Brev:
Toilettræning - men ingen afføring
4. august 2025
Alder:
3 år
Toilettræning - men ingen afføring
Kære Helen.
Vi søger lidt hjælp ang. vores tvillinger på 3 år som vi lige har pottetrænet. Det er 14 dage siden vi fjernede ble og bukser og lod dem løbe nøgne rundt. Vores pige S er super god til både at lave stort og småt på toilettet og sover hele natten uden uheld.
Vores dreng T har vi til gengæld nogle udfordringer med. Han er god til tisse på toilettet og kan selv løbe derud, men han kan ikke finde ud af at lave afføring. Han er ikke bange for at prøve, vi laver presselyde og råber ‘ud dumme lort’. Men han kan kun presse tis ud. Det er han til gengæld god til.
Vi kan tydeligt se når han skal, han bliver helt stiv, røde i hovedet og klemmer ballerne sammen. Men han kan kun holde på det, han kan ikke slippe det. Hvis vi lader ham være, kommer der en lille lort ud imellem ballerne og hvis vi trækker bukserne ned og skubber potten ind under ham, så kommer der ingenting. Det resulterer i at han sætter bremsespor over det hele og vi er ved at blive skøre af det. Det er så ulækkert.
I første omgang gik han i 4 dage og vi blev bekymrede for ham. Lægen sagde vi kunne prøve Microlax - et udtømningsmiddel. Det gjorde vi og det resulterede i at han lavede lort på potten fordi vi holdte ham der indtil det væltede ud af ham. Men jeg tror måske ikke det gjorde noget godt for ham.
Derefter gik der 3 dage igen, før vi gav ham ble på og lod ble-muskel hukommelsen hjælpe ham af med noget.
Nu har vi vænnet ham til at efter aftensmaden ‘prøver vi’ at lave lort. Så vi læser en historie for ham ude på toilettet i 5-10 min. Intet. Så giver vi ham nattøj på (tidligt) hvilket inkluderer ble, som han ellers ikke vil have på. Når han har bleen på i 1-2 timer så er der noget ble muskel hukommelse som gør at han kommer af med en god lort. Når vi gør dét, så er trykket ikke så stort og så sker der kun cirka ét uheld i bukserne i løbet af dagen.
Han laver naturligt afføring 2-3 gange om dagen, men pt. Kun én gang om aftenen med ble på. Derfor giver vi har også Dulcosoft afføringsmiddel dagligt for at det ikke bliver hårdt. Det har en blød konsistens.
Han tisser ikke i bleen hele natten så det er faktisk lidt synd at han skal bruge den. Men alternativet er at han sætter lort af på gulv og møbler over alt - det kan vi ikke byde vuggestuen. Vi risikerer også at de tvinger ham i bleen igen.
Jeg føler ikke vi kommer nogen vegne, der er gået 14 dage nu - skal vi holde fast i aftenrutinen eller hvad tænker du?
Hilsen herfra