giver jeres datter bad om aftenen, smører hende med creme og gør hende klar til natten. Eller far og datter kan f.eks. tage i svømmehallen eller lignende sammen.
Svømmehalsture er særligt gode, fordi vand og tæt kontakt giver ro i kroppen. Det lune vand, de rolige flydende bevægelser osv. dæmper hendes nervesystem - altså hvis far holder hende tæt, så hun føler sig tryg hele tiden, og det hele ikke bliver alt for overvældende for hende. Det styrker fars og datters relation, fordi hun vil mærke, at far er der hele vejen - han er der under bad, tøjskift, leg - han støtter, trøster, leger og varmer hende bagefter osv. Så jeres datter vil opleve, at far er der, når hun i begyndelsen måske er lidt utryg ved alt det nye og han bliver hos hende hele vejen, indtil hun til sidst er helt tryg ved alt, det der sker.
Det vil gøre det naturligt for hende at søge tryghed og ro hos far - også når mor nogle gange går. Far er en naturlig tryg base, også uden mor:) Og det vil derfor hjælpe jer begge, jer alle tre bedre igennem denne lidt urolige periode.
Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker videre, og at det giver lidt idé om, hvad der foregår, og hvorfor jeres datter reagerer, som hun gør.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Derfor vælger flere Tiny Tumult – blødt tøj til sensitiv hud
Kender du følelsen, når selv det blødeste tøj ikke er blødt nok til dit barns sensitive hud? Hos Tiny Tumult skaber vi præcis dét, mange forældre leder efter: silkeblødt, ansvarligt produceret børnetøj, der giver dit barn komfort og bevægelsesfrihed – og dig som forælder ro i maven.
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
1. september 2025 | Udvikling | 15 mdr.
Ny i vuggestue og tandfrembrud
Kære Helen, Vores søn på 15 måneder startede i vuggestue i sidste uge. Vi...
21. august 2025 | Udvikling | 3 år
Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...
10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...
Viden om børn:
Rhesus-uforlignelighed
Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.
Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.
Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...
Nysgerrighed børn
At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.
Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen
Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.
Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.
Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.
Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder








