Svar: Lure i dagplejen
15. maj 2025
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det er rigtig godt du skriver :)
Din datter er 10 måneder gammel, og hun har derfor brug for to lure dagligt. Det er alt for tidligt at lade hende gå over til én længere lur midt på dagen - og dagplejen skal kunne give de mindste børn to lure.
Børn i 10 måneders alderen har en naturlig rytme, hvor de bliver trætte efter ca. 2.5-3.5 timers vågenhed. Når din datter vågner kl. 07, vil hendes første lur derfor ligge omkring kl. 9.30-10, og når I begynder at starte dagen en time tidligere, vil hendes første lur naturligt også blive rykket ca. en time frem.
Du har fuldstændig ret i, at løsningen vil være, at dagplejer vækker din datter fra formiddagsluren, det vil sige, når hun har sovet 30-45 minutter. På den måde når hun at blive træt igen til at kunne sove midt på dagen f.eks. omkring kl. 12.30. Her må hun naturligvis gerne sove en længere lur, hvilket jeg tænker godt kan lade sig gøre - middagsluren vil sandsynligvis være god for hende på dette tidspunkt, fordi hun har været aktiv, spist og leget med de andre børn, og derfor har et naturligt behov for det afbræk, som middagsluren giver hende.
Det er således vigtigt, at hun får både en formiddagslur og en middagslur. Formiddagsluren giver hende mulighed for at være udhvilet til at deltage i formiddagsaktiviteterne med de andre børn. Den kortere formiddagslur gør, at hun stadig kan sove på nogenlunde samme tidspunkt som de andre børn, men uden at hun bliver overtræt. Og middagsluren kommer til at ligge nogenlunde samtidig med de andre, som sandsynligvis sover fra ca. 12-14...
Det er ikke meningen, at I skal gå tilbage til 3 lure dagligt. Det vil ødelægge jeres nætter og ikke gøre noget godt for din datters rytme. I løbet af de næste ca. 4-6 måneder vil hun naturligt begynde at have behov for kun én lur dagligt, og den korte formiddagslur er et skridt i den retning. Hvis hun har en rytme, hvor hun sover kort formiddagslur vil det kunne gøre overgangen til én lur lettere på sigt. Lige nu skal hun dog have sine to lure, og de skal ligge som formiddagslur og middagslur.
Hendes puttetidspukt om aftenen vil naturligt blive rykket frem i takt med, at hun begynder at sove tidligere dagen igennem. Det tænker jeg dog er rigtig fint, fordi det vil sikre, at hun stadig får nattesøvn nok, når I nu skal til at begynde dagen kl. 06.
Mit forslag til en dagsplan, der kan passe ind i dagplejers rytme, og som samtidig vil dække din datters behov (hvilket naturligt er det vigtigste) kan se således ud:
Morgen 06.00: I vågner, og dagen begynder med morgenmad og hygge.
Afleveres i dagplejen
Puttes til formiddagslur ca. 8.30. Luren varer 30-45 minutter, så hun vækkes senest 9.15. Dette vil give hende mulighed for at få et hvil uden at være for udhvilet til middagsluren.
Formiddag 9.15: Mellemmåltid sammen med de andre børn. Derefter er der aktiviteter, leg og samvær mellem børnene.
Frokost 11-11.30: Børnene spiser frokost sammen, nyder maden, hyggen og hinandens selskab.
Puttes til middagslur ca. 12.30. Hun kan være den sidste af børnene, som bliver gjort klar og puttet. På den måde vil hun blive puttet en lille smule senere og vil også kunne spejle sig i dem og fornemme, at det er dette, som skal ske nu. Hun må gerne sove 1.5-2 timer - lad hende vågne af sig selv. Da hun er vækket af sin formiddagslur, vil hun sandsynligvis være træt nok til at sove her.
Tidlig eftermiddag 14.30: Mellemmåltid sammen med de andre børn. Leger og er aktiv sammen med de andre børn.
Hentes af mor (som det nu passer ind alt efter dine muligheder:))
Sen eftermiddag 16.00: Tilbydes eftermiddagssnack derhjemme, I leger, hygger jer sammen.
Aften 18: Aftensmad, som I spiser sammen.
Kommer i bad, frotteres med håndklædet, smøres med creme osv. I læser lidt i bog og gør klar til natten.
19.15: Tilbydes et godnatmåltid - og får børstet tænder, hvis hun har tænder
Puttes til natten ca. 19.30 med amning eller flaske og det ritual, som I nu har.
Sen aften 23: Evt. drømmemåltid (amning eller flaske) og sover herefter til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med morgenmad.
Som du kan se, så er putning osv. rykket en time frem dagen igennem, fordi I står en time tidligere op. Derudover så skal lillepigen vækkes af formiddagsluren, så hun ikke sover mere end 30-45 minutter og derfor kan puttes til en middagslur, der passer nogenlunde med tidspunktet, hvor de andre børn sover.
Med hensyn til dagplejers skepsis overfor vækning af formiddagsluren, så er det vigtigt, at du forklarer vigtigheden af dette, hvis dagplejer gerne vil have, at din datter på sigt kan sove samtidig med de andre børn. Og jeg tænker, at der her er lidt forskellige ting, som du kan sige:
- "Hvis hun sover for længe om formiddagen, vil hun være så frisk til middag, at hun ikke kan falde i søvn sammen med de andre". Det er et faktum, og det vil være nødvendigt at vække hende, hvis lurene skal koordineres - og hun stadig skal have to lure dagligt, og det skal hun med den alder hun har.
- "Jeg kan godt forstå, du synes, det er ubehageligt at vække hende, når hun sover godt. Jeg er glad for, at du på den måde tager hensyn til hendes behov". På den måde anerkender du, at dagplejer er skeptisk overfor at vække hende af formiddagsluren. Det er dog bedre og også vigtigt, at hun sover 30-45 minutter, end at hun ikke får lov til at sove.
- "Jeg vil virkelig gerne finde en god løsning sammen med dig, så både min datters og din rytme kan gå op i en højere enhed. Kan vi ikke prøve at afkorte formiddagsluren i en periode på 2 uger og så se, hvordan det går?" Din datter har naturligt brug for tid til at vænne sig til de nye rutiner.
- "Jeg vil også hjemme i weekenden forsøge at have samme rytme, som du har, og afkorte hendes formiddagslur, så hun vænner sig til det". Det vil være godt, at du netop gør dette, så din datters indre ur ikke bliver for forvirret. Og samtidig vil dagplejer få indtryk af, at du gerne vil hjælpe med en rytme, som passer i hendes hverdag...
- "Jeg synes, det er en god idé at prøve det af. Hvis det efter 2 uger viser sig, at det ikke fungerer, så kan vi altid justere igen." Jeg tænker, at det for jer alle tre er vigtigt, at man afprøver det i en kort periode, for det skal naturligvis fungere.
Jeg håber, at du kan bruge min forklaring og tanker videre - rigtig meget held og lykke!
Og dejligt at indkøringen i øvrigt er gået så godt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske