Brev:
Søvnproblemer og motorisk uro
31. juli 2025
Alder:
5 mdr.
Søvnproblemer og motorisk uro
Hej Helen,
Jeg sendte et brev ind for en god måneds tid siden angående min søn, som havde meget svært ved at overgive sig til søvnen i barnevognen. Du vendte tilbage med gode løsninger, som egentlig også har fungeret. Jeg har forsøgt at lægge ham i barnevognen ca. 1 gang dagligt og forsøgt at trille ham i søvn. Nogle dage har det virket, andre dage måtte jeg tage ham op og vugge ham i armene indtil, at han er faldet i søvn. Det er monster, monster fysisk hårdt.
Jeg tror, det hele bunder i, at han er så voldsomt motorisk urolig. Han begyndte at krybe, da han var lige knap 5 måneder.
Vi har forsøgt at gå ture med barnevognen i hans vågne perioder for at vænne ham til den. Men det er jo lige før, at han splitter den ad. Han sparker overtrækket af, så lynlås og magneter går op og piller simpelthen velkro-delene fra hinanden. I løbet af 5 sekunder ligger han fuldstændig sammenkrøllet i hovedenden af barnevognen.
Det er faktisk det samme, hvis vi ligger ham til lur i tremmesengen. Her bliver sengerand, nusse-kanin og andet simpelthen kastet med og rykket i.
Som med alle babyer, vokser de jo med lynets hast. Det gør ham her også. Han vejer 12 kilo fordelt på 75 centimeter nu. Vi giver skemad to gange dagligt og supplerer med flaske.
Sagen er den, at jeg ikke længere kan holde til at stå med ham i favnen og vugge. Han er så stor og motorisk urolig, at det er svært for mig, at få et ordentligt greb på ham. Jeg har simpelthen fået betændelse i begge mine håndled og det er så smertefuldt, at jeg knap nok kan løfte ham i dagligdagen.
Vi har forsøgt med slyngevugge, nusning, kærtegn, sang. Jeg er så fysisk brugt, at hele min krop simpelthen gør ondt. Jeg frygter alle putte-situationerne.
Han er forholdsvist let at få til at sove til natten. Men også her er den motoriske uro en kæmpe hæmsko. Farmand kommer til undsætning hver aften og har hænderne på vores søns ben, mens jeg blidt holder armene og nusser ham i hovedet. Det vil sige, at der altid bruges 4 hænder for at få ham til at falde til ro til natten. Vi bruger i forvejen tyngdepose.
Han tager hele tiden hænderne op til ansigtet og klør sig i øjnene. Det resulterer i, at sutten bliver revet ud og bettemanden endnu engang vågner.
Jeg er så tom for idéer. Kan det være en idé og begynde at svøbe ham igen? Skal jeg simpelthen bare slå koldt vand i blodet og traske afsted med barnevognen indtil at han sover - koste det, hvad det koste vil? Det kan jo tage timer....
Det skal siges, at vi laver øvelser mod motorisk uro, men lige lidt hjælper det.
Vi er henvist til børnelæge, som skal udrede ham for eventuel refluks eller komælksallergi, men der er lang ventetid.
Lur-tiderne er igen stukket helt af. Han vågner konsekvent efter 40 minutter nu og jeg kan aldrig få ham videre i søvnen. Han er simpelthen lys vågen. Jeg har forsøgt at korte vågenvinduerne og forlænge dem for at undersøge, om det er overtræthed eller undertræthed. Umiddelbart virker han ikke overstimuleret.
Vores dag ser sådan ud - med forbehold for tidsplanen rykkes +/- 30 minutter.
kl. 7. vågner eller vækkes. Vi leger, tumler.
Omkring kl. 9. Puttes til første lur. Får ren ble, flaske, nussekanin og sut. Sover 40 minutter. Forsøger at få ham videre i søvnen.
Der leges, tumles.
ca. 11.40 puttes til 2. lur. Sover 40 minutter.
Der leges, tumles.
14.30, puttes til 3. lur. Sover ofte kun 40 minutter.
Der leges, tumles.
17.30, puttes til 4 lur. Sover igen ofte kun 40 minutter. Nogle gange kun 30.
kl. 20.30 puttes til natten. Får kun en enkelt flaske om natten. Vi har erfaret, at han har meget svært ved at være vågen i mere end 2 timer op til at han puttes til natten. Vi putter ham derfor ofte, så han sover efter 2 timers vågentid.
Vi stræber os på, at han kun er vågen 2 timer mellem alle lurerne, som du også anbefalede i tidligere brev. Vi har også forsøgt med kun 3 lure, men det fungerer ikke på nuværende tidspunkt.
Hilsen herfra