Svar: Hurtig pottetræning
3. juli 2025
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre fra dig igen. Og tusind tak for dine søde og hjertevarme ord til mig om mine svar og min brevkasse - hvor er det sødt af dig! Tak!
Det er helt forståeligt, at du gerne vil hjælpe din datter til renlighed - især når børnehaven presser på og giver udtryk for, at de gerne ser, at bleen er væk, når hun starter der til august. Det er dog også noget af en melding - for renlighed er en proces, der kræver både fysisk og følelsesmæssig parathed, og det er forskelligt, hvornår børn er parate. Det betyder, at hun ikke nødvendigvis er parat, blot fordi hun nu er 2.5 år gammel, der er mange ting, som spiller ind:)
Et godt tegn på, at man kan begynde at træne renlighed er, at hun f.eks. kan holde sig tør i ca. 3 timer. Det vil sige, at du kan give hende en ren ble på og så tjekke bleen efter f.eks. 2.5-3 timer, og hvis den er tør, så er hun fysisk i stand til at holde sig. Du kan også prøve at lægge mærke til, om hun har en tør ble, når hun f.eks. vågner af sin middagslur. Ud over at kunne holde sig, så skal hun også kunne "give slip" og tisse, når hun så sidder på potten, og det er heller ikke altid lige nemt.
At hun kan holde sig i ca. 3 timer om dagen, betyder ikke, at hun skal kunne holde sig om natten. Det er helt normalt, at hun vil blive renlig om dagen først - mange børn har brug for natbleen i 1-2 år efter, at de har smidt bleen om dagen. At kunne holde sig om natten styres af hormoner. Om natten producerer vi et hormon ADH, som gør at vi producerer mindre urin og vi kan sove igennem, uden at skulle tisse. Men børn skal have en vis alder, før de begynder at producere dette natlige hormon. Mange børn er derfor betydeligt ældre, før de kan undvære deres ble om natten.
Det er også et godt tegn, hvis hun kan mærke, når tis eller afføring er på vej. Det viser hun måske ved at stoppe op, måske gemmer hun sig, krydser sine ben, eller siger "jeg skal tisse" eller lignende. Og så er det altid lettest at træne renlighed, hvis barnet giver udtryk for gerne at ville smide bleen og prøve uden ble...:)
Du kan godt tage bleen af hende, nu hvor det er sommer og varmt, og I er hjemme, kan være i haven, tager til stranden eller lignende. Netop det, at hun ikke har ble på, kan gøre, at hun bliver mere opmærksom på sin krops signaler. Hun bliver opmærksom på sin tissetrang, og hun opdager, at hun tisser - og når det så sker, så kan du tage hende i hånden, og I kan skynde jer ind til potten (naturligvis derhjemme). Du kan f.eks. sige "hov, nu tisser du skat - kom vi skynder os ind til potten", så hun begynder at forbinde det at tisse med at skulle søge sin potte.
Det er godt, hvis du kan lade potten stå fremme, så hun kan sætte sig på den, hvis hun har lyst til det. Også gerne med bleen eller tøjet på, hvis hun synes det er sjovt. Det handler blot om, at hun skal se potten som noget trygt og rart. Når hun skal i bad og får bleen af, så må du også meget gerne opfordre hende til at sidde på potten. Du kan her f.eks. sige "sæt dig på potten, skat", så hun oplever det som noget naturligt, før hun skal i bad og alligevel har tøjet af. Men du skal ikke spørge hende "skal du tisse?" eller "vil du prøve potten?" - for det vil hun naturligt sige "Nej!" til. Lige nu er det vigtigt, at hun ikke føler sig presset og er tryg ved hele situationen.
Prøv også at lade hende sidde på toilettet efter bad - oven på toiletbrættet, altså hvor toilettet er lukket. Så hun også er tryg ved at sidde der. Det er vigtigt at kunne, når I f.eks. er ude at handle eller andre steder, hvor hun på sigt skal være tryg ved at bruge et toilet. Du kan f.eks. lade hende sidde på toilettet, imens du tørrer hendes fødder, smører fødderne med lidt creme, klipper hendes negle osv. Og i takt med, a hun bliver mere fortrolig med at være uden ble og får mod på at tisse, så kan hun prøve at sidde på toilettet direkte. Det er her vigtigt, at du køber et toiletsæde, så hun sidder sikkert. Og når I er nogen steder, hvor hun er nødt til at bruge et voksentoilet, så må du sidde foran hende og holde hende, så hun føler sig tryg og ikke er bange for at "falde ned i toilettet".
Når dette så er sagt, så er det generelt en rigtig god idé, at hun har bleen på, når I træner renlighed. Bleen skal være en tryghed, og den skal bruges som et par trusser, der trækkes op og ned. Det er naturligt et nederlag med våde bukser, og hun har ikke brug for nederlag. En tør ble er til gengæld en succes, og hvis I ikke når det, så er det helt okay, så skifter I bare bleen. Hvis hun næsten har nået det, og der kun er lidt tis i bleen, så er den stadig brugbar, og det vil også være en succes. Ros hende for at forsøge, uanset hvordan det går. Hvis det ikke lykkes, så ros hende for at forsøge og sig "vi prøver bare igen lidt før næste gang".
Indfør også faste toilettider. Det er f.eks. om morgenen, når I står op og i forbindelse med badet om aftenen. Hun tisser også, når I kører op for at handle, og her kan du f.eks. sige "kom, vi skal lige ud at tisse, før vi kører" - og så går I ud og tisser - mor tisser, og hun tisser. Det er en helt naturlig regel, som gælder, og du kan samtidig fortælle hende, hvad du gør, så hun også kan spejle sig i dig.
I begyndelsen har I måske faste toilettider 2-3 gange dagligt, f.eks. om morgenen, før middagslur og om aftenen i forbindelse med badet. Men stille og roligt kommer der flere faste toilettider til, og de skal helst ligge med 2.5-3 timers mellemrum, så hun har en mulighed for at nå toilettet, før det går galt. Samtidig er det vigtigt, at du ikke presser for hyppige toiletbesøg ind, hun skal føle, at hun er med i beslutningen, og hun skal også kunne mærke tissetrang, når det er tid. Hvis hun igen og igen skal "prøve om hun kan tisse", så bliver hun naturligt irriteret. Derfor er det godt, hvis du gør det til et fast valg i bestemte situationer.
Når hun er i dagpleje, skal hun have ble på, og så skal dagplejer på samme måde følge hende på potte eller toilettet, så hun også der har faste toilettider.
Med hensyn til afføring på potte, så er det ofte den sværeste del. Rigtig mange børn vil helst lave stort i bleen i begyndelsen. Du må derfor se, hvad der sker, og hvordan hun reagerer. Hvis hun af sig selv begynder at lave stort på potten, så er det super godt, og du må gerne opfordre hende til at "prutte", når hun sidder på sin potte. Måske kommer der pludselig noget, hvis hun sidder og presser lidt, og så finder hun ud af, at det kan hun også.
Hvis hun i en periode laver i bleen, så hold øje med hende. Hvis hun går bag ved sofaen for at lave, så hjælp hende ud på badeværelset, og I kan tømme bleen i toilettet bagefter. Lad hende se, hvordan afføringen bliver skyllet ud, og gør det igen til noget naturligt. Men accepter i starten, at det er renlighed med tis, som I fokuserer på.
Da renlighed er en proces, som ikke hænger sammen med barnets alder, men som derimod er noget barnet modnes til både fysisk og følelsesmæssigt, så er det meget svært at sætte tid på, hvor lang tid, det vil tage. Ja - nogle børn er hurtige, og de kan blive renlige i løbet af 2-4 uger. Det ses især, hvis de selv har taget initiativ og viser stor interesse for det. Nogle børn siger direkte, at de "vil ikke bruge ble mere". De fleste børn bruger derimod nogle måneder på at blive renlige, og nogle børn har brug for noget længere tid - hvor der vil være både op-og nedture, pauser og tilbagefald - og det er også helt normalt.
Du skal også være opmærksom på, at start i børnehave faktisk godt kan give tilbagefald. Så selvom det måske lykkes for jer at nå toilettet i tide, og din datter synes det er sjovt, og hun er med på det - så er det ikke sikkert, at hun kan overskue det, når hun skifter fra vuggestue til børnehave. Det handler ikke om, at din datter ikke vil det, men om at hun skal være klar både fysisk og følelsesmæssigt. Måske kan hun endnu ikke holde sig i ca. 3 timer, måske kan hun godt holde sig - men har brug for mere tid og tryghed. Måske går det godt i en periode, men så sker der noget nyt, som f.eks. børnehavestart, og så er det svært for hende. Alt sammen helt normalt.
Hvis hun virker parat og har lyst til at samarbejde om det, så går I naturligvis bare i gang. Lad hende prøve uden ble, se om hun begynder at få lidt fornemmelse for kroppens signaler, lad hende sidde på potten, ros hende osv. Prøv med faste toilettider, som øges i antal i takt med, at hun finder ud af, hvad det hele drejer sig om. Men blive hun ked af det, græder og protesterer, så dur det ikke. Det er vigtigt, at hun ikke føler sig presset. At træne renlighed skal føles rart og trygt:)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt renlighed hos jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske