Brev:
Hjælp søges efter 7 dage uden egentlig søvn
5. oktober 2025
Alder:
2 mdr.
Hjælp søges efter 7 dage uden egentlig søvn
Kære Helen.
Jeg har en dreng på 10 uger. Født med akut kejsersnit. Han sad fast og måtte hives ud. Han er født med et lidt stramt tungebånd. Fordi der ingen problemer er ved amningen, han trives og fagpersoners vurdering, så har jeg valg ikke at klippe det. Det er jeg glad for.
Jeg er alene med ham. Jeg har siden fødslen haft en oplevelse af, at jeg var heldig. Han har sovet godt, græder sjældent, kan amme uden problemer mv. han er generelt i god trivsel. Og glad.
Og han er stadig glad. Meeen…
Han er begyndt at få svært ved at sove. Meget svært. Han vågner op efter 15-20-30 min. Enten ok eller grædende. Det er både nat og dag. Han sover bedst på mig - men kun korte lure. Vi har en moonboon. Han sover korte lure men KAN godt de lange i den. Bare ikke for tiden. Han vrider sig og sparker ekstremt meget i den. I hans egen seng vrider han sig endnu mere. Og i barnevognen ligger han fint - men igen. 10-20-30 min lur.
Min oplevelse er, at han ikke er sulten. Han virker ret tilfreds.
Jeg tænker, at det er luft i maven, da han også prutter meget og oftest kommer der prut, når han vrider sig. Han har oftest afføring hver dag, men der kan godt gå en dag eller to, hvor der kun er tisse bleer.
Han kommer samlet set op op på 12-13 timer i døgnet, men med mange opvågninger. Og de fleste timer tager han mellem 17-23.
Når jeg ser hans amning, så synes jeg helt ærligt ikke at brystet kommer så langt ind, og det ligner han bruger kinderne.
Jeg har absolut intet med mine vorter. Hverken sår, smerter eller noget. Jeg kan ikke mærke, når han er på.
Jeg har haft en ammevejleder og osteopat til at kigge på amningen for 6 uger siden - de sagde det så godt ud. Ligeledes siger sundhedsplejersken. Jeg er dog i tvivl om den kan være blevet dårlig.
Jeg mistænker også, at han har en lille forkølelse - hvorfor jeg tænker, at der kan komme mere luft ind end normalvis.
Vi sørger for at bøvse af, men engang imellem bøvser han ikke efter lang tid og engang imellem er han faldet i søvn om natten, hvor jeg ikke orker at vække ham…
Han trives. Der er flotte bleer, han spiser, han griner, han er opsøgende. Ingen tegn på mistrivsel. ENDNU……!
Når jeg putter ham er det forskelligt. I moonboon ser jeg ham, og siger “nu skal du sove. Jeg elsker dig. Vi ses på den anden side”. Tilbyder sut. Så går jeg ud af rummet, som er gjort mørkt. Bliver han ked eller brokker sig for meget, så går derind og gentager og trøster.
Sover han i barnevogn, så gør jeg det samme og lukker ned for kalechen. Om aftenen sover han ved mit bryst og jeg lægger ham over. Vågner han - så kommer han tilbage. Han kan nemlig slet ikke falde i søvn for sig selv. Det kunne han for nogle uger siden en sjælden gang.
Som du kan høre, så har jeg mange tanker. Jeg er desperat. I en uge har vi sovet 10-20-30 min af gangen om natten, og jeg er en omvandrende zombie. (Med godt netværk - men det tager simpelthen ikke 20% af min træthed med hjælpen).
Jeg er bange for, at jeg overser noget - kan jeg gøre noget.
Vi laver cykeløvelser og massage på maven. Det er værst om natten, men viser sig jo så også om dagen. Jeg savner, at han sover 2-3-4 timer af gangen.
Kærlig hilsen
en desperat mor som håber, at udfordringen er udfoldet nok.