Svar: Middagslur - 3 år, 2 mdr.
8. maj 2025
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse:)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres pige er ved at vokse fra sin middagslur. Jeg er med på, at hun falder i søvn i løbet af 2 minutter, når børnehaven putter hende, hvilket tyder på, at hun er træt efter en aktiv formiddag - men selvom I putter hende kl. 19.30-20 om aftenen, så bruger hun en time på at falde i søvn, hvilket jeg tænker er et tegn på, at hun ikke er træt nok. Derudover fortæller du, at hun igennem det sidste år ikke har sovet til middag i weekenden, og dette klarer hun super fint - og om aftenen falder hun også rigtig fint i søvn og sover godt.
Jeg er med på at middagsluren lyder til at være god for hende. Jeg tænker dog, at det godt kan hænge sammen med, at hun sover så sent om aftenen, - når hun først falder i søvn kl. 21, så øger det naturligt behovet for en lur midt på dagen. Og når hun endelig sover til middag, så sover hun tungt og længe, hvilket viser, at hendes krop har brug for den ekstra hvile.
I princippet er der ikke noget i vejen for, at hun sover fra kl. 21 til 07.30 og sover en time til middag. Det gennemsnitlige søvnbehov i 3årsalderen er ca. 12 timer og samlet set, bliver jeres datters søvnbehov fint dækket. Hun når op på omkring 11.5 time, hvilket er helt alderssvarende. At det er et gennemsnit betyder jo, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Problemet er, at hendes rytme ikke passer ind i hverdagen, det fungerer ikke særlig godt for jer, at hun først sover, når klokken er 21 - og det forstår jeg godt.
Jeg tænker, at det er rigtig fint, at I har bedt børnehaven om at vække hende efter en time. Og jeg vil faktisk foreslå jer, at I taler med dem om at afkorte luren endnu mere. Så hun f.eks. sover 30 minutter, hvilket svarer mere til en powernap. Det vil kunne give hende det afbræk midt på dagen, som hun lige nu virker til at have behov for, men samtidig være så kort en lur, at det ikke burde påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen. En løsning kunne også være, hvis hun kunne sidde med en bog og slappe af i stedet for at sove, så hun får hviletid midt på dagen og ikke sovetid.
Om aftenen tænker jeg, at I skal prøve at putte hende omkring kl. 20-20.30. Skab rolige aktiviteter i tiden op til putning, f.eks. godnathistorie, stille musik eller lignende. Brug ikke skærm, da det vil forlænge hendes vågenperioder og forsinke søvn. I takt med at hun sover mindre om dagen i hverdagene og helt springer dagssøvnen over i weekenden, så vil hun forhåbentlig være træt og parat til at sove på dette tidspunkt, så putningen ikke længere tager en time. Og gradvist kan I så forsøge at rykke puttetidspunktet længere frem, så hun ender med et puttetidspunkt, der ligger ca. 19.30, fordi det vil give hende 12 timers nattesøvn, hvis hun starter dagen 7.30.
Med hensyn til vækning om morgenen, så er der her også nogle tanker at gøre sig:
Hvis hun får lov til at sove igennem om morgenen og vågner af sig selv, så vil det sandsynligvis mindske hendes behov for middagslur. Vækkes hun, før hun er udhvilet, så vil naturligt have et større behov for sin lur midt på dagen - man kan sige, at hvis kroppen ikke har fået nok nattesøvn, så vil den kompensere ved at kræve en middagslur. Søvnen om dagen kan reparere på manglende nattesøvn, hvor det modsatte ikke er tilfældet.
Men, det er også vigtigt, at dagen ikke starter alt for sent, fordi jo længere hun sover om morgenen, jo senere vil hun ofte sove om aftenen. Hvis hun kommer senere op, vil det også være svært for hende at trives og passe ind i børnehavens rytme, og hvis hun nogle dage sover længe og andre dage står tidligt op, så kan det forstyrre hendes døgnrytme, hvilket også vil påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen.
Derfor er der også nogle fordele ved at vække hende om morgenen. Hvis hun f.eks. vækkes konsekvent kl. 07.00, uanset om det er hverdag eller weekend, så vil hendes krop begynde at indstille sig på denne rytme. Det vil gøre, at hun er mere vågen og klar til dagens aktiviteter, og derfor måske bedre kan håndtere aktiviter med de andre børn, uden at blive så træt, at hun har brug for at sove til middag.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan samarbejde med børnehaven omkring søvnen, da de spiller en vigtig rolle i at justere jeres datters søvnrytme. I første omgang tænker jeg, at I skal forsøge med en powernap på 30 minutter og se om det vil gøre en forskel hos jer. Prøv det i en periode på et par uger for at se, om det forbedrer jeres aftenrutine.
Om du skal vække hende om morgenen er lidt en balancegang, og det afhænger lidt af, hvornår hun plejer at vågne i weekenden, og om I fornemme, at hun indhenter manglende søvn der. Eller om det er fordi, at hun ofte vågner senere og vågner af sig selv, at hun kan undvære middagsluren...
Generelt er det dog ofte en god idé at have et fast stå op tidspunkt, uanset om det er hverdag eller weekend. Små børn har brug for en stabil døgnrytme, og de tåler ikke ret godt, at de nogle dage vågner 7.30 og andre dage først 8.30 eller senere. Ved at vække hende på samme tidspunkt hver dag, så kan I hjælpe hendes indre ur til at blive mere stabilt, og det kan faktisk være med til at gøre, at hun bliver mere træt om aftenen og bedre vil kunne falde i søvn. Samtidig vil et tidligere stå op tidspunkt også kunne give et tidligere puttetidspunkt om aftenen.
Så, jeg når frem til følgende:
Jeg tænker, at I igennem ca. 2 uger skal prøve at holde fast i en rytme, hvor hun bliver vækket om morgenen til samme tid (hvis hun ikke vågner af sig selv) og også har samme puttetidspunkt om aftenen. I disse uger må hun meget gerne stadig få en powernap på ca. 30 minutter i børnehaven, hvis hun virker til at have behov for det. Det er vigtigt, at børnehaven er lidt fleksibel i forhold til denne powernap, så hun får den de dage, hvor det er nødvendigt, og hun springer den over, når det ikke virker nødvendigt. Det er dog bedre, at hun får netop denne lur, hvis det gør, at hun har energi til at klare eftermiddagen, end at hun ender med at falde i søvn i bilen på vej hjem fordi hun ikke har fået lov til at sove de 30 minutter.
Det faste stå op tidspunkt om morgenen og den faste puttetid om aftenen er vigtig for at få rytmen på plads. Powernappen om dagen er et tilbud, som sikrer, at hun ikke bliver overtræt, hvilket vil gøre jeres aftenputning sværere. Men viser hun ikke behov for powernappen, så er det fint at springe den over. Måske er det kun 1-2 gange, at luren kan undværes, og det er helt okay. Hvis det går godt, så kan I langsomt øge antallet af dage uden lur. Det er meget tænkeligt, at hvis hun begynder at sove f.eks. fra kl. 19.30 til 07/07.30, så vil hun naturligt ikke længere have behov for powernappen og vil selv sige fra overfor den.
Jeg håber, at I kan følge mine tanker - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske