Svar: Problemer med rytme og dagslure
22. maj 2025
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen:)
Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at jeres dreng er i en overgangsperiode lige nu, hvor han går fra to til kun én lur dagligt. Han er endnu ikke helt klar til at kunne undvære sin formiddagslur, det er stadig for svært for ham at holde sig vågen til én sen lur, men han kan heller ikke sove to lure, uden at det forstyrrer hans nattesøvn.
Målet er, som du selv er inde på, at hjælpe ham med at sove én lur midt på dagen f.eks. kl. 11.30-13.30, så eftermiddagen ikke bliver for lang, og aftenen ikke kommer til at ligge for sent. Og jeg vil anbefale dig, at du forsøger at skubbe hans puttetidspunkt med ca. 15 minutter ad gangen hver 3-4 dag, indtil du rammer ca. 11.30.
Det vil sige, at I stedet for at du putter ham 9.30, så skal du forsøge at putte ham 9.45, så kl. 10.00, 10.15 osv. indtil du rammer ca. 11.30. Det vil naturligt kunne give lidt utilfredshed og træthed i overgangsfasen, men det vil hjælpe hans krop med at tilpasse sig stille og roligt.
Som du selv har oplevet, så vil en sen lur f.eks. kl. 17 forskyde hele hans nattesøvn og gøre aftenen svær. Når han bliver træt her, så prøv om I kan holde ham aktiv og rolig - giv ham lidt at spise, læse i en bog eller lignende - lav noget, som giver ham lidt ro, uden at han falder i søvn.
Det er super godt, at han har så fin en natterytme og sover fra ca. 19.30-06.30. Prøv så vidt muligt at holde fast i dette. Selvom han godt kan blive overtræt i denne periode, hvor han går fra to til én lur, så kan det føre til endnu større uro, hvis I ændrer for meget på hans stå op tidspunkt om morgenen og hans puttetidspunkt om aftenen.
Overgangen fra to til én lur kan godt tage 1-2 måneder, og det er helt normalt, at der kan være dage, hvor han stadig har behov for to lure. Det er også helt okay. Det vigtige er, at I stille og roligt arbejder hen imod en stabil rytme, hvor han får én lur midt på dagen, uden at han bliver alt for overtræt i løbet af eftermiddagen.
Jeg vil også lige nævne, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på at amningen fylder lidt for meget nu, og at der er nødt til at ske ændringer her. Hvis du har overskud til det, så vil det være en god idé, hvis du kan forsøge at skille amning og søvn lidt ad, så han ikke nødvendigvis falder i søvn med brystet - men så du f.eks. ammer ham og først putter ham 5-10 minutter senere med anden tryghed f.eks. en bamse, nussekanin, sang eller lignende. Det vil være rigtig godt, hvis han får flere måder at falde i søvn på og kan finde ro med nærhed, rytme, tryghed og rutiner - og ikke kun ved brystet. Det vil hjælpe dig om natten, og det vil også gøre, at han lettere vil kunne tilpasse sig den nye rytme, hvor han skal til at have én lur dagligt i stedet for to. At adskille amning og søvn vil derfor være rigtig godt både i forhold til ændringen af jeres rutiner nu - og også i forhold til mere sammenhængende nattesøvn på sigt.
Hvis jeg skal lave en plan for overgangen til én lur midt på dagen, så kunne den se således ud:
Dag 1-3: Puttes kl. 9.45. Lad ham være aktiv frem mod luren, giv ham mellemmåltid før luren og hold fast i sengetiden om aftenen.
Dag 4-6: Puttes kl. 10.00. Giv ham fortsat mellemmåltid før luren og hold fast i sengetiden om aftenen.
Dag 7-9: Puttes kl. 10.15. Hvis han virker meget træt, så sæt dig med ham, læs en bog eller lignende, så I har en stille stund før putning, men så han stadig først puttes det senere end normalt.
Dag 10-12: Puttes kl. 10.30. Måske sover han kortere tid, fordi du er inde og pille ved hans rytme. Det er okay. Prøv stadig at holde fast i rytmen, spisetiderne og i sengetiden om aftenen.
Dag 13-15: Puttes kl. 10.45. Du vil forhåbentlig mærke, at han får lettere ved at klare sig igennem eftermiddagen uden at blive for træt.
Dag 16-18: Puttes kl. 11.00. Nu begynder vi at nærme os en "rigtig" middagslur.
Dag 19-21: Puttes kl. 11.15. Giv ham frokost, som en fast del af rutinen, før han puttes til middagslur.
Dag 22-24: Puttes kl. 11.30: Målet er én lur fra ca. 11.30-13.30. Herefter leger I og hygger i løbet af eftermiddagen.
Når du forsøger at flytte hans lur med ca. 15 minutter ad gangen, så er det vigtigt, at du observerer ham. Ofte vil det være sådan, at han f.eks. godt kan tage 2-3 dage i streg, hvor han puttes til samme tid, inden du flytter ham igen. Andre gange har han brug for længere tid på hvert tidspunkt, før han er parat til igen at få luren rykket.
Der vil naturligt også være dage, hvor han enten falder i søvn før tid, ikke sover længe nok eller bliver meget urolig og overtræt senere. Det er helt normalt. Det vigtige er, at du forsøger at holde fast i målet om luren mellem 11.30-13.30 - også selvom det en dag bare slet ikke fungerer. Så starter I bare næste dag igen.
Prøv også at holde fast i spisetidspunkter, så disse ligger nogenlunde ens. Det vil også være med til at påvirke hans indre ur og dermed rytme:
Ca. 6.30: Morgenmad
Ca. 9.00: Mellemmåltid
Ca. 11.15: Frokost
Ca. 13.30-14: Mellemmåltid
Ca. 17.00: Aftensmad
Ca. 19.00: Godnatmåltid før putning
Hvis du oplever, at det er svært at holde ham vågen i løbet af formiddagen og dermed svært at få flyttet hans formiddagslur til senere, så kan det også være en god idé at give ham et bad om formiddagen. Badet kan hjælpe ham med at være vågen i længere tid, og samtidig kan det skabe ro og afslapning, uden at føre til direkte søvn. Du kan f.eks. lægge badet mellem kl. 9.30-10.30, afhængigt af, hvor langt I er i planen, og hvordan du oplever, at han reagerer på det.
Hvis du oplever, at han tager en meget kort lur i løbet af formiddagen, så vil det være fint, at du putter ham igen senere. Hvis han f.eks. kun sover 30 minutter mellem kl. 9.45-10.15, så kan du putte ham igen kl. 12.30-13.45, så han på den måde stadig holder rytmen nogenlunde og stadig kan puttes ca. 19.30 om aftenen.
Du skriver, at du godt kan rykke luren om formiddagen, men der er ingen garanti for, hvor længe han sover. Og hvis du rykker luren for længe, går det også i kage. Og selvom det lykkes at putte ham senere, så sover han stadig kun én time. Det er okay. Det er helt normalt, at det kan "gå i kage" i nogle dage. Det er ikke tegn på, at planen ikke virker, men blot tegn på, at han stadig befinder sig i en overgang. Og en lur på 45-75 minutter er okay lige nu, da det I arbejder på er en længere lur midt på dagen, som højst sandsynligt vil lykkes. Hvis han f.eks. kun sover en time mellem 10.30-11.30, så er det stadig et skridt i den rigtige retning.
Du gør det helt rigtige ved at putte ham igen f.eks. kl. 12-13, hvis hans formiddagslur er blevet meget kort. Men forvent ikke at det lykkes hver gang. Hvis han tydeligvis ikke har fået sovet nok i løbet af dagen, så ryk putte tidspunktet om aftenen lidt frem, så han f.eks. puttes allerede kl. 19 og ikke først 19.30, men så tidspunktet stadig minder mere om det puttetidspunkt, som I arbejder hen imod, og som han normalt trives rigtig godt med.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske