Svar: Vågner mellem 4-5 og vil kun sove videre hos mor og far
6. august 2025
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå, at I er frustrerede over at blive vækket mellem 4-5 hver morgen og ikke kunne sove videre, fordi jeres lille dreng har brug for at komme ind til jer. Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Når jeres dreng vågner kl. 04-05, så er det sandsynligvis fordi hans søvn på dette tidspunkt er lettere. Han begynder at være tættere på vågen tilstand, og det betyder, at der godt kan opstå en afhængighed af tryghed - altså være tæt på mor og far - hvilket gør, at han vågner op og har svært ved at falde i søvn igen uden hjælp. Så det handler ikke nødvendigvis om, at han ikke kan sove videre, men mere om, at han ikke ved, hvordan han skal gøre det på dette tidspunkt.
Som udgangspunkt er jeg stor fortaler for, at børn har lov til at komme ind til deres forældre om natten, når de vågner. Nattens mørke timer er der, hvor mange børn har ekstra meget behov for at vide, at mor og far er der for dem - og mange børn sover bedst, når de er tæt på mor eller far. Det mener jeg er vigtigt at lytte til.
Jeg mener dog også, at det er vigtigt, at I forældre sover godt. Og hvis der ikke er plads til jer alle tre i sengen, og den ene af jer hver nat må flytte på sofaen, og ingen af jer lyder til at få sovet, så fungerer det naturligvis ikke for jer. Derfor handler det ikke om, at I ikke vil give jeres dreng nærhed og omsorg (for selvfølgelig vil I det:)), men derimod om at I gerne vil hjælpe ham med at være tryg nok til at kunne sove videre i egen seng, når han vågner tidlig morgen. Og for at hjælpe ham til dette, så er der lidt forskellige ting, som I kan forsøge:
1. Det ene er at fjerne vanen med at komme ud af værelse og ind i dobbeltsengen. Dette kan I ændre ved at:
- Gå ind til ham, når han vågner. Giv ham kortvarig kontakt, hvor I lægger en hånd på ham, giver ham sut osv. som I gør på andre tidspunkter, hvis han vågner. Og på den måde holder fast i, at han fint kan sove videre i sin seng. Sig en fast sætning f.eks. "det er nat nu, sove videre, sshh-sshh" eller lignende. Og se så om I kan liste ud af værelset, som I plejer at gøre - hvis han en gang imellem vågner om aftenen eller først på natten.
Hvis han græder eller rejser sig, så skal I naturligvis være der for ham - hjælpe ham med at blive lagt ned - og så gentage samme sætning, uden at øge kontakten yderligere. Ingen lys, ingen leg - og ingen dobbeltseng. I skal prøve at gøre det, som I beroliger ham med om aftenen eller først på natten.
Det er også vigtigt, at I holder værelset mørkt og skaber tydelig forskel mellem nat og dag. Han kender ikke klokken - og de rutiner, som I har aften og først på natten skal derfor også gælde kl. 04-05. Når klokken derimod bliver ca. 06, så er det vigtigt at trække gardinerne fra, lade dagslyset komme ind osv. så I signalerer, at nu er det dag og derfor tid til at vågne. Ved at holde kl. 04-05 til natten, så hjælper I hans indre ur med at fornemme, at det stadig er sovetid der - og derfor også på sigt bedre at kunne sove videre i egen seng på dette tidspunkt.
2. Det andet er den løsning, som I også selv nævner - tage en madras ind på gulvet i børneværelset og sove hos ham der. Formålet her er at bryde vanen med at skulle ud af værelset om natten og netop vænne ham til at hele natten foregår på eget værelse.
Nogle forældre vælger at bruge denne løsning i to step - først kommer barnet op og ligger sammen med forældrene om natten, så målet er at han i første omgang skal lære at blive på eget værelse hele natten. Og derefter øver man så, at han sover i egen seng hele natten igennem. Andre forældre vælger at gå til step to med det samme, så man her arbejder på at vænne ham til egen seng hele natten, indtil det er tid til at stå op.
Løsningen med en madras på gulvet er, at I går ind til ham, når han vågner kl. 04-05 og lægger jer på madrassen. I kan hjælpe ham med at blive lagt ned, hvis han har rejst sig op, men I skal ikke snakke for meget med ham eller invitere til aktivitet. I bliver på madrassen og forsøger at sove videre, men jeres dreng kan høre og fornemme, at I er der. Han får på den måde trygheden ved, at I er der, uden at I sover tæt sammen - og han vænnes til, at han ikke skal ud af værelset i løbet af natten. Hele idéen er altså, at han bruger jeres tilstedeværelse som en støtte til at kunne blive i sin egen seng og på sit eget værelse.
Når han begynder at kunne finde videre i søvnen med mindre og mindre behov for jeres hjælp, og han har vænnet sig til at sove videre på værelset, så kan I begynde at trække jer væk og til sidst blot gå ind og give ham lidt støtte og så forlade rummet igen.
3. En tredje løsning kan være at sætte sig med ham i lænestolen, som I har stående på værelset. Fordelen ved dette er, at I også her lærer ham, at han skal være på sit værelse om natten og ikke skal i soveværelset. Han får nærhed og tryghed, men han lærer at nætterne ikke hører til i dobbeltsengen - og I får mulighed for at hjælpe ham, uden at I skal lægge jer på en madras på gulvet.
Ulempen ved denne løsning er, at jeres dreng naturligt kan lære en ny vane: Når jeg vågner, bliver jeg taget op og får lov til at sove videre i mors eller fars favn. Og den vane kan også være svær at bryde. Men det svarer lidt til løsningen med at tage madrassen ind på værelset, og lægge sig sammen med ham på den. Her skal han også bagefter lære at sove videre i egen seng uden at komme op.
Hvis I vælger at forsøge jer med lænestols-løsningen, så er det en god idé, at I starter med at forsøge at få ham videre i egen seng med jeres hånd, stemme og roligt nærvær - og hvis dette ikke virker, så tager ham op og sætter jer med ham. Ikke snakke eller nusse for meget, blot sidde med ham favnen og lade ham finde ind i søvnen der. Og efter f.eks. 10 minutter, så lægger I ham forsigtigt tilbage i sengen igen. Hvis han vågner op og ikke kan finde ro, så tager I ham op igen og gentager rutinen. Men nogle gange vil han måske efter 10 minutter i jeres favn godt kunne hjælpes videre i søvnen i sin egen seng.
Når det er lykkes flere gange, så kan I afkorte tiden i lænestolen. Og gradvist gerne nå dertil, hvor I kan sidde ved siden af sengen, holde en hånd på ham, så han kan mærke, at I er der - uden at tage ham op.
Nogle gange kan man med lænestols-løsningen også opleve, at barnet begynder selv at pege over mod tremmesengen og give tegn til gerne selv at ville ligge der og finde ro, så tiden i favn gradvist og naturligt bliver kortere og kortere.
4. Nogle gange kan man også gøre det, at man tager barnet ind i soveværelset kl. 04-05 og lader ham falde i søvn der - og så flytter ham tilbage i egen seng igen, så han vænner sig til at vågne i egen seng om morgenen. Som lyder til at være den løsning, som I lige nu forsøger. Han er så lille, at han ikke nødvendigvis vil huske, at han har været omkring jeres seng om natten, og det kan hjælpe ham med på sigt lettere at blive hjulpet videre i søvnen i egen seng.
Men, da han lyder til at være i en meget let søvnfase på dette tidspunkt, så vil han godt kunne nå at registrere, at han er i soveværelset i løbet af natten og måske vil han derfor søge jeres seng igen og igen. Der sker dog ikke noget ved at I forsøger med denne løsning i et par uger, og ser om det virker, hvis I har lyst til det.
5. Og det gælder f.eks. også en madras på gulvet i soveværelset, hvor han kunne lægges, når han vågner. På den måde vil der være plads til begge forældre i soveværelset, og jeres dreng ville få trygheden ved at sove i samme rum som jer - men han ville ikke få den fysiske kontakt og nærhed - og det kan gøre det lettere for ham at komme tilbage til ege seng på sigt.
Så ja, der er flere måder at vænne jeres dreng til at sove i egen seng og på eget værelse, og det kan han naturligvis godt lære. Og jeg forstår godt, at I har behov for begge at kunne sove i jeres soveværelse om natten.
Med hensyn til om han vil vokse fra det.. Ja måske. Søvnbehov, døgnrytme og udvikling ændrer sig naturligt, og derfor vil han i perioder sove dybere eller længere - ligesom han i perioder vil have ekstra meget behov for jer og jeres nærhed, og i andre perioder bedre vil kunne sove for sig selv. Selvom I lærer ham nu, at han godt kan sove videre i egen seng, når han vågner kl. 04-05, så vil han dog stadig kunne have ekstra behov for jeres nærhed og tryghed når han i perioder oplever store skift. Det er helt normalt, at børn vågner om natten og har brug for deres forældre - f.eks. på grund af drømmeaktivitet eller på grund af oplevelser om dagen, flytning, institutionsstart, skolestart osv.
Og det, at jeres dreng skal begynde i ny vuggestue den 25. august, tænker jeg er en stor omvæltning - også selvom han går i vuggestue nu. Og det er generelt ikke en god idé at ændre søvnvaner i forbindelse med store skift. Derfor vil min umiddelbare anbefaling være, at I venter med at ændre på noget, til I ser, hvordan jeres dreng reagerer på alt det nye.
For der er faktisk også en chance for, at den nye vuggestuestart til ændre lidt på det hele. Det er nemlig sådan, at fordi jeres dreng er begyndt at sove 45 minutter til middag i stedet for den normale 1.5 time, kan han nogle gange risikere at powernappe lidt i autostolen på vej hjem. Dette lille dyk om eftermiddagen kan give det modsatte peak om natten, og være en forklaring på, hvorfor han f.eks. vågner kl. 04. Det handler om hans dagsrytme og søvn om dagen.
Når han starter i en ny vuggestue, så kan man nogle gange være heldig, at det vil køre ham ekstra træt. Han vil opleve en masse nyt, få mange nye stimuli osv. og det kan betyde, at han begynder at sove en længere middagslur igen. Det vil betyde, at han f.eks. ikke når at falde hen i bilen på vej hjem og på den måde vil hans opvågning, hans peak kl. 04 forsvinde, så han faktisk ikke længere vågner der.. . På denne måde kan tiden derfor godt arbejde for jer.
Jeg har været lidt omkring det hele, og jeg håber, at I har fået lidt idéer til, hvordan I kan give jeres dreng tryghed og støtte ham i at sove i egen seng hele natten - uden at I behøver opgive jeres egen søvn. Og at I er okay med at give ham lidt tid, for lige nu og de næste måneder frem kan der godt ske en del hos jer:)
Rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske