Brev:
Svær børnehavestart - 3 år
20. august 2025
Alder:
3 år
Svær børnehavestart - 3 år
Kære Helen,
Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på knapt tre år, og hans madvaner. Tak for et grundigt og godt svar! Det er en proces, vi er i gang med 😊
Nu skriver jeg igen, for han er begyndt i børnehave 1. august. Og det er lidt svært. Og temaet med mad, spøger stadig.
Jeg begynder fra "begyndelsen": Vi havde tidlig sommerferie pga. mit arbejde, og J skulle derfor i feriepasning i sin vuggestue i uge 30. Det var en svær uge, for selvom han var i sit vante miljø, var der ikke mange børn eller voksne han kendte, og han reagerede meget og blev ked af det. Mandag måtte jeg hente ham allerede 11.30, fordi han ikke ville lege og sagde han ville hjem. Det blev lidt bedre henad ugen, men vi hentede ham så tidligt, vi kunne.
Ugen efter var mere normal, men det var stadig lidt svært at skulle afsted.
I uge 32 begyndte han så i børnehave i en ny institution, fordi vi flyttede til en anden bydel i foråret. I parentes bemærket regnede vi hele tiden med, at han skulle begynde det nye sted 1. september. og havde taget fri deromkring, men nu blev det 1. august, og vi havde ikke mulighed for at rykke opstarten. Indkørslen har været kort pga. institutionens sommerferie. Vi var på besøg én gang for sommerferien og har været oppe på legepladsen nogle gange henover sommeren. Vi kom på besøg to dage i uge 31, og de første par dage i uge 32 var også meget korte. Derefter ville pædagogen gerne, at jeg afleverede ham hurtigere ;)
Min mand har haft ferie her i uge 33, fordi jeg skulle på kursus i fire dage, så det har givet ham ro til at hente tidligt. Hans dage her i uge 33 og 34 (indtil videre) har været fra omkring kl. 8.15 – 14.00. Især mit arbejde er ret fleksibelt, så selvom det ikke er optimalt, kan jeg godt hente ham tidligt lige i denne periode.
Problemet er, at han ikke trives. Og det er måske også for tidligt at forvente det. Han er ked af det, når vi afleverer og i bilen på vej derhen, begynder han at sige, at han ikke vil i børnehave. Og han hverken sover eller spiser henne i børnehaven. Vi har aftalt med pædagogerne, at de ikke skal prøve at putte ham til lur, da han har været svær at putte hele vuggestuetiden. I børnehaven har de ikke samme ressourcer til at sidde ved ham, så vi ved, at det vil blive en dårlig og utryg oplevelse for ham. Han er desuden i stigende grad begyndt at sige, at han ikke vil have lur, og han kan ofte også godt klare en dag uden.
Men det store problem, som virkelig bekymrer os (også med hans historik) er, at han ikke rører maden i børnehaven. Kun en enkelt gang spiste han lidt kartoffelbåde, fordi pædagogen sagde, at det var pomfritter. Han vil ikke engang have brødet til formiddagsmad, selvom det meget ligner dét, han spiste i vuggestuen.
Det betyder jo, at han både er træt og sulten når vi henter ham kl. 14.00. Vi prøver at få noget mad i ham, når han kommer hjem, men det er ikke altid nemt. Måske får vi lokket noget brød i ham eller lidt havregrød. Og hvis han ikke vil det, eller stadig er udkørt, når han har spist, putter vi ham til en lur.
De siger henne i børnehaven, at han har det fint i løbet af dagen. I går var han lidt ked af det, og savnede mig, men ellers leger han, og han er glad for en af de unge medhjælpere. Jeg må indrømme, at jeg er usikker på, om han virkelig har det ok. Men de siger jo han leger, og at man kan godt fjolle med ham.
Men det er jo ikke holdbart, at han ikke spiser, og det er desværre heller ikke muligt for os altid at hente ham kl. 14.00.
At han ikke spiser derhenne, tolker jeg som utryghed, eller også en slags protest, hvor han siger, at han ikke vil være der. Formentlig begge dele.
Som nævnt i mit tidligere brev (ang. mad), er han også en viljefast lille fyr, der ikke umiddelbart virker sulten særlig tit, så det kan også spille ind. Men han trænger jo til maden, og vi kan se, at han taber sig.
Han går stadig med ble, og sutten er meget svær at få fra ham. Der var en god periode inden sommerferien, hvor han ikke havde sutten så meget, men i ferien var vi ikke konsekvente nok, og nu for tiden er den en tryghed. Men kan den også være en stopper for, at han spiser? Han får lov til at have den i børnehaven, fordi han reagerer meget på at være der.
På mandag skal vi til 3 års undersøgelse med ham, og der vil vi snakke med lægen/sundhedsplejersken om det. Men vi vil gerne høre dine råd og erfaringer også. Vi er ved at være desperate.
Vi har umiddelbart et ok indtryk af børnehaven, men pædagogen på stuen er lidt skrap til min/vores smag. Ikke så hjertelig, som vi er vant til fra vuggestuen, men ok. Den anden pædagog er sygemeldt, så det er mest en ung fyr som medhjælper, der er på, udover den faste pædagog. Det er ham, vores dreng er mest glad for. Der kommer en ny 2. pædagog til september.
Men hvor lang tid skal man vente og se, om ens barn falder til? Jeg begynder at tænke i alternativer (en anden institution), men et ny skifte lige nu, vil nok heller ikke hjælpe?
På forhånd tak for din hjælp
Mange hilsner
et par bekymrede forældre