Svar: Hr. Pølle i potten :)
26. august 2025
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære mor til H
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at jeres dreng er blevet renlig med vandladning i løbet af sommeren. Det lyder som om, at det går super godt, og det er virkelig flot, at han kun har haft et enkelt uheld i børnehaven! Det er også helt naturligt, at han stadig har brug for ble om natten, den skal I endelig bibeholde. At holde sig tør om natten afhænger blandt andet af det antidiuretiske hormon, og rigtig mange børn producerer ikke nok af dette, før de er ældre - og derfor tisser de stadig om natten. Så længe hans ble stadig kan risikere at være våd om morgenen, så skal han have den på.
At blive renlig med afføring er ofte sværere end at blive det med vandladning. Og det er helt normalt, at børn ikke vil lave afføring på potte eller toilet, men føler sig mest trygge ved bleen. Det handler både om, at han kender sin ble, og det føles sikkert, genkendeligt og er tryghed for ham, når han laver i den. Det handler også om, at det at skulle slippe afføringen kan føles som at "give slip på en del af sig selv", hvilket mange børn har svært ved. Og så lyder det hos jer også som om, at jeres dreng faktisk er reelt utryg ved det.
Det er et rigtigt godt tegn, at han nu laver afføring i sin ble på badeværelset - og ikke længere går på sit værelse og laver der. Det er bestemt et skridt i den rigtige retning af at få naturligt toiletvaner. Det er derfor vigtigt, at I holder fast i dette nu - og giv ham så tid og ro.
De fleste børn finder ud af det, hvis de ikke presses unødigt. Mange børn springer direkte til det lille toilet i børnehaven, når de selv er klar, uden at potten nogensinde bliver en succes. Og derefter vil han måske føle tryghed ved også at bruge toilettet derhjemme - naturligvis påsat et børnetoiletsæde, så han sidder trygt. De kan også være, at han vil have det bedre med at bruge toilettet i børnehaven, men hjemme vælger potten - hvilket naturligvis også vil være helt fint.
Mange børn har brug for en gradvis tilvænning, så de føler sig trygge og med i processen. Det betyder, at første skridt er, at han laver i bleen på badeværelset. Næste skridt er, at han prøver at sidde på enten potte eller toilet med sin ble på, så han stadig laver i bleen, men prøver at sidde et af de to steder og bliver tryg ved dette. Og tredje skridt er så, at han prøver uden ble.
Jeg har faktisk også mødt et forældrepar, hvor løsningen var at klippe hul i bleen bagpå, så barnet stadig kunne sidde med sin ble på og derfor føle sig tryg - men hvor afføringen så faktisk havnede i toilettet eller potten. Så nogle børn kan have lettere ved at acceptere f.eks. potten, hvis de sidder med en ble på, og bleen så er åben i bunden...
Så hvad kan I gøre nu:
- Bibehold rutinen med at skylle ud og sige farvel til "Hr. Pølle." Det er en rigtig god måde at afdramatisere og give ham forudsigelighed og dermed tryghed ved hele situationen.
- Lad ham lave i bleen. Det er hans tryghed. Det er vigtigt, at han har afføring regelmæssigt (med hjælp fra Movicol), så han ikke udvikler forstoppelse eller angst omkring det at skulle af med sin afføring.
- Lad ham selv vælge, hvordan det med bleen foregår. Det vil sige, at han kan vælge mellem at sidde på potten, bruge toilettet med et børnesæde, eller evt. stå på gulvet på badeværelset. I kan f.eks. spørge "vil du have bleen på, mens du sidder på potten, eller vil du stå op på badeværelset." På den måde er hans valg indenfor nogle fast rammer, som hele tiden peger i den rigtige retning - at det foregår på badeværelset og ikke på værelset, og at han gradvist naturligt skal bruge toilet eller potte, når han er klar.
Hvis han siger nej til både toilet og potte og vælger at stå på gulvet, så anerkend behovet for bleen stadigvæk og hold fast i, at det foregår på badeværelset. Sig f.eks. "Det er helt i orden, at du laver i bleen - men det foregår på badeværelset". Når han stille og roligt bliver mere tryg ved det hele og måske tør prøve potten, så kan I sige f.eks. "når du laver, sidder du på potten - og bleen bliver på, så du er tryg". Og når det så er blevet trygt for ham, så kan I prøve uden ble, eller prøve med et hul i bleen bagpå.
- Udnyt når han tisser på potten eller det lille toilet i børnehaven. Det er en god idé at opfordre ham til at prutte. For det første synes børn i denne alder ofte, at "prut" er super sjovt, og I kan f.eks. også købe en pruttepude, som I kan fjolle med. For det andet, så vil det at presse lidt for at lave pruttelyde kunne gøre, at der nogle gange kommer lidt afføring med - præcis som er sket en enkelt gang for jeres dreng. Og det er så vigtigt, fordi det giver ham en følelse af, at det jo ikke var farligt, det gjorde ikke ondt, han mærkede det ikke. Og i takt med at han får flere og flere af de små succesoplevelser, så vil han naturligt få mere mod og turde lave afføring på potten.
- Bliv ved med at læse bøger om renlighed og også meget gerne bøger om, hvordan kroppen fungerer. Det er med til at normalisere det hele - alle mennesker tisser og har afføring. Det gør det hele mindre dramatisk. Når han begynder at forstå, at kroppen skal skille sig af med det, som den ikke skal bruge for at blive stor og stærk, så bliver det lettere at acceptere processen. Det giver også en følelse af kontrol og ejerskab over sin krop, hvilket er vigtigt.
- Det kan være en god idé at tale om "drillenumsen", fordi det flytter fokus fra jeres dreng. Det er vigtigt, at han ikke har en følelse af, at han er forkert eller gør noget forkert, det er hans numse, som driller. Hvis han føler sig forkert eller føler, at han gør noget forkert, så påvirkes hans selvværd og selvtillid. Selvværdet er, hvis han føler, at det er ham selv, der er problemet. Hvis han har en følelse af "jeg kan ikke finde ud af det, jeg er dum/de andre kan, men ikke mig". Så vil han begynde at tvivle på, om han er god nok. Selvtilliden er, hvis han igen og igen oplever at fejle, eller at de voksne bliver skuffede. Det kan gøre, at han mister troen på, at han kan lære nye ting, og derfor vil han miste modet og få mindre og mindre lyst til at prøve.
Derfor er det vigtigt, at han mærker, at "han er helt okay, selvom han ikke kan lave på potte endnu", og at "det er min numse, der driller - og vi hjælpes ad, indtil den lærer det".
Og derfor er det også vigtigt, at I giver ham tid og er tålmodige. Hvis han bliver presset for meget, vil det ikke hjælpe ham. Det er vigtigt at gå frem med små trygge skridt, så han føler sig god nok som han er.
MEN - det betyder ikke, at I bare skal lade stå til og tro, at det løser sig af sig selv, hvis I bare giver ham tid nok. Det er vigtigt, at I finder balancen, så han hele tiden føler sig tryg ved situationen, men også hjælpes med humor, bøger, faste ritualer, ros osv. så han mærker, at det er en fælles opgave, som I er på.
Hvis du finder denne balance, så svigter du ham ikke - du giver ham tryghed og tager hans følelser alvorligt. Samtidig lader du ikke hans frygt styre, fordi du hele tiden hjælper ham med små, trygge skridt i den rigtige retning. Det er kærlig guidning og ikke pres.
Rigtig meget held og lykke fortsat herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske