Brev:
Døsig og træt baby
18. maj 2025
Alder:
1 mdr.
Døsig og træt baby
Hej
Vi har en baby, som godt kan være meget døsig og træt. Hun er svær at få til at falde i søvn i vuggen, men kan godt falde i søvn ved brystet, hvor hun hurtigt falder hen og er svær at aktivere. Når hun først sover igennem fx under en tur i barnevogn, så kan hun sove så dybt, at hun er svær at aktivere. Ligeledes når det lykkes at putte hende og hun falder i dyb søvn i vuggen.
Ofte reagerer hun på at komme op, på at få skiftet ble, på at lyset tændes osv. Men vi er bekymrede over, at der nogle gange kan være lange stræk, hvor hun nærmest ikke er til at komme i kontakt med. Hun reagerer minimalt med fx grimasser og smålyde, men hun virker ikke helt vågen og laver fx grimasser med lukkede øjne.
Hun reagerer minimalt på at lyset tændes og dynen fjernes. Sover nærmest bare videre i armene, når hun tages op og hun halvsover gennem bleskiftet. Under amningen kan hun ikke rigtig aktiveres, men vil bare sove. Dette kan godt bekymre os og vi ved ikke, hvordan vi skal reagere på det eller hvad man kan gøre?
Vi giver tilskud ved hvert måltid, så vi ved med sikkerhed, at hun har fået noget at spise. Hvilke andre faktorer end sult kan spille ind på døsighed - med andre ord, hvilke knapper har vi at skrue på for at afhjælpe det?
Hilsen herfra