Brev:
Problemer med rytme og dagslure
22. maj 2025
Alder:
15 mdr.
Problemer med rytme og dagslure
Kære Helen
Vores søn på snart 16 mdr er landet i en meget dårlig søvnrytme.
Jeg hjemmepasser ham til han er 2 år, han ammer stadig og spiser selvfølgelig rigtigt mad. Dog er der sket noget i den retning også den sidste måneds tid - han spiser mindre og mindre og ammer mere og mere. Aner ikke hvorfor. Han var så god til at spise alt han fik serveret, men nu er det ikke meget han gider. Men det må være et andet brev.
Vi har i lang tid haft sengetid fra ca. 19.30-6.30. Selve nætterne har været det samme problem i over et halvt år - han vågner mange gange om natten og vil til brystet. Han kan også kun falde i søvn om aftenen ved brystet. Det er én ting, som jeg måske også burde skrive et andet brev om. Ved godt det selvfølgelig har betydning for hans søvn generelt, men der har ingen ændringer været i nattesøvnen. Om dagen har han virket frisk og glad, så det er nok mest min nattesøvn det ødelægger.
Om dagen har han i 4-5 mdr sovet to lure i klapvognen på sammenlagt 1,5-3 timer. Den sidste måneds tid har han nogle gange taget én lang lur på næsten to timer om formiddagen (fx. 9.30-11.30), og så har han ikke kunnet sove om eftermiddagen. Men har været vågen indtil ca. 19 alligevel. Dog lidt hyper om aftenen. Så jeg har tænkt, at han nok snart er klar til at sove kun én lur, og at den så skal rykkes til lidt senere.
Problemet er, at han helt tydeligt er træt ved 9.30-10.00-tiden, men prøver at skubbe tiden en smule hver dag. Dog sover han nu ofte kortere lure og kan stadig ikke sove om eftermiddagen. Nu har han i flere dage i træk kun sovet 45 min om formiddagen, hvilket så burde betyde, at han godt kunne sove igen ved 14-tiden. Men det kan han ikke, så jeg må tage ham op. Og når vi så når 16.30-17-tiden er han helt smadret og falder i søvn ved brystet. Hvis jeg vækker ham, græder han som hvis man vækker et barn midt om natten. Den ene dag lagde vi ham bare ind i sengen, da han sov kl. 17.00, men så vågnede han kl. 19.30, og var helt frisk igen. Så var han vågen til kl. 23.00, og sov så egentlig fint til kl. 7.00 igen. Men så skete det samme dagen efter.
Aner ikke hvad jeg skal gøre. Kan godt forsøge at rykke luren om formiddagen, men der er ingen garantier for, hvor længe han sover. På det sidste er det et sted mellem 45-75 min. Og hvis jeg rykker luren for længe, går det også nogle gange i kage, og så tager jeg ham op og prøver igen ved 12-tiden. Det virkede én dag. Men han sov stadig kun en time.
Hvad skal vi gøre?
Med venlig hilsen
En mor