Svar: Far på turnus-job
8. juni 2025
Alder:
16 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og meget fine spørgsmål :) Jeg kan godt forstå, at du tænker over, hvordan jeres dreng vil blive påvirket af de store ændringer, som nu sker i jeres hverdag. Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig/jer:)
Du fortæller, at det normalt er far, som er den, der giver bad og sørger for putterutinerne om aftenen. Og når far pludselig er væk i 14 dage, så vil det naturligvis være en omvæltning for jeres dreng. De rutiner, som far og søn har, giver tryghed og forudsigelighed for jeres dreng, og det kan godt tage lidt tid, før jeres dreng vænner sig til, at mor nu står for det hele. Det behøver dog ikke være et problem, hvis du bare er rolig og kærlig i din tilgang - hvilket jeg ved, at du naturligt er:)
Det vil være super godt, at far stadig står for bad, putning osv. når han er hjemme. Det vil styrke båndet mellem dem, og de vil begge nyde dette. Det vil være en dejlig måde at være sammen på, når de har været adskilt, og en måde at blive fyldt lidt ekstra op med nærvær til og fra hinanden - så de har noget at "tære af", når de ikke er sammen. Rutinerne kan sagtens genoptages i de 14 dage, hvor far er hjemme. Det vil gøre jeres dreng tryg, når han mærker, at far stadig er en vigtig del af hverdagen, nu er det bare på en ny måde.
Det vil naturligt kunne være forvirrende for jeres dreng, at far skiftevis er der og skiftevis er væk. Han vil naturligt ikke kunne forstå, hvor far er henne, og han kan ikke forholde sig til antal dage, så du vil ikke kunne forklare ham, at far kommer hjem på næste søndag eller lignende. Far vil pludselig være væk, hvilket han ikke vil kunne forstå. Det vil gøre, at han godt kan blive lidt mere klyngende, måske vise ekstra behov for nærhed og tæt kontakt med dig, ligesom han også kan spørge efter far.
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng kan spørge efter far, når han savner ham, eller når noget minder ham om far. Det kan også være, at han siger "far?" for på den måde at spørge dig "hvor er far henne?". Og her er det vigtigt, at du sætter ord på, at far stadig er der. Du kan f.eks. sige noget a la: "Far er på arbejde lige nu. Han kommer hjem igen om mange dage", eller "far er her ikke i dag, men han kommer hjem igen, og så kan I lege sammen". Nogle gange kan det være en god idé at lave et lille ritual, hvor I f.eks. sender far et luftkys eller lignende. Hvis du fornemmer, at jeres dreng savner far, så kan du f.eks. sige "far kan ikke få kram lige nu, men vi kan sende ham et luftkys, så ved han, at vi tænker på ham".
Det er vigtigt, at du gør det helt legalt at savne far. Det er helt okay at sætte ord på jeres drengs følelser "ja, du savner far. Det forstår jeg godt". Det er også godt, hvis du kan give ham lidt ekstra kram, lade ham sidde på skødet osv. så du viser ham, at du godt kan rumme hans følelser og det naturlige savn, han har. Du skal gøre det simpelt, ikke komme med for mange forklaringer og nogle gange kan det være en god idé, at du finder nogle billeder frem af far. Det kan give ham en oplevelse af, at far stadig er der, selvom far lige nu er fysisk væk. Og du kan igen og igen bekræfte, at far kommer hjem til jer igen. Selvom far er væk, så bliver han stadig talt om og kysset på afstand, og det vil være med til at styrke følelsen af, at far er en vigtig del af jeres lille familie. Hvis du fornemmer, at det måske vil være rart for jeres dreng, så kan I også have et foto af far stående ved sengen, som jeres dreng kan kysse eller sige godnat til hver aften.
På samme måde er videoopkald også en god idé. Når jeres dreng kan se og høre sin far, så husker han ham og bliver mindet om, at far stadig er der. Han er ikke forsvundet. Måske kan I sige godnat til hinanden, måske passer det bedre med godmorgen eller ringe sammen i løbet af dagen - gør det, som det passer bedst. I skal naturligvis være forberedt på, at det kan være svært for jeres dreng at forstå, at far er på en skærm og ikke kan give et kram. Det kan naturligt godt gøre, at jeres dreng bliver ked af det - men det er også helt okay. Nogle gange vil han måske heller ikke kikke på skærmen, vil ikke tale med eller vinke til far, hvilket også skal være helt i orden. Det er vigtigt, at I ikke presser jeres dreng til denne kontakt, men det kan stadig være en god idé at bruge videoopkald som en måde at holde kontakten på.
Og så skal du naturligvis være opmærksom på jeres drengs signaler og reagere roligt og kærligt. Når du tilbyder tryghed og nærhed i de perioder, hvor far er væk, og når far er kærlig og nærværende, når han er hjemme, så vil jeres dreng stille og roligt finde tryghed i disse nye rammer, og han vil trives ganske fint.
Jeres dreng har to primære omsorgspersoner - nemlig jer begge. I er de personer, som han søger tryghed og trøst hos, når verden bliver lidt for uoverskuelig, og I hjælper ham med at regulere hans følelser og forstå, hvordan verden hænger sammen. Og det er helt normalt og også vigtigt, at de primære omsorgspersoner kan "træde ind" for hinanden. Når den ene forælder ikke er til stede, så tager den anden over. Når far er væk, så bliver jeres drengs vigtigste base naturligt dig. Du kan tage over på de vante rutiner og give jeres dreng en følelse af genkendelighed og tryghed, selvom det ikke er med far.
Jeres dreng kan sagtens trives med, at den ene primære omsorgsperson er væk i perioder, så længe den anden er der og giver ro, nærhed og stabilitet. Og så længe du naturligt anderkender, at jeres dreng kan savne sin far, så jeres dreng hele tiden føler sig forstået og oplever, at det er helt okay at savne.
Tilknytningen mellem far og søn er allerede til stede. Den dannes gennem trygge stunder - ikke nødvendigvis daglige, men stunder, hvor far og søn har masser af nærvær, leger, og far naturligt trøster osv. Jeres dreng kan sagtens bibeholde tilknytningen til sin far, så længe far er nærværende og engageret, når han er hjemme.
Jeg kan ikke udelukke, at jeres dreng kan finde på at afvise far, når far kommer hjem. Nogle børn vil reagere med afvisning som en måde at fortælle "du forsvandt pludselig fra mig, det synes jeg ikke er okay", og her er det vigtigt, at far ikke lader sig skubbe væk, men i stedet er tydelig, kærlig, opsøger nærvær osv. For på den måde vil jeres dreng hurtigt genoprette den trygge forbindelse, hver gang far kommer hjem - og i takt med at jeres dreng bliver ældre, så lærer jeres dreng naturligt, at far altid kommer tilbage, og at han kan stole på det.
Med tiden vil de 14 dage uden far blive lettere at håndtere, fordi jeres dreng også får mere sprog og naturligt får en bedre forståelse for, hvad det vil sige, at far er væk, men kommer hjem igen. Det er derfor vigtigt, at far møder jeres søns afvisning (hvis den opstår) med ro og kærlig tålmodighed. Far skal ikke tage afvisningen personligt, det er en sund reaktion fra jeres dreng, og det er vigtigt, at far signalerer "jeg er her, jeg vil stadig gerne kramme dig, jeg bliver ikke væk igen". Med tiden vil det kunne styrke båndet mellem far og søn endnu mere.
Derudover, så spiller din reaktion naturligt også ind. Jeres dreng aflæser dit kropssprog og afkoder, hvad du tænker om det hele. Hvis du viser, at du er glad for at se far - smiler, krammer, kysser og taler positivt om, at far er hjemme, så hjælper det jeres dreng med at mærke, at alt er godt. Du kan med fordel også støtte kontakten mellem far og søn ved at sige f.eks. "far er hjemme, han glæder sig til at lege med dig", eller "du kan sidde ved mig, så kan far være lige her". Hvis jeres dreng virker urolig og usikker på situationen, så kan du f.eks. også sige "jeg kan godt se, at du lige skal vænne dig til, at far er hjemme. Det er helt okay - far er her, og han bliver hos os" eller lignende. Det er på samme måde vigtigt, at du ikke bare tager over, når jeres dreng skal hjælpes - men netop lader far være den, som gør ting sammen med jeres søn, i den periode hvor far er hjemme. Så du signalerer, at du har fuld tillid til, at far naturligt kan gøre de ting, som far og søn plejer at gøre.
Så - de 14 dage, hvor far er væk, kan naturligt godt skabe lidt uro og forvirring for jeres dreng, især fordi far normalt står for putte- og aftenrutinerne. Det er vigtigt, at du roligt overtager disse opgaver og forsætter med at give jeres dreng masser af tryghed og forudsigelighed. Giv plads til at savne far og indfør f.eks. små ritualer som at sende luftkys eller lignende, som hjælper jeres dreng med at forstå, at far stadig er en naturlig og vigtig del af familien - og husker jeres dreng på, at far kommer hjem igen. Og når far er hjemme, så er det vigtigt, at far fortsætter med at være der og tager del i så meget som muligt omkring jeres dreng - ligesom det er vigtigt, at du bakker op om, at far naturligt kan, og at du også er super glad for, at far er hjemme igen.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig god pinse til jer - stort tillykke til far med jobbet, og held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske