Svar: Flytteovervejelser og skolestart/skifte
19. september 2025
Alder:
6 år
Kære Simone
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres overvejelser. Jeg vil naturligvis meget gerne give jer lidt af mine tanker med på vejen:)
Min umiddelbare tanke er, at I skal flytte. Jeres lejlighed er for lille, og I drømmer om hus, have og bedre omgivelser for alle, samt muligheden for at jeres dreng kan have venner osv. med hjem. Så flytte er det I skal - spørgsmålet er bare, hvordan I gør det mest hensigtmæssigt i forhold til jeres dreng.
Der er jo rigtig mange faktorer, der skal gå op i en højere enhed, når det kommer til flytning. I skal for det første finde det rigtige hus, hvilket godt kan tage tid. Måske skal noget i huset gøres i stand, før I kan flytte ind. I skal også opsige den nuværende lejlighed osv. osv. Så det kan være svært helt at time jeres situation og mulighed. Men, hvis I kan medtænke følgende, så vil det være godt:
1) Det er bedst flytte, når det sker i forbindelse med en ferieperiode. Det bedste er ved sommerferien, så jeres dreng får en ny start sammen med de andre. Der vil ofte startes op i et roligere tempo og alle starter samme sted og efter at have været væk.
Hvis det ikke kan lade sig gøre efter sommerferien, så kan det også være efter efterårsferien, juleferien, vinterferien, påskeferien. Så han starter, når der har været en naturlig pause for alle elever.
2) I skal overveje, hvilke skolemuligheder, der er, der hvor I flytter hen. Måske ved I ikke endnu, hvor det bliver og kan derfor ikke vurdere skoler. Men når I ved, hvor I skal bo, kan det være rigtig godt at tale med forskellige skoler, for at finde ud af, hvilken skole der passer bedst til jeres dreng. Og her har I jo allerede gode erfaringer med jer. Det, som I troede passede til jeres dreng, viste sig ikke at være godt, så I har fundet et sted, hvor han trives langt bedre og faktisk er glad for at komme af sted om morgenen. Et sådan sted skal I naturligvis lede efter igen.
Og nogle gange er det en fordel med en lille klasse og en enkelt spor. En lille klasse giver ofte en roligere og tættere kontakt til både lærere og børn. Der er mindre uro, støjniveauet er lavere osv. Andre gange er det faktisk bedre med en større klasse og flere spor. Det giver naturligt ofte mere uro (det afhænger dog også af lærerne og lærernes evne til klasseledelse), men det kan give flere vennekredse og måske lettere at finde en, som har samme interesser som en selv.
3) Det er også godt at tale med skolen om, hvordan hverdagen fungerer. Er alle børn sammen altid, eller arbejder de med, at børnene er i mindre grupper. Måske er der lokaler/mindre arbejdsrum, hvor man kan sidde, hvis man har brug for lidt ro. De kan også være, at de har nogle faste ritualer eller måske bruger billeder på væggen, som gør det lettere for børnene at finde ud af, hvad der skal ske og dermed kunne håndtere forskellige skift.
Umiddelbart tænker jeg, at det kan være bedre for jeres dreng, hvis han er særligt sensitiv, at I ikke vælger skole efter skolens størrelse/klassestørrelse, men i stedet ser på, hvordan der arbejdes med struktur, pauser, fleksible venskaber osv.
Også fordi I fortæller, at han er fuldstændig brugt, når I henter ham. Han er umiddelbart glad for sin skole, han vil gerne af sted om morgenen og lyder til at være faldet til, selvom det har været svært. Men han bruger rigtig meget energi, og kan måske godt holde sammen på sig selv, mens han er der - men lige så snart han ser jer, hans trygge voksne, så vælter alt ud. Det er ikke fordi han er uopdragen, det er ren udmattelse og tegn på overbelastning.
Det vil her hjælpe ham, at I henter ham på samme måde hver dag. Han kan godt have behov for noget at spise, så måske kan I tage en lille madpakke, lidt frugt eller lignende med, når I henter ham. Sætte jer på bænken, få lidt at spise og drikke, og når I har siddet der i 5 minutter, så vil han måske være mere klar til at tage med jer hjem. I skal ikke snakke for meget, bare sidde der.
Det samme, når I kommer hjem. Lad ham lande derhjemme, ingen krav, undgå også skærm. Det kan være rolig leg, han kan tegne, bygge. Måske ligge og lytte til en lydbog. Og først, når han har brugt måske 20-30 minutter på at lande, så kan I begynde at stille et par spørgsmål, måske kan han finde lektierne frem osv.
Vær også opmærksom på legeaftaler. Det er super dejligt, hvis han kan finde venner at lege med, og de har alle stor glæde af at besøge hinandens hjem - hvilket jeres nye hus jo gerne skulle give mulighed for - men det bør ikke være i hverdagen, da dagen så bliver for lang og indtrykkene for mange. I stedet kan I lave aftale i weekenden, måske bare et par timer, så de stopper, mens legen er god/mens de er gode venner. Og hvis det skal være i hverdagen, så vil det være rigtig godt, hvis I kan hente jeres dreng og en kammerat 1.5-2 timer, før de normalt ville blive hentet, så vennen blot hentes hos jer derhjemme eller omvendt. På den måde bliver dagen ikke længere, end den normalt ville have været.
Jeg tænker, at gevinsterne ved at flytte er store. I nævner selv mere plads, venner på besøg, mulighed for en have og kunne komme ud, være med jer i haven eller blot lege i haven - det vil være guld værd for jeres dreng og en rigtig god beslutning. Hvis I ikke flytter nu, så vil I sandsynligvis skulle flytte om ½, 1, 2 eller 3 år.
Jeg tænker derfor, at flytning er en god idé, og så må I se, hvornår huset dukker op, og hvordan I her så kan passe flytning og ny skole ind med en eller anden form for ferieperiode. Så jeres dreng kan begynde det nye sted, når alle børn har haft en pause - kort eller lang:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske