Annonce

Annonce

Brev:

Hver eneste lørdag er helvede


22. februar 2025

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Hver eneste lørdag er helvede

Hej, vi har 3 børn. Én på 4,5 og to på 2,5.

Tvillingerne er relativt nemme hver for sig, de er bare to helt alm. børn i selvstændighedsalderen med alle de udfordringer det giver.

Vores ældste datter E på 4,5 år mistænker vi at falde ind under det man kalder ‘særlig sensitiv’.

Hun får jævnligt store følelsesudbrud om dagen, mest når hun er syg eller træt eller har fået for meget stimuli. Hun er blevet meget bedre til at håndtere sine følelser det sidste års tid. Men det hænder stadig at vi får nogle voldsomme situationer.
Idag, lørdag, var vi på en heldagstur ovre og besøge nogle venner som har noget ret vildt legetøj. Det har nok været lidt meget stimuli i dag, hvilket udløste et night terror anfald her til aften kl. 21.

Det sker engang i mellem. Når det sker kan vi ikke røre ved hende eller snakke til hende. Det eneste vi kan gøre er at sidde stille ved siden af hende og vente 40 minutter på at det går over.

Hun har også store udfordringer med at spise mad (en form for mad fobi), hun er lidt bagud på det grovmotoriske og hun er meget udfordret og tilbageholdende ved sociale situationer.

E er sværere end tvillingerne tilsammen. Hendes behov fylder meget. Det er ...


Annonce

... muligvis delvist vores egen skyld at vi er endt her, men nu er det enormt svært at lave om på det.

Men alt det betyder bare at ‘lortesækken’ er blevet fyldt godt op i løbet af ugen i børnehave og vuggestue. Og når så lørdag rammer, så skal sækken tømmes ud på os forældre.

Lørdag er altid meget udfordrende. Det er som om børnene nemmere bliver sure og virkeligt gør deres bedste for at dræne os forældre for overskud hurtigst muligt.

Søndag er som regel meget bedre. Sådan har mønstret været i et års tid nu.

Har du nogen gode råd eller tips til hvordan man nemmere kan forebygge lørdags lorten eller nemmere komme igennem den?

Er det bedst at blive hjemme hele dagen selvom vi bliver skøre i hovedet af alle de kampe og skrigeriet. Så E kan komme helt ned i gear.

Eller er det ok at tage ud af huset så vi alle sammen lige kan få lidt frisk luft og ro i hovedet?

Hvordan påvirker fjernsyn sådan en pige på 4 ? Er det OK til at hjælpe med at slappe af, eller er det en bjørnetjeneste?

Hjælper det evt. med noget enetid med en tablet?

Det virker som om vi kun kan tabe uanset hvad vi gør - så vi har ingen anelse om hvordan vi egentligt bedst griber det an.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

20. april 2026 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Mistrives mit barn?

Kære Helen, Mit spørgsmål går på en bekymring for min lille pige på 3,5 år....

Læs hele brevet og Helens svar


27. januar 2026 | Opdragelse | 4 år

Hjælpe til i hjemmet

Kære Helen Jeg har berørt emnet før, men kommer ikke rigtig videre. Min...

Læs hele brevet og Helens svar


22. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Afhængig af sut - 3 år, 7 mdr.

Kære Helen Jeg har spurgt før angående brug af sut, men jeg har brug for...

Læs hele brevet og Helens svar


5. august 2025 | Kost og ernæring | 4 år, 8 mdr.

Stadigvæk kræsen

Kære Helen Vi kunne godt bruge noget hjælp ang. vores datter E på 4,5...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor


Annonce