Brev:
Madvaner hos 3-årig dreng
21. juli 2025
Alder:
2 år, 11 mdr.
Madvaner hos 3-årig dreng
Kære Helen,
Det er første gang, jeg skriver til dig, og der kommer formentlig flere breve fra os :)
Det lige nu mest presserende spørgsmål, vi har, handler om mad.
Vi har en dreng, J., som bliver 3 år i august. Han har altid været småt spisende, og ikke så interesseret i mad. Han er viljefast (hvad de fleste vel er i den alder, og han har nok altid været det), så vi har ikke følt, at vi havde mange handlemuligheder. Han har heller aldrig virket som et sultent barn. Han kan gå længe uden at ville spise. Så vi har været glade når han spiste, og har i mange henseender givet ham noget, han ville have. Indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig.
Vi/jeg må også se indad og indrømme, at vi har haft svært ved at overskue at præsentere ham for en masse forskelligt, og når vi så har givet ham dét han ville have, har vi nok ikke udfordret ham nok. Vores fokus har ofte været på, at han skulle have noget indenbords.
Her kommer nogle nedslag til beskrivelse af situationen:
- Madindtaget går op og ned i perioder. Lige nu er vi i en periode, hvor han ikke spiser så meget, og skraber mosen af havregrøden om morgenen, og siger, at han er færdig.
- Han vil også rigtig gerne ned at lege igen, og det fornemmer vi er det, der trækker i den anden ende. Når vi siger, han skal blive siddende, bliver han rasende/ked af det.
- Det er ikke så nemt at få ham til at smage nye ting.
- Vi har ikke haft held med at "lære" ham at spise rugbrød. Han kan gøre det i vuggestuen engang i mellem, men herhjemme nægter han.
- Kendetegnende for ham er, at han vælger én ting på bordet. Til aftensmad f.eks. frikadeller. Og så vil han kun have det. Han spiser oftest kødet eller brød/ris/pomfritter. Pasta er han ikke vild med. Og han spiser sjældent grøntsager.
- Han elsker lasagne :) men ellers er "blandede" retter efterhånden svære at servere, fordi han ikke kan afkode, hvad det er (fornemmer jeg).
- Ellers synes jeg ikke vi har så meget "safety food".
Vi har brug for nogle råd til at give ham en positiv oplevelse af mad, og hjælpe ham til noget madmod. Og råd til, hvordan vi skal agere. Min mand bliver frustreret, når J. ikke vil spise, men jo mere vi kræver, at han skal spise, jo mere nægter han.
Jeg har mest lyst til at give helt slip og ikke kræve noget som helst af ham, men det er måske at gå for meget i den anden grøft.
Jeg håber, min beskrivelse kan give dig en fornemmelse af situationen.
På forhånd tak for hjælpen :)
Mange hilsner
Anne