Svar: Skedeindgang - pige 18 mdr.
8. august 2025
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, og det er rigtig godt, at du spørger :)
Og ganske kort - ja, det er helt normalt!
Når en lille pige bliver født, så vil hun have en skedeindgang - ligesom hun vil have livmoder, æggeledere og æggestokke. Hun vil have en klitoris, og hun vil også have kønslæber, men det er ikke sikkert, at de store kønslæber dækker de små kønslæber ved fødslen. De store kønslæber vil ofte vokse sig færdige i ugerne efter fødslen og gradvist komme til at dække de små kønslæber. Der kan også komme lidt udflåd eller blødning fra skeden - hvilket skyldes hormonpåvirkning fra mor.
Hymen, det der tidligere blev kaldt mødommen eller jomfruhinden, er en tynd membran, der omkranser eller delvist dækker skedeåbningen. Den ser lidt forskellig ud hos nyfødte piger. Hos de fleste nyfødte er den glat og med en central åbning - det man kan kalde ringformet. Hos andre er den foldet, hos atter andre sidder den oppe eller nede i skedeåbning og hos enkelte dækker den næsten hele skedeindgangen.
Hymen er blød, elastisk og meget fleksibel. Man ved ikke helt, hvorfor vi har den, men man mener, at den måske er med til at holde bakterier ude af skeden. Man ved også, at hymen ændrer sig fra fødselstidspunktet og i årene frem. Så når de fleste nyfødte piger f.eks. har en ringformet hymen, så vil den, når de når skolestart, have ændret form til en halvmåne.
Der er rigtig mange myter omkring hymen (jomfruhinden), men den har intet med at gøre med at være jomfru. Vi har den hele livet, den forsvinder ikke efter samleje, og den ser forskellig ud fra kvinde til kvinde. At kalde den mødommen eller jomfruhinden er derfor helt forkert.
Så, når du oplever, at din datter har virket "lukket" forneden, så er det sandsynligvis hendes hymen, som har virket til at lukke skeden lidt sammen. Da den er elastisk og ændrer sig hele tiden, så er det højst sandsynligt derfor, du nu oplever, at hun ser lidt anderledes ud. Og det er helt normalt at kunne se hendes skedeåbning:)
Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske