Svar: Aftenamning
12. august 2025
Alder:
13 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at I har haft så godt et ammeforløb. Jeg kan dog sagtens forstå, at behovet for at stoppe amning naturligt melder sig, og det lyder også som om, at I er godt på vej. Det er dog ofte en god idé gradvist at trappe ud af amning, så du ammer din datter mindre og mindre - og ikke pludselig stopper helt.
Da målet hos jer lige lyder til at være at fjerne amningen om dagen, så vil jeg anbefale, at du vælger at amme din datter på faste tidspunkter eller situationer, hvor du gerne vil amme. Da din datter skal begynde i vuggestue om en uge, vil jeg faktisk anbefale, at du ammer hende om eftermiddagen, og før hun puttes om aftenen - og så holder fast i det mønster.
Det vil for det første gøre det lettere for hende at finde ro i vuggestuen, hvis hun er vant til at blive beroliget og betrygget uden brystet og også er vant til ikke at skulle have brystet som en del af sin putning ved lurene om dagen. Og det vil naturligt gøre det lettere for pædagogerne at hjælpe hende og være der for det, når du ikke er der.
Når jeg anbefaler dig, at bibeholde amning om eftermiddagen, så er det, fordi jeg tænker, at det vil være en rigtig dejlig måde for din datter og dig at mødes på. Når I har været adskilt i løbet af dagen, så vil det give hende ekstra nærhed og tryghed at finde ro i din favn og få brystet. Det vil være en god måde at lande på derhjemme, og når hun har mærket dig, brystet og den nærhed, det naturligt giver, så vil hun bedre kunne lege og hygge sig hjemme - indtil I så når sengetid. Og det vil også være godt for dig:)
Og om aftenen vil jeg anbefale dig, at du bibeholder amning lidt endnu. Det at begynde i vuggestue er en stor ændring i hverdagen. Der vil være rigtig mange stimuli og meget at bearbejde, når din datter skal falde i søvn. Og at få brystet, som en del af putningen om aftenen, vil hjælpe hende med at koble fra dagen og bedre finde ro. Det vil være trygt og godt.
Samtidig vil din datter her i 13-15 måneders alderen gennemgå en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun udviklingsmæssigt både vil søge selvstændighed og samtidig have et stort behov for at vænne tilbage til forældrene for tryghed. Dette behov kan blive forstærket af vuggestuestart, hvilket vil være helt naturligt og helt okay, men det kan gøre det lidt sværere at stoppe amning helt i denne alder. Om et par måneder vil din datter dog være vænnet mere til vuggestuen, og behovet for brystet vil ofte være anderledes, så her kan du lettere trappe yderligere ned eller stoppe helt, hvis du ønsker det.
Når din datter søger brystet, så giv hende masser af fysisk kontakt uden at amme hende: Du kan bære hende, kramme hende, danse med hende, gynge hende, sidde tæt med hende. Du kan indføre bestemte hyggeritualer som alternativ til brystet. Det kan være at læse en bog sammen, kikke på billeder eller lege en hyggelig leg.
Det kan også være en god idé at tilbyde hende små snacks, noget hun kan gumle på, eller lidt vand at drikke, så du på den måde anerkender hendes behov for at have noget i munden, eller at hun faktisk er tørstig. Du kan have en drikkedunk eller lignende stående, så når hun søger brystet så sig "Er du tørstig, skat. Se her er lidt vand" og tilbyd hende drikke.
Det er naturligvis også helt okay, at du sætter ord på "Vi ammer, når du skal sove" og så gentage den samme sætning hver gang. Så hun føler sig forstået og hørt, og stille og roligt finder ud af, hvad dette egentlig betyder. Det kan også hjælpe dig selv at sige en sætning som denne, fordi du husker dig selv på, at du ikke siger nej lige nu - hun får stadig brystet, blot på et tidspunkt, som er mere hensigtsmæssigt for jer begge.
Det er også en rigtig god idé, hvis du kan indføre en puttekanin, en lille bamse, nusseklud eller lignende, som hun kan puttes med fast. Hun har alderen til at kunne begynde at bruge en sådan substitut for brystet mere bevidst, og det vil være rigtig godt, hvis dette kan indgå i hverdagens rutiner - så den er altid med, når hun skal sove (også i vuggestuen, måske kan hun have to ens), den er der, når I kører bil, når hun er træt og sidder på sofaen, når hun er ked af det osv. De fleste børn vil søge efter brystet, når de er trætte, keder sig eller når der sker forandringer - og her er det vigtigt, at den lille nussekanin, eller hvad I nu vælger, følger hende fast. Så det bliver hendes nye ven.
Det er super godt, at du kan amme og derefter putte hende i seng, så hun falder i søvn i sin seng og uden brystet i munden. Den rutine skal du endelig holde fast i. Men det er desværre ikke altid en god idé at amme hende i stuen og derefter gå på værelset. Nogle gange fungerer det godt, men ikke altid.
Det at komme i seng og overgive sig til søvnen betyder altid adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Hvis du ammer et sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for, at din datter oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige og rare for at komme i seng, og signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Derfor vil jeg anbefale dig, at du lige nu vælger at bibeholde rutinen med at amme hende på værelset, hvor du sidder med hende ved siden af hendes seng. Og før hun sover, så puttes hun fra din favn ned i sengen, hun får sin puttekanin, og du sidder hos hende, synger måske en godnatsang eller lignende. Brug et ritual, som vil fungere for jer fremover - også når du på et tidspunkt helt stopper med amning og blot sidder med hende i armene og lader hende finde ro med en sang eller lignende, hvorefter du så putter hende ned i seng. Så rutinen du bruger nu, skal minde så meget som muligt om den rutine, som du gerne vil give hende fremadrettet.
Så mit forslag til en plan for dig vil derfor se således ud:
1. Bibehold to amninger: Eftermiddag og aften før putning. Det vil give din datter tryghed, når hun skal vænne sig til en ny hverdag, nye voksne og børn. Ammestunden efter vuggestue vil hjælpe hende med at "lande" derhjemme, og amningen før sengetid vil give ro til at falde i søvn.
2. Når hun er tryg i vuggestuen, hvilket hun nok vil være efter ca. 4-6 uger, så kan du trappe amningen om eftermiddagen ud. Erstat her med et nyt fast "komme-hjem-ritual", hvor hun får et lille mellemmåltid, vand, kram og en hyggestund, som naturligt erstatter behovet for amning her.
3. Indfør allerede nu en fast rutine omkring putning om aftenen. Hun puttes med en nussekanin, kærtegn, sang osv. Og lige nu også brystet, hvor hun ammes på værelset og derefter puttes over i seng. Så hun, som nu, forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.
3. Efter yderligere 2-4 uger, så kan du fjerne den sidste amning før sengetid. Hun skal puttes, som hun plejer at blive puttet - med nussekanin, kærtegn, sang osv. Så alt er, som det plejer at være, det eneste som mangler er brystet.
Hvis du følger denne plan, så giver du din datter en tryg og forudsigelig overgang, der både tager hensyn til den separation-gentilnærmelses-fase, som ligger i 13-15 måneders alderen, og til den store forandring vuggestuestarten er. Samtidig giver du også din egen krop mulighed for gradvist at tilpasse sig et lavere ammebehov, så du undgå ubehag i forbindelse med ammestop.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og at planen virker overskuelig for dig, selvom det vil tage et par måneder at nå helt i mål:)
Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske