Brev:
Hjælp til putning - 13 mdr.
20. maj 2025
Alder:
13 mdr.
Hjælp til putning - 13 mdr.
Kære Helen
Vores lille dreng er nu blevet 13 måneder og vågner kun 0-2 gange i løbet af natten, men sover oftest igennem fra kl. 19-06 i sin egen seng. Vi bruger op-ned-metoden nu. Derudover får han en halv times Power Nap om formiddagen og ca. to timers lur i dagplejen. Alt sammen fint.
Vores problem er kort sagt, at når Matteo skal puttes, så tager det 5-15 minutter, når far gør det, men når mor gør det, bliver han ved med at rejse sig op i sengen, vil lege, vil op og vil generelt ikke give sig hen til søvnen.
Vores putteritual: børste tænder i stuen, nattøj på, læser godnathistorie i soveværelset med billedbog, kysser ham godnat og lægger ham med sin dyne over sig og en lille melodi kørende og aer/klapper ham blidt på ryggen, til han falder i søvn, mens vi synger den samme sang hver aften.
Det er skiftevis far og mor, der gør tingene, der leder op til putningen, men mest mor.
Når far putter, bliver han liggende i sengen og falder stille og roligt i søvn.
Når mor putter lader det til, at energien er endeløs, der er stor modstand og slet ikke samme accept af, at det er sovetid. Hvis mor fortsætter, bliver Matteo meget ked af det til sidst, og far må tage over. Efter far tager over, falder han så i søvn på kort tid.
Det vi har brug for hjælp til er hvordan mor også kan putte ligeså nemt og gnidningsfrit som far?
Det er i praksis nu mest far, der putter. Vi har forsøgt at være i soveværelset sammen, når Matteo skal sove, men det samme gælder som beskrevet, når mor og far putter. Når mor “giver op”, tager far over, og Matteo falder i søvn med det samme.
Vi arbejder lige meget og er derfor også lige meget sammen med Matteo. Vi tænker derfor, at det ikke har noget med et særligt afsavn at gøre. Vi tænker derimod, at det kan skyldes, at far var primær på op-ned-metoden i starten med flest succeser. Mor har formået at putte Matteo med op-ned, men der er langt mellem snapsene.
Med venlig hilsen
Matteos forældre