Brev:
Korte lure - 12 mdr.
8. oktober 2025
Alder:
12 mdr.
Korte lure - 12 mdr.
Hej Helen
Vil hører hvad du tænker om min søns lurer og om der skal gøres noget.
Min søn, der netop er fyldt 1 år, har gået i dagpleje i ca 1 måned, og er ligeså stille ved at falde til dernede. Der er dog lidt problemer med hans lurer. Han sover oftes 2 lurer, men de varer maks 1 time af gangen.
Dagplejemoren fortæller at hun oftes putter ham omkring kl 9 fordi han virker træt (han står op 06:00-06:30), så sover han kun en time. Og virker træt igen til at blive puttet ved 12 tiden og sover så ofte kun en time igen. Det betyder at han ofte er vågen fra kl 13-14 og så til putte tid om aftenen.
Normalt bliver han puttet kl 19 men nu sker det oftere at vi putter kl 18/18:30 fordi han er pylret. Han er generelt træt om eftermiddagen og virker til godt at kunne have brugt en længere lur. Så min mand og jeg er enig i at det er en træls situation, men havde tænkt at det nok var en tilvænnings sag for vores søn i dagplejen.
Dagplejemoren er nu begyndt at snakke om mulige øreproblematik og evt behov for zone terapi fordi hun undre sig over at han ikke vil sove længere lure.
Vores søn har aldrig sovet lange lure. I lang tid sov han kun 45 min af tre omgange. Da han gik over til 2 lure var det maks halvanden time af gangen. Og inden han startede i dagpleje var han allerede begyndt at sove lidt kortere lure end halvanden time.
Så jeg har altid tænkt at det bare vat sådan det var med ham. Men nu bliver jeg i tvivl om vi overser et problem og om det er skadeligt for ham ikke at sove mere lur. Og er der overhovedet noget at gøre? Han er ikke ked af det når han vågner.
Hilsen herfra