Brev:
Søvn - terroristen
6. juli 2025
Alder:
10 mdr.
Søvn - terroristen
Kære Helen.
Vi har haft - og har fortsat store udfordringer med vores datters søvn. Og nu også putning!
Hun er 10 mdr. - en glad, nysgerrig, ret temperaments fuld og alderssvarende både motorisk og kognitiv pige. Hun er også i kg og cm meget gennemsnitlig og følger en fin kurve.
Født til tiden, god - lidt hurtig fødsel. Hun havde kolik de første 3 mdr. - græd meget af sin vågentid, vil kun være ved mig - helst med en babs i munden. Havde en del ammeproblemer og hun døjede både med meget hyppig afføring og refluks. Dette bedres efter ca. 4 mdr. og at jeg skar mælk væk fra kosten og tiden arbejdede for os.
Hun har siden hun var 6 uger været ret ofte syg, med snot feber mm. Vi fik konstateret væske på ørene og fik lagt dræn da hun var 7 mdr.
Vi har døjet meget med søvnen og uro pga. de overstående ting, men div. baby behandlere, massage og øvelser for uro har desværre ikke hjulpet - heller ikke på søvnen. Det hjælper lidt hun nu selv kan komme rundt vha. kryb og kravl, rejse sig og sætte sig mm.
MEN søvnen - det er nærmest som om det næsten blir’ værre med alderen. Hun har aldrig ku’ sove særligt lange stræk. Er vågen ca. hver / hver anden time. Jeg har for det meste ku’ få hende videre vha. amning eller samsovning ved mig - men det fungerer ikke mere.
Hun er altid blevet puttet i egen seng, og når jeg så ikke har magtet kampen mere ud på natten er hun kommet over til mig. Jeg har ku’ sove (ikke godt) men trods alt bedre end ingen søvn.
Vi har styr på søvnens matematik, døgnrytme og putteritualer:
6:30: Op og morgenmad ca. 7-7:30 med storebror. Han afleveres sammen med min datter i enten barnevogn eller bære sele.
09:00-10:30: Første lur - herinden får hun mælk fra mig. Hun er altid meget arrig og træt i det første vågen stræk fordi hun har sovet så dårligt. Hun ville ofte sagtens kunne sove 2-3 timer her - for at indhente hendes nattesøvn. Men jeg har prøvet at regulere det med at vække hende.
10:30-14: Vågentid og leg, formiddags/frokost kl. 11. Og igen kl. 13.
14-15:30: Anden lur, mælk fra mig inden hun kommer ud.
15:30-20.00: Får bolle og frugt når hun kommer op. Aftensmad kl. 18.
20.00: Mælk fra mig og godnat. Her har vi prøvet med godnat grød osv. Men det kvikker hun bare op af og holder fest 2 timer mere hvis hun får det.
Hendes putteritual består af efter aftensmad at: Bad og nattøj/ble og creme/massage. Kommer ind og leger lidt imens storebror blir’ puttet. Kommer i soveværelset med let belysning hvor hun ammes og synges for. Herefter plejer hun ligge ved mig med hendes sut og falde i søvn.
Dette virker så ikke mere. Hun karter rundt og holder fest. Jeg kan slet ikke få ro på hende og det ender ofte i gråd og over træthed.
Natten er så ligeså vild - hun vælter rundt, græder, spytter sutten ud - vil ha’ bryst, også alligevel ikke. Kan ikke længere finde ro i at ligge ved mig som før.
Vi har prøvet forskellige tiltag da jeg har læst op på søvnen, taget div. webinarer/kurser mm. - ex. med at skære ned på mælk om natten, og at Far skulle tage over. Men det resulterede bare i hun skreg mere og mere og at hun vågnede så meget at vi har måtte ud og trille med barnevognen midt nat mange gange.
Det er så slemt at min mand er flyttet i stuen, da han har eget firma og derfor er nødt til at kunne hænge lidt sammen. Jeg frygter for at skulle til tage på job, med de her nætter.
Håber du kan komme med noget brugbart.
Venlig hilsen
En træt mor