Brev:
Lur og temperament udfordringer
17. oktober 2025
Alder:
20 mdr.
Lur og temperament udfordringer
Kære Helen,
Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med min datter på 20mdr.
Den ene udfordring er hendes lur i vuggestuen. Hun skiftede vuggestue tilbage i midten af august måned, da vi fik plads i en tættere på hjemmet. Indkøringen gik super og hun virker til at trives derovre.
Problemet er bare, at de siger hun bliver så tidligt træt og de putter hende gerne 10:30 hvor hun sover mellem 1-1,5 time. Det gør bare at eftermiddagen er rigtig lang for hende, hun puttes til natten 18:30/19 og står op 6:30/07. De siger hun er ked af det og pjevset, gnider sig i øjenene og vil bare hænge hos en voksen. Det er aldrig et problem når hun er hjemme, eller har været det tidligere.
Jeg ønsker helst de putter hende 11:30/12 ca. De har så netop i dag puttet hende kl 08:30, hvor hun har sovet 30min og så puttet hende igen 13 hvor hun har sovet lidt over 1 time. Jeg synes det virker mærkeligt at det pludselig skulle være hendes behov? Også når hun er så gammel, og jeg er bange for at det vil gå udover hendes sengetid hvis de vil til at putte hende 2 gange.
Hvad tænker du?
Derudover så har hun helt ekstremt temperament. Hun bliver meget hurtigt (og ofte) rigtig sur, hvis noget ikke lige går efter hendes hoved. Vi forsøger virkelig at aflede hende, men jeg synes vi skal være over hende konstant for at lege med hende, eller sørge for at hun ikke laver noget hun ikke må.
Det er især også et problem, at hun hele tiden farer ud til køkkenet og græder fordi hun vil have et eller andet (som regel rosiner) og hun får en kæmpe nedsmeltning når vi siger nej. Det sker altså rigtig mange gange i løbet af en dag, at hun går ud i køkkenet og beder om noget, også selvom hun lige har spist mad, og hun så bliver mildest talt rasende når vi siger nej. Hvad kan vi gøre?
De bedste hilsner
mor til M.