Brev:
Fortvivlet situation
15. maj 2025
Alder:
1 mdr.
Fortvivlet situation
Hej Helen,
Vi vil gerne spørge generelt/åbent ind til den situation vi står i med vores lille datter på 1½ måned.
Hun havde en fin fødselsvægt på ca. 3,4 kg og hun tabte sig ikke særlig meget. Det tog ca. 1 uge at komme op på fødselsvægten igen. Derefter har hun taget på ved hver vejning - men bare ikke særlig meget.
På sygehuset fik vi at vide, at hun er en "langsom spiser" og der fik hun tilskud, som i løbet af de få indlæggelsesdage blev udfaset, hvor hun alligevel kunne fastholde sin vægt.
Vi er glade for at hun tager på, men bekymrede ift. at det går så langsomt. Hvis hun hver uge er bagud ift. sin vækstkurve, så kan det hurtigt ophobe sig til et stort vægtefterslæb, som skal indhentes.
Udfordringen er, at hun på trods af god sutteteknik simpelthen falder i søvn ved brystet og ikke vil stimuleres. Man kan godt holde hende aktiv i 5 minutter, hvor der ses mælk i ammebrikken og høres synkelyde, men hun døser hurtigt hen og bliver passiv. Hun kan godt vågne ved bleskift eller når hun lægges ned i vuggen undervejs, men sover igen så snart hun bliver lagt til brystet. Der er også amninger hvor hun formår at suge aktivt i 15 min., men det veksler meget.
I samråd med sundhedsplejersken er vi begyndt at give tilskud af udpumpet brystmælk (og i mindre omfang suppleret af modermælkserstatning), hvor hun fik 30 ml pr. måltid. Det var ikke nok, så vi forsøgte at gå højere op og endte med at lande en balance på 50ml pr. måltid. Hun ammes 7 gange i døgnet (vi når ikke den 8. gang fordi amningerne bliver langtrukne og ofte kan hun ikke finde ro eller falde i søvn frem til næste amning).
Så blev hun vejet hos lægen, hvor hun på en uge med tilskud kun havde taget 90g på. Vi oplever en dårlig cirkel, hvor hun ganske enkelt er for træt til at spise, men samtidig for sulten til at kunne sove. Vi håbede at tilskud kunne hjælpe, således at hun kunne få sovet ud, få noget energi og dermed amme mere aktivt.
Da det ikke er lykkedes, aner vi nu ikke helt, hvad vi skal forsøge os med. Vi kunne godt tænke os at høre dine tanker om hele situationen og hvilke råd du har. Helt konkret vil vi også gerne spørge om:
1. Kan vi komme til at give for meget tilskud, når vi ikke ved, hvor meget hun tager ved brystet? Vi overvejer nemlig at skrue op til 60ml, da det kortvarigt virkede ift. at få hende til at falde i søvn (men vi stoppede igen, da afføringen udeblev)
2. Ved fødslen vejede hun 3.400 og nu vejer hun 3.800 (6 uger gammel pige). Hvor alvorlig en situation er dette og skal vi være bekymrede?
3. Kunne det være en ide ikke at vække hende når hun sover, men lade hende sove ud og så amme (forhåbentligt) mere aktivt? Når først hun sover kan hun godt sove igennem uden at melde sig, så vi frygter at hun taber sig for meget, hvis hun får lov at sove igennem amningerne.