Brev:
Far på turnus-job
8. juni 2025
Alder:
16 mdr.
Far på turnus-job
Kære Helen
Min mand har fået nyt job og skal arbejde på turnus (14 dage ude og 14 dage hjemme) i et halvt år. Han starter midt juli, så lige før vores søn fylder 1,5 år. Jeg er meget bekymret for, hvordan dette kommer til at påvirke både min søns hverdag og hans forhold til sin far. Han er så glad for sin far og nyder et tumle og lege med ham. Det er mest ham, der får ham til at grine og have det sjovt, hvor jeg er lidt mere rolig med ham, bygger med klodser, læser bøger osv. Jeg går hjemme med ham indtil han er knap 2 år, så det er primært mig, der sørger for ham.
Jeg ved ikke helt, hvordan vi skal gribe det an. Synes det er virkelig dårlig timing ift. hans alder. Vi kan jo ikke forklare ham, hvad der foregår. Han kommer ikke til at kunne forstå, hvorfor far pludselig er væk. 14 dage er lang tid. Og når han så kommer hjem, skal vores søn til at finde ud af at lukke ham ind igen og komme tæt på ham igen... lige indtil han tager afsted igen. Kan forestille mig, at han bliver mere og mere ked af det for hver gang han rejser. Synes det er så synd for ham, og det bekymrer mig i flere henseender.
Vi vil forsøge at lave videoopkald dagligt, hvis det er muligt, men det er vel også forvirrende for sådan en lille en?
Normalt er det hans far, der gør ham sengeklar om aftenen med bad, nattøj, tandbørstning og godnathistorie. Derefter kommer han over til mig, ammer og falder i søvn. Den rutine og det nærvær med sin far mister han jo også, og jeg vil jo så gøre det i stedet. De perioder far er hjemme, tænker jeg han overtager aftenrutinen igen? Når han er hjemme har han så fri det meste af dagen og kan derfor hygge ekstra med vores søn. Men tænker bare, at det må være hårdt for sådan en lille en at skifte mellem meget samvær i 14 dage og intet samvær i 14 dage.
Tror du det vil påvirke hans tilknyting til sin far på sigt?
Hvad kan vi gøre for at skabe de bedste rammer for ham i dette halve år?
Tror du det vil påvirke hans trivsel?
Andre inputs eller råd? 🙏
Hilsen
En bekymret mor