Brev:
Vågner mellem 4-5 og vil kun sove videre hos mor og far
6. august 2025
Alder:
15 mdr.
Vågner mellem 4-5 og vil kun sove videre hos mor og far
Hej Helen
Min kæreste og jeg har en dejlig søn - navngiver ham her V - på 15 mdr., som nærmest altid er vågnet mellem kl. 4 og 5 om morgenen for at komme ind i vores seng og sove videre der med en af os, mens den anden rykker på sofaen.
Det kunne vi dog virkelig godt tænke os at ændre nu.. Både så rykket til sofaen ophører, vi ikke bliver forstyrret i søvnen så tidligt, og fordi den af os, der ligger med ham, heller ikke får god søvn de tidlige morgentimer pga. moslen rundt.
Så: Hvordan griber vi den her afvænning bedst muligt af - hvis det overhovedet er muligt og ikke bare er noget, vi må acceptere nu her (arbejder tiden for os, og det går måske over af sig selv??).
En typisk dag ser sådan her ud:
Står op mellem 5:30 og 6:00 (altid efter at have sovet sidste del af natten i vores seng)
6:15-6:30: morgenmad
7:30 afsted til vuggestue (i hverdagen)
Her spiser de typisk frokost lidt i 11, vi forsøger at køre samme rytme herhjemme, men det er ikke altid, han spiser særlig meget, og det bliver noget småtteri, der ryger ned.
11-11:30 puttes til lur og vågner typisk efter halvanden time.
17:00-17:30 aftensmad
19:00-19:30 puttes til nat. Det har de seneste uger gået ret nemt: vi børster tænder, ruller gardiner ned, sætter os med ham i stol på hans værelse og læser lidt i en bøg. Synger herefter godnatsang, mens vi sidder lidt med ham i stolen for derefter at lægge ham i egen seng, inden han er faldet rigtig i søvn, mens vi synger. Oftest er han puttet på 15 min.
Han vågner et par gange næsten alle nætter - nogle gange klarer han selv at komme videre uden vores hjælp (vi hører brok, som ophører efter kort tid), andre gange må vi lige ind og give sut og/eller nusse, men det varer oftest ikke mere end 5-10 min.
Vi har forsøgt at få ham til at blive liggende og sove videre i egen seng, når han vågner mellem 4 og 5 de seneste fire dage. Èn dag lykkedes det efter en times forsøg fra 4-5. Her lykkedes det ved først at prøve at have ham lidt oppe i favn i lænestolen på hans værelse (her lå han helt vågen i 15 min.), for derefter at lægge sig i fodenden af vores seng af to omgange, hvor han faldt til ro, og jeg den anden gang lykkedes med at bære ham ind i egen seng, uden han vågnede. Sov så videre til lidt i 6.
De andre dage er han vågnet tættere på kl. 5 end 4, og det har været sværere at lægge ham i egen seng, uden han vågnede. Vi har kørt samme fremgangsmåde alle morgenerne: forsøg at få ham rolig i lænestol på eget værelse og i egen seng for at ende i fodenden i vores seng, hvor han falder i søvn, og vi så bærer ham ind og forsøger at lægge ham i sengen. Men de dage her, hvor det ikke er lykkedes, er han vågnet efter 2 min., og vi kan starte forfra. Pludselig er klokken 6, og vi skal op for at kunne nå aflevering og job.
Det skal siges, at han er tilbage i vuggestue efter 3 ugers sommerferie hos os, og det har været lidt svært for ham i form af korte lure i vuggestuen og lidt utilfredshed i løbet af dagen. Han er dog glad, når vi henter og klarer dagen overraskende godt, selvom han nogle dage i vuggestuen kun har sovet én lur på 45 min. For at gøre det hele lidt mere besværligt, har vi fået plads i vores ønskevuggestue pr. 25. august, så der skal vi køre ny indkøring. Jeg kan ikke finde ud af, om vores "projekt" her med at få ham til at sove i egen seng hele natten er dumt at begynde nu her, hvor han lige skal vænne sig til vuggestue start og inden længe ny vuggestue. På den anden side: han vågner nærmest aldrig i løbet af natten og vil ind til os (sker først der mellem 4 og 5), så han kan jo sagtens sove i egen seng, også selvom der foregår meget nyt i hverdagen.
Jeg har tænkt, vi kan fortsætte med at tage ham med ind i fodenden af vores seng, hvor han finder ro, og løfte ham tilbage i egen seng. Alternativt prøve at have en madras i hans værelse, hvor vi kan lægge os med ham i de tidlige morgentimer for at lave overflytningen til egen seng derfra (så han ikke oplever faktisk at komme ind i vores værelse). Ved ikke, om det har betydning, hvor vi lægger os med ham for at flytte retur i egen seng?
Det blev en lang omgang.. Håber meget, du har nogle gode råd og måske også kan give dit bud på, hvor længe vi skal prøve/være standhaftige, og hvornår vi bør indse, det ikke kan lade sig gøre lige nu.
Venlig hilsen
et par håbefulde og liiidt trætte forældre