Svar: Fravær og tilknytning
13. juli 2025
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tusind tak for dine åbne og ærlige tanker.
Jeg vil gerne begynde mit svar til dig med at sige, at det lyder som om, at du er en omsorgsfuld og reflekterende forælder, der naturligt ønsker det bedste for sit barn - og der er ikke umiddelbart noget i dit brev, som tyder på, at der er noget galt med tilknytningen mellem dig og din dreng. Så ro på her:)
Tilknytning bliver skabt over tid gennem mange små gentagende oplevelser, hvor jeres dreng mærker tryghed og omsorg. Det handler ikke om, at I skal være sammen hele tiden, men derimod om at du er nærværende, tilgængelig og forudsigelig, når I er sammen. Når du ser din dreng, forstår ham, reagerer på ham og hans behov - så skabes tilknytningen mellem jer. At du har været væk et par aftener om ugen eller har overnattet ude en enkelt gang, er ikke i sig selv skadeligt for tilknytningen. Særligt, fordi jeres dreng har været i trygge hænder hos sin far, og fordi du jo har været sammen med ham hele dagen.
At jeres dreng er tryg ved både mor og far, at han kan trøstes og puttes af jer begge, er et rigtig godt og sundt tegn. Børn har ofte to primære omsorgspersoner - nemlig mor og far - som er de personer, barnet altid vil vide er der til at hjælpe og støtte, når der er behov for det. Og når den ene af jer ikke er til stede, så er den anden. Børn har også sekundære omsorgspersoner - det er f.eks. bedsteforældre, en pædagog i institutionen og lignende - som er de tilknytningspersoner, der er til stede, når hverken mor eller far kan være det. At jeres dreng kan knytte sig til flere er kun godt, og at han kan bruge jer begge ligeværdigt lyder super godt.
Du fortæller, at jeres dreng kikker efter dig og holder øje med, hvor du er - også når han er hos sin far. Og far har helt ret i, at dette er tegn på tilknytning. Når jeres dreng holder øje med, hvor du er, lytter efter din stemme, følger med i dine bevægelser - så viser det, at du er vigtig og udgør en base for jeres drengs tryghed. Det betyder ikke, at han har behov for at komme væk fra sin far, men skal mere ses som et tegn på, at jeres dreng har brug for at vide, hvor du er. Det giver ham netop ro og overskud til at være nysgerrig og lege med eller bare være til stede med far - netop fordi han ved, at du stadig er der.
Faktisk er det tegn på tryg tilknytning, når barnet kan være sammen med en anden voksen og stadig har øje på dig. Det viser, at jeres dreng føler sig sikker nok til at udforske lidt, søge ud mod verden - fordi han ved, at du er der som en sikker base. Prøv at lægge mærke til, hvordan han reagerer, når I er nogen steder. Det kan være familiebesøg, på café, i legestue, mødregruppe eller lignende. Søger han dit blik? Kryber han ind til dig, hvis noget bliver overvældende? Bliver han modig igen, når du smiler til ham eller tager ham op? Det er alt sammen små signaler, der viser, at han bruger dig som en trygge base - og at I to derfor er knyttet sammen.
Når du oplever, at han reagerer forskelligt, alt efter om det er mor eller far der kommer hjem, så forstår jeg godt, at du spekulerer over, hvad det betyder. Men faktisk er det helt normalt. Igen - du har været sammen med ham hele dagen, hvor far har været væk. Når far kommer hjem, sker det et tydeligt skift i situationen, og det kan være spændende for jeres dreng. Hos dig oplever han ikke den samme kontrast, fordi du allerede er sammen med ham og tæt på ham i mange timer hver dag.
Du beskriver også, at jeres dreng gerne vil op til dig, smiler og søger samspil, når du sætter dig ned og er nærværende - og det er netop det vigtige. Tilknytning handler ikke kun om gensynsglæde, men om det bånd og den tryghed, der opstår i alt det, som I gør sammen:)
Så selvom det kan føles hårdt, så lyder det ikke som om, at jeres dreng er mindre tilknyttet til dig - tværtimod. Han er tryg ved dig, og derfor behøver han ikke altid gøre et stort nummer ud af dit nærvær. For ham er det bare en selvfølge, at du er der - og det er i virkeligheden et af de fineste tegn på tryghed:)
Det lyder derfor meget fint, at jeres dreng kan finde ro og nærhed hos sin far og samtidig være opmærksom på, hvor du er.
Jeg håber, at mine tanker giver dig lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske